Kulturkompasset | critics of culture events

Amaldus Nielsen – 175 års-jublileum



 

Bankefjorden 1910. Testamentarisk gave fra Amaldus Nielsen til Mandal kommune

Amaldus Nielsen – 175 års-jubileum

«Studier og malerier fra Mandal og omegn».

Av Tone Klev Furnes, skrevet for Mandal Kommune.

Amaldus Nielsen by Olaf Isaachsen 1863

MANDAL:  I år er det 175 år siden Amaldus Nielsen ble født i Mandal; nærmere bestemt den 23. mai 1838
.

Amaldus Nielsen regnes som en av mestrene i landskapsmaleriet i norsk kunst, med kystmotivene som sitt fremste tema. Utstillingens billedutvalg består av studier og
malerier, fra 1850-årene, til de siste årene av karrieren hans, med vekt på motiver fra Mandal. Amaldus Nielsen ble 94 ½ år gammel, og han hadde en stor produksjon. 1 1933 testamenterte hans barn over 300 verk til Oslo kommune
.

Mandal kommunes store samling av Amaldus Nielsens verk «Ellen og Harald Wangensteens kunstsamling» består av testamentariske gaver fra kunstnerens to barnebarn; Harald testamenterte 50 verk til bestefarens hjemby i 1990, og Ellens gave til kommunen i 2005 var på 66 verk. Også Amaldus Nielsens barn donerte verk av faren til Mandal kommune. Fra 1858 danner den malte studien utgangspunktet for Amaldus Nielsens kunstneriske utvikling, og det er på bakgrunn av den at han omtales som Norges første friluftsmaler. Amaldus Nielsen ville fange lyset og fargene direkte etter naturen, og han gjorde det før det var blitt vanlig i norsk malerkunst.

Amaldus Nielsen, The Fisherman’s House in Old Hellesund (1895)

Kunststudier.

Amaldus Nielsen dro til København i 1854 for å studere ved Kunstakademiet. Han gjorde rask fremgang, men han ønsket seg videre akademistudier i Düsseldorf. Dit kom han sommeren 1857, og han var elev i landskapsklassen der det ble undervist både i en romantisk landskapstradisjon og i en mer naturalistisk linje. Han hadde et klart mål for sitt kunstneriske program. Han ville male naturen slik den var, altså i dens virkelige farger. Dette synet sammenfaller med naturalismen i norsk kunst. Naturalismen som stilretning i kunsten regnes fra ca. 1870-1890, i Norge i 1880-årene, og kjennetegnes av kravet om direkte iakttagelse og nøyaktig fremstilling av den synlige virkelighet. Amaldus Nielsen malte helt i tråd med denne retningen fra slutten av 1850-årene. Professor i kunsthistorie, Magne Malmanger, har derfor karakterisert ham som vår første naturalist.

Tidlige arbeider og arbeidsmetode

Amaldus Nielsen 1894

Amaldus Nielsens lærer ved akademiet, den kjente norske landskapsmaleren Hans Gude (1825-1903), roste især akvarellene hans. Sommeren 1858 reiste Amaldus Nielsen hjem til Mandal en tur for å male bilder fra hjembyen og traktene omkring. Akvarellen «Kleven» 1858 gjengir byens havnested sett fra sjøsiden. De små studiene «Fra Gismerøen» og «Udenfor Kleven» er fra samme oppholdet. Amaldus Nielsen rykker tett inn på motivet og konsentrerer seg spesielt om farger og belysning.

Amaldus Nielsen, Aften ved Kysten

Amaldus Nielsen ønsket nå å utvikle seg gjennom studiereiser i norsk natur, han brøt opp fra akademiet og reiste hjem til Mandal våren 1859. Studien «Møllebakken, Mandal» 1859 lyser av Amaldus Nielsens rene, klare fargeholdning, ja, luften virker krystallklar. Bildet er signert, og det viser at han så på arbeidet som et selvstendig verk.

Studiereisene vår, sommer og høst gikk til Hvaler, Ny-Hellesund, Mandal, Jæren, Sogn og Hardanger, samt flere andre steder langs kysten av Norge. Fra Mandal og omegn finnes en rekke verk malt på studiereiser; fra Kleven, Gismerøya, Hoven, Uranienborg, Sånum, Skogsfjorden, Rølland, Frøysland, Svinestad, Hobdeheia, Bankefjorden og Risøbank. Amaldus Nielsen er især kjent for sine mange gjengivelser fra Ny-Hellesund og Søgne. På studiereisene ble bildene malt på papir eller tynt lerret stiftet til plate som underlag. Om vinteren, i atelieret, ble studiemappen så tatt frem og noen av studiene ble utgangspunkt for gjennomarbeidede, velkomponerte malerier. Fra slutten av 1870-årene malte han stadig større lerreter ferdig ute i naturen, som «Havneparti» 1873 «Risøbank» 1881 og « Aften, Gamle Hellesund» 1912.

Amaldus Nielsen – Morgen,

Familie

I 1868 giftet Amaldus Nielsen seg med Augusta Vangensten fra Mandal
. De flyttet året etter inn i Majorstuveien 8 i Christiania. Den store tømmervillaen fra ca. 1800 ble Amaldus Nielsens hjem resten av livet. Amaldus og Augusta fikk 11 barn, og familien og hjemmet betydde svært mye for ham. I 1886 døde Augusta og de to sønnene Ove og Olaf Bornemann, samt datteren Hermana Theodora, i en difteriepidemi. Savnet og sorgen var ubeskrivelig. Ove, som var så flink til å tegne og male, hadde stått faren spesielt nær. Amaldus Nielsen bevarte nå som et kjært minne det lille verket som Ove hadde malt: « Amaldus Nielsen paa atelieret».I 1888 giftet Amaldus Nielsen seg med Laura Møller Tandberg. Hun ble en god støtte for både Amaldus Nielsen selv, og for barna.

Amaldus Nielsen – Ved Cadiz (1925)

Hagen på Majorstua

Etter at høy alder gjorde studiereiser vanskelig å gjennomføre, ble nå hagen i Majorstuveien 8 en skattet motivkrets. Fra vinduene i atelieret i husets 2. etasje, hadde han dessuten utsikt over byen i flere retninger. Både «Naboer» 1912 og « Fra Vinduet i Maj» 1913 er malt fra atelieret. Bildene er fylt med lys og luft, og bladverket er satt på med bred pensel. I «Fra vinduet i Maj» ser han over tretoppene mot byens hustak og kirketårnet noen kvartaler unna. Bladverket, som ligger i kraftig sollys er drevet helt opp mot gulgrønt. Sett mot den blå himmelen skapes et koloristisk spenningsfelt som uttrykker karakteristiske vårtegn gjennom en kjølig belysning. En liknende effekt oppnår han i «Naboer» 1912. Hovedsaken synes å ha vært de maleriske mulighetene treet i vårbelysningen har bydd på. Skjæreparet som vokter redet i trekronen gir bildet en ekstra dimensjon. Amaldus Nielsen hadde en ydmyk og stillferdig holdning til livet i sin alminnelighet, og fugleparet omfattes gjerne av denne holdningen.

Amaldus Nielsen Fjordparti

Senere arbeider

«Skovbillede» 1896 er et typisk friluftsmaleri og eier en sjelden friskhet. Motivet er hentet fra naturen ved Skogsfjorden i Mandal. Kystbildene har en enklere komposisjon og store, rene fargeflater, lys og atmosfæriske virkninger, gjerne også solreflekser i vann, som i «Fra fjorden» 1892, «Aften etter regn» 1909 og «Ro» 1929. Amaldus Nielsen døde 10. desember 1932. Sønnen Niels Wangensteens telegram til Mandals ordfører beskrev bildet Amaldus Nielsen selv hadde testamentert til hjembyen,«Fra Bankefjorden«1910: « (…) hvor regnet letter i de fineste graa farvetoner- der er formelig bevægelse at se i luften.» Kystbildet eier en fortettet stemning og en karakteristisk tykk tordenluft. Det minner oss om Amaldus Nielsens helt spesielle evne til å fange de umerkelige skiftningene i atmosfæren og gi dem en gjennomarbeidet malerisk form.

 

Utstillingen er produsert av Mandal kommune i samarbeid med kunsthistoriker Tone Klev Furnes.

Velkommen til åpning onsdag 15

FOLLOW-UPED to be ‘a natural part of aging’. In contrast, far fewer How long does cialis last?.

. mai kl. 18.00

Arrangementet starter kl. 18.00 med litt taler og lett underholdning. Kl. 18.30 blir det et foredrag av Tone Klev Furnes.

Utstillingen er produsert av Mandal kommune i samarbeid med kunsthistoriker Tone Klev Furnes

– – – – –

Tone Klev Furnes, er Amaldu Nielsen ekspert og kurator for denne utstillingen som markerer Amaldus Nielsens 175 års fødselsdag. Det er den 7. utstilling om maleren som hun er kurator for.

Tone Klev Furnes

Kunsthistoriker, Cand. Philol.

 

Tone Klev Furnes (1964) fra Mandal er cand. philol. med kunsthistorie hovedfag. Hennes hovedfagsoppgave fra Universitetet i Oslo om Amaldus Nielsen og hans plass i norsk kunsthistorie ligger til grunn for boken om ham, som første gang ble gitt ut i 2000. Hun har mottatt forskningsmidler og flere stipender for sitt kunstfaglige forfatterskap som omhandler både bøker, film og artikler. Tone Klev Furnes arbeider som seniorrådgiver kultur i Agder og Telemark bispedømme
.

 

Tone Klev Furnes

Amaldus Nielsen bokomslag fra Dreyers forlag

AMALDUS NIELSEN

kystens maler

«Tone Klev Furnes’ bok om Amaldus Nielsen (1838-1932) gir en velskrevet og etterrettelig beskrivelse av malerens livsløp.» Lotte Sandberg, Aftenposten

Amaldus Nielsen (1838-1932) fra Mandal regnes for å være Norges første friluftsmaler. Han malte bildet ferdig ute foran motivet fra 1860, tjue år før det ble vanlig i norsk malerkunst. Knapt noen i norsk kunst har arbeidet så iherdig og bevisst for å fange lysets spill i naturen – atmosfæriske virkninger gjengis med en vitenskapelig presisjon. Hans bilder blir først og fremst forbundet med Sørlandet, men hans store produksjon omfatter også mange bilder fra Øst – og Vestlandet. Med rette har han derfor en fremskutt plass i norsk landskapskunst, med kystmotivene som sitt fremste tema.

Pressen har blant annet skrevet:

«Amaldus Nielsen sett med friske øyne! Tone Klev Furnes har skrevet en leseverdig og severdig biografi.» Øystein Laundal, Fædrelandsvennen

«Stabeisen Nielsen. […] og denne steilheten harmonerer dårlig med hans ensidige ettermæle som den bløde kyststribes kunstner. Dette gjør Tone Klev Furnes oss oppmerksom på.» Harald Flor, Dagbladet

ISBN: 9788276940688
Utgivelsesår: 2000
Status: På lager
Sideantall: 160
Innbinding: Innbundet

 

Tagged as: , , , ,