Kulturkompasset | critics of culture events

Den nye musikkens undergrunnsbevegelse.


Den nye musikkens undergrunnsbevegelse.

Av Asbjørn Faleide Fristad

Alle Involverte på denne kvelden- Av Asbjørn Faleide Fristad

OSLO:  Nederst i Markveien ligger en pub med flere gjester enn kvadratmeter
. Når man først finner den føles det som å ta del i en godt bevart hemmelighet. Jeg hadde marsjert rett forbi, hadde det ikke vært for at jeg tilfeldigvis så påskriften på vinduet: ”Tonight: NyMusikk konsertserie”. 25 august var nettopp denne puben – Sound of MU – arena for ny Musikks komponistgruppes nye konsertserie ”Sound of MU”.

 

Currentbilde, foto Anders Høglund

Første del av konserten var live og akustisk. Saxofonkvartetten Current (www.currentsax.comframførte verker av Pia Møller Johansen og Charlotte Piene. Begge forholdsvis nyutdannede komponister fra Norges Musikkhøgskole. Innledningsvis ble det fortalt at verkene hadde blitt til gjennom et samarbeid mellom Current og komponistene – et samarbeid jeg vil komme tilbake til. Current serverte i Pia Møller Johansens ”Delibration/Pace” fra 2013 en kontemplasjon over tiden.

Hvilket tempo går tiden i, går tiden i det hele tatt, eller går tiden kanskje i forskjellige tempi? Tidvis lykkes Møller Johansen og Current i dette prosjektet
. Som lytter er det partier hvor det oppleves lett 
å miste kontakt med tidsbegrep, og tape seg helt til musikken.

 

Pia Møller Johansen, foto: Patrik Møller Johansen

Stykket lar Current briljere med en tett mixturklang, der det i unisone partier kan oleves vanskelig å skille de ulike saxofonene fra hverandre. Når Møller Johansen utforsker sider ved saxofonen som ikke sorterer under den fransk klassiske saxofontradisjonen er det man merker samarbeidet mellom komponist og ensemble som best
. Det er lett å mistenke at Current har demonstrert en rekke lyder som det er mulig å lage på 
saxofon for komponisten, og hun har latt seg inspirere av dette. Konsekvensen er et stykke ny musikk som i tillegg til å fungere godt til sitt program – å problematisere tiden – framstår meget idiomatisk.

Charlotte Piene foto Annichen Piene

Charlotte Pienes ”Textures of voices I hear from the past” er et ekspressivt og utadvent stykke. Saxofonistene gjør mer enn det man normalt forbinder med å spille saxofon. Komponisten har for eksempel funnet opp sitt eget rytmeinstrument: Key guiro
. Konseptet er enkelt; utøverne drar en 
plastikkgjenstand over teknikken på saxofonene, og resultatet er en metallisk variant av lyden fra en vanlig Guiro. Dette er et verk som virkelig kler liveformatet, og Current formidler godt.

Da konserten fortsatte etter en kort pause fikk vi møte komponist og samtidsmusiker Eric Skytterholm Egan som introduserte den elektroniske delen av konserten. Han presenterte en av sine videoinstallasjoner – ”Void II/short ii” – der musikalsk form ble presentert av video, og filmens form forsøkt formidlet gjennom lyd. Prosjektet, slik han la det frem på forhånd, virket spennende og videoinstallasjonen var absolutt underholdene, nesten hypnotisk, men det var ikke lett å oppfatte underveis det han hadde presentert på forhånd.

Tyler Futrell og Margarida Paiva presenterte med videoen ”Every Story Is Imperfect” en kortfilm som kunne vært fransk films deprimerte tvillingsøster. Filmen er sår og viser mennesker som lider
. Den 
eneste talen som forekommer kan minne om en politietterlysning av en forsvunnet kvinne. Filmen reiser mange spørsmål, men besvarer ingen. Musikken bygger opp under den uløsbare atmosfæren, der det aller meste virker håpløst og repetativt.

Etter filmen presenterer Futrell et stykke der han har samplet regnlyder og satt dem sammen som et musikalsk forløp. Tittelen ”Rain Music” sier mye innholdet. Vi er sikkert mange som har latt oss fascinere av å lytte til lyden av regn en uversdag, og nettopp denne fascinasjonen klarer futrell å bevare i sitt stykke.

Det siste stykket som presenteres er det Agnes Ida Pettersen som står for. ”Nadir” er et stykke som kan gi assosiasjoner til Stockhausen og det som må kunne kalles klassisk elektroakustisk musikk. De akustiske eller virkelige lyden ligger langt bak i lydbildet og fremstår kun gjennom et drømmeaktig slør. De elektronsike lydene dominerer og skaper en slags distanse til lytteren.

Ny Musikks komponistgruppe fortsetter konsertserien på Sound of MU følgende datoer:

22. september kl. 20.00 – Current saxofonkvartett, Erik Nerheim

20. oktober kl. 20.00 –Yumi Murakami, Silje Aker Johnsen, Erik Nerheim

10. november kl. 20.00 –Kristine Tjøgersen, Yumi Murakami

8. desember kl. 20.00 – Torun Sæter Stavseng, Gregor Riddell, Kristine Tjøgersen, Erik Nerheim

Tagged as: , , , , , ,