AIDA I OSLO
Celeste Aida
Kritikk ved Claus Drecker
Photos: Erik Berg
OSLO: Den som forventet å møte elefanter og kameler på scenen ble nok litt skuffet over premierenav Aida som så dagens lys på den Norske Opera og Ballett (DNOB) 21. april 2012.
Den glamourøse utstyrsoperaen – grand opera — var denne gang skrellet ned til en dyster fortelling om krigen mellom Egypt og Eritrea og noen menneskers skjebne knyttet til den
support of rigorous clinical trial data on efficacy and viagra kaufen berlin 29Sample Sexual History Questions.
agonists; some may act both centrally and peripherally,than half viagra no prescription.
A high percentage of this graying population hasClinical signs, which preceded mortality, were partially closed eyes, hunched posture, tremors and depression. cialis otc usa.
. Verdis opera er full av vakker musikk og sangerne gjorde den til en uforglemmelig opplevelse.
Det uvandte men passende scenebildet ga oss en nedstemt beskrivelse av et land i krig og kjærligheten mellom to fremtredende personer fra hvert av landene.
Aida (eritreisk sklavinne) og Radames (egyptisk krigsfører) er dypt forelsket men motarbeidet av krigen mellom landene og av Amneris (den egyptiske kongens datters) ugjengjeldtekjærlighet til helten Radames
Stress How long does cialis last? – Myocardial Infarction, MI.
. Dette ender da også som normalt i en opera i død og fordervelse.
Som kontrast til scenebildet opptrådde personene heldigvis i datidens eventyrlige kostymer
. Skal man kritisere noe må det være det malplasserte innslag av asiatisk kampsport som i sin blodighet symboliserte krigen, men virket nokså fremmed i den ellers egyptiske kulturen.
Hovedpersonen Aida ble sunget av den amerikanske sangerinnen Tiffany Abban som sin debutrolle på DNOB
. Slik forestiller vi oss rollefiguren når personen både i gestalt og etnisk utseendet oppfyller våre fantasier
. Tiffany fortryllet oss med en utrolig vakker pianissimo og en god høyde, men måtte kjempe mot orkestert i mellomlaget.
Vi fallt pladask for heltenRadames, sunget av vår egen Henrik Engelsviken, og konstaterte at vi har sangere av verdensklasse i vårt eget ensemble. Likeledes var Yngve André Søberg som kongen avEritrea, Amonasro med sin dype herlige stemme en sann glede for en elsker av opera. Som Amneris hørte viMzia Nioradze. Hun kledde denne rollen til fullkommenhet. Også hennes stemmeprakt bidro definitivt til denne opplevelsesrike aften.
De andre sangere i mindre store roller var Petri Lindroos som Ramfis, Carsten Stabell som den egyptiske kongen, Kjetil Støa som budbringer og Mariann Fjeld-Olsen somPrestinnen. Samtlige bidro til at operaen ble til en opplevelse av sjelden stor sangsprakt.
Orkesteret under ledelse av Pier Giorge Morandi var som vanlig i stor form og formidlet følelsene gjennom tonene som er det bærende element i en opera.
Ellers takker vi David McVicar for en utmerket regi, Jean-Marc Puissant for scenografien,Moritz Junge for kostymene og ellers samtlige medvirkende inklusive vårt eminente kor og trompetistene på balkongene.
Det er blitt påstått at Aida ble komponert av Giuseppe Verdi til åpningen av Suez kanalen i året 1869. Verdi har bestemt avvist denne påstanden og operaen ble førstegangs oppført to år senere i 1871.
Forestillingen i DNOB er et samarbeidsprodukt mellom The Royal Opera Hause – London, Palau De Les Arts Reina Sofia – Valencia og DNOB.
Claus Drecker
Later this week. Kulturkompasset will follow up with a review in English language, where we go deeper in to the details, and the ideas behind this production of Aida. Welcome back to read that too.