Kulturkompasset | critics of culture events

Barberen i Sevilla – show – på Operaen


Ketil Hugaas, Doktor Bartolo og Don Basilio - Jens-Erik Aasbø - to medsammensvorne i Barbereni Sevilla. Foto Erik Berg

Ketil Hugaas, Doktor Bartolo og Don Basilio – Jens-Erik Aasbø – to medsammensvorne i Barbereni Sevilla. Foto Erik Berg

Barberen i Sevilla – show – på Operaen

Kritikk av Henning Høholt.  Fotos Erik Berg

OSLO/NORGE: Barberen i Sevilla i produksjon, som opprinnelig ble skapt for Scene 2 er velkommen tilbake på Operaen, men nå, i likhet med sist på hovedscenen, som er den helt riktige plassen for Barberen Figaro og hans medsammensvorne. Hilde Andersen har med mye glimt i øyet gjennoppsatt Francois de Carpentries versjon fra 2010.

Lucas Meachem som Figaro og Eir Inderhaug som Rosina, foto Erik Berg

Lucas Meachem som Figaro og Eir Inderhaug som Rosina, foto Erik Berg

Med en glimrende stab av sangerne med Lucas Meachem  i hovedrollen som Figaro, Taylor Stayton som Grev Almaviva og Eir Inderhaug som Rossina har hun fått en serie samspillere som gjerne vil leke med i denne muntre historien om Grev Almaviva, som er forelsket i Rosina, men hvor hennes formynder Doktor Bartolo – Ketil Hugaas, også har sine planer om å ekte Rosina. Rundt denne enkle historien spiller Rossinis musikk en flott ramme, med mange gode temaer og selvsagt en liten musikalsk storm/regn scene, slik tradisjonen tilsier.

Figaro er i de beste hænder, Lucas Meachem spiller, synger og agerer med et kolosalt overskudd og flott utstråling

Lucas Meachem og Taylor Stayton som Figaro og Almaviva, Foto Erik Berg

Lucas Meachem og Taylor Stayton som Figaro og Almaviva, Foto Erik Berg

Grev Almaviva, Taylor Stayton, er lett og leken, og synger meget bra.

Dessverre skriker både Figaro og Grev Almaviva i første akten, når de skal markere seg, dette trenger de ikke, for de høres bra ut, og når flott sang blir skrik, da blir det ikke vakkert, så skrikene behøver de ikke fremover i Oslo.

Eir Inderhaug, minner, for meg, mest av alt om uordentlig Pippi Langstrømpe i første akten, hvor hun gjør alt det gale, som Pippi også gjorde i sin tid, mens hun i andre akten er  blitt litt mer pyntelig, også i et lidt penere og mer romantisk kostyme.

Ketil Hugås er flott som Doktor Bartolo, som Don Basilio, Jens-Erik Aasbø synger og agerer for flott, ham skal det bli flott å følge i årene som kommer,

Jens Erik Aasbø og Ingebjørg Kosmo som Dona Basilio og Berta. Foto Erik Berg

Jens Erik Aasbø og Ingebjørg Kosmo som Dona Basilio og Berta. Foto Erik Berg

Ingebjørg Kosmo, som for første gangen spiller Berta får mye ut av sin rolle, og synger bra i sin ene arie. Imidlertid forstår jeg ikke helt, hvorfor regien lar henne dra av arme, bein og hode av dukken hun står med og synger om. Det er heller ikke morsomt. Selvom publikum ler.

Rune Bergmann er ny dirigent for Operaens orkester. Han har gode ideer, er kanskje lidt vell fort noen ganger, hvor sangerne må stå meget på for å følge med, men dette vil han sikkert tilpasse etterhvert.

Pietro Simone er Fiorello, Mihai Simboteau er politibetjenten, og notaren en ruvende, flott Petter Fegran.

Eir Inderhaug er forrykende morsom som Rosina, synger praktfullt og minner i førset akten mest av alt om Pippi Langstrømpe. Foto Erik Berg

Eir Inderhaug er forrykende morsom som Rosina, synger praktfullt og minner i førset akten mest av alt om Pippi Langstrømpe. Foto Erik Berg

Barberen i Sevilla, applaus, foto Henning Høholt

Barberen i Sevilla, applaus, foto Henning Høholt

Tagged as: , , , , , , , , , , , , ,