Kulturkompasset | critics of culture events

CRI DE COEUR – ballet av Alan Lucien Øyen


CRI DE COEUR – ballet av Alan Lucien Øyen

Den norske koreografen Alan Lucien Øyen hadde en stor premiere på den gamle opera, Garnier, i Paris tirsdag 20. September 2022. Det var en stor suksess for dansere og koreograf.

Med så mange som 17 forestillinger på den gamle scene i Paris, Palais Garnier, fikk den krevende publikum for å se noe av det beste innen nyskapende ballett på den internasjonale scene.

Forestilling startet på en måte, hvor vi foran en lukket scene en danserinne som med noen få velvalgte ord satte oss igang med den store opplevelsen som vi skulle oppleve. Hvorpå hun gikk bak teppet og forestillingen utviklet seg videre uten musikk, – den kom først senere. 

Forestillingen var en gripende opplevelse hvor vi fikk oppleve det ene bilde etter det annet. Hvilke opplevelser som gikk gjennom koreografens tanker, og hvilke opplevelser han ville vise oss? Det  var store og det var små bilder av hva som kunne oppleves  der og da, i denne verden, men selv om man så dette i en virkelig verden, så kunne det ha foregått hvor som helst og når som helst. Hva har så koreografen tenkt da han lavede denne produksjonen, som totalt fulgte oss i 2,5 time plus pause?

Det virket for meg som at dette tette samarbeide mellom koreografen og de dansere byr på spennende kunstnerisk fremtid.

En lek mellom virkelighet og forestilling av det skjønne, konfrontasjon mellom skuespill og dans, menneskelige følelser og døden knyttet min oppmerksomhet til verket.

Den storslagne applaus virket som en varm velkomst til Alan Lucien Øyen, som viste stor tillit fra det ypperst krevende internasjonale publikum.

Ved innsats av scenograf, music, og ikke minst dansere fikk publikum innblikk i de parallellene som Alan Lucien Øyen har forestilt seg.