Kulturkompasset | critics of culture events

DINNA BJØRNS NUTCRACKER IN OSLO


Peter Tchaikovskys and Dinna Bjørns Nutcracker at Den Norske Opera and Ballet in Oslo.

Dinna Bjørn foran Pantomimeteatret i Tivoli, foto Henning Høholt

Dinna Bjørn foran Pantomimeteatret i Tivoli, foto Henning Høholt

Dinna Bjørns wonderful ballet Nutcracker, with Peter Tsjaikovskijs well known music, is still keeping up the great atmosphaere at The Norwegian Opera & Ballet

. Emma Lloyd was beautiful and light as big Clara, Kristian Ruutu handsome and very safe in all his details as the Nutcracker Prince
. Kristian Alm wonderful character as the Butler and Mm Bonbonniere, with many good personal details.

It is fascinating that the ballet company is having the great cooperation with The Norwegian Operas Ballett School
. To see all these good talented childrens at stage, this year around 60 children participating and dancing and loving to be on stage.  This is a tradition I hope never will end.

Christopher Kettner fyller scenen som Drosselmeyer, denne karakteren blir flott naar den spilles av en danser av Kettners kvalitet og kapasitet. 

Nami Aam var bedaarende som Lille Clara, og danset med en friskhet som rollen skal ha, meget sikkert. Syvert Garcia fulgte godt opp som hennes bror rampegutten, Fritz.  Begge for første gangen i disse to krevende rollene. Noe som sammen med de andre barnene bringer bud om det høye kvalitetsnivaaet der er tilstede i Den Norske Operas Ballettskole, som medvirker med ca. 60 barn i denne produksjonen. At fler og fler av de større eleverne ved ballettskolen ogsaa reiser ut internasjonalt og bringer med seg hjem ettertraktede premier og utmerkelser i dansekonkurranser, er et kompliment til kvalitetsnivaaet paa balletteskolen, og medvirker selvsagt til aa inspirere studentene i mellom, og overfor hele huset, og vis a vis det norske ballettskkolemiljøet.

Scott Casban og Ingrid Lorentzen er et flott par som barnas foreldre, og verter i kveldens juleparty, som er rammen rundt forestillingen, og slik tradisjonen i Dinna Bjørns versjon avNøtteknekerener, har dansemammaen til Lille Clara, i dette tilfelle Ingrid Lorentzen den vakre soloen i Arabisk Dans, hvor hun kommer opp av en forstørret utgave av kaffekanden som vi ser i forestillingens juleselskap til aa begynne med. Dinna Bjørn har lagt vekt paa at de synlige detaljer, som Lille Clara opplever under juleselskapet er de detaljer som blir forstørret i Drømmen, dette er en meget vellykket maate aa faa de forskjellige effekter og detaljer til aa henge sammen paa. Liksom ogsaa Lille Claras reel i første akten, blir gjentatt av Store Clara, i denne besetningen Emna Lloyd i andre akten.

Iførste aktens juleselskap ble de fem dukkene danset av hh. Kristian Støvind, smidig som Pierrot, Francesca Golfetto – Columbine, Lukas Lima som Harlekin, og Lindsay Craig og Niklas Mattsson som det Bryllups bunads kledte parret. Videre gleder det meg aa se at man bevarer tradisjonen med at Dadda, Bestemor og Bestefar danses av pensjonister fra balletten, hhv. Kirsten Hveding, Kjersti Rødsten og Frederic Konrad. Mens butleren paa vaar kveld ble straalende formidlet av et meget oppegaaende medlem av Nasjonalballetten, Kristian Alm, som kler denne rollen, og tilfører den nye detaljer, dette er bra, rollen arbeider videre av seg selv. Han er ogsaa flott som Mme Bonbonniere, sammen med sine 6 honningkakefigurer.

Maiko Nishino var Snedronningen vaar kveld, det er flott aa la en av ballettens primaballerinaer ha denne krevende rollen, dette bygger opp stemningen frem mot pausen og holder kvalitetsnivaaet høyt. I kampen mellom mus og soldater var Heidi Cecilie Christensen for første gangen Musesersjanten.

I vaar besetning var listen lagt meget høyt naar det gjelder valget av solistene i de forskjellige dansene i andre akten. Som Sukkerfeen Natasha Jones, hennes stilige kavalerer Scott Casban og Craig Lee Cathcart, Blomsterfeen Julie Gardette,  Rørfløytefeen var  Kathryn Thomas assistert av en rekke unge danserinder fra Ballettskolen, Spansk Dans ble ovelegent danset av Maiko Nishino, Caroline Roca, Philip Currell og Andreas Heise. I Kinesisk dans var en meget virtuos og sprelsk Valentino Zucchetti midpunktet. Zucchetti har ogsaa i en annen besetning stor suksess som Nøtteknekkerprinsen faar vi referert. I kinesisk dans sammen med to henrivende danserinder Francesca Golfetto og Henrietta Phelps. Den sprelske russisk dans ble flott tolket av Thomas Halvorsen sammen med Francois Rousseau og Niklas Mattsson, mens Arabisk dans, som nevnt, ble grasiøst fremført av Ingrid Lorentzen, Marek Jez og Lucas Lima.

Emma Lloyd og Kristian Ruutu gjennomfører som Store Clara og Nøtteknekkeprinsen sine roller med meget høy kvalitet, Ruutu meget sikker og elegant og Lloyd med utrolig letthet og elegant virtuositet.

Nøtteknekkeren har hatt god av aa bli flyttet fra den smalere scenen i Folketeatrets bygning til denne nye bredere scenen paa den nye operaen. Dermed blir mange flere av de gode detaljer mer synlige, der blir ikke saa presset i Juletresfesten hos hr og fru Stahlbaum. Krigen mellom musene og soldatene faar mulighet for aa bre seg ut, dette er bra.

Av detaljer som etterhvert er kommet til, gleder jeg meg over aa se en rekke smaa tilpasninger og detaljer, bl.a. at Sukkerfeen, som er den store utgaven av dukken som Lille Clara, sammen med Nøtteknekkeren, har faatt til juleselskapet, som musene holder fanget naa har faatt et lite bur, og at de smaa musene faar hjelp av større mus til aa passe pa Sukkerfeen
. Videre at Limonadeelven er borte, for den forsto publikum ikke helt. Det er ogsaa bra at der i begynnelsen av andre akten, er kommet til en ensfarget bakgrunn til aa begynne med, slik at tilskuerne ikke blir forvirret av figurerne fra juleselskapet, som senere naar dansene begynner kommer til syne. I likhet med foreksempel Rudolf Noureyevs Nøtteknekkeren som er en gjenganger paa Opera National de Paris, som vi gjensaa i forrige uke i Paris, er det herligt med gode produksjoner som blir bedre og bedre for hvert aar som gaar, nesten som en god vin. Denne Nøtteknekkeren taaler aa bli gjentatt aar etter aar, noe som ogsaa publikumstilslutningen tilsier. En tradisjon. De vakre og vellfungerende, julestemningsfulle  kostymerne og scenografien er fortsatt ved Nadine Baylis, Jonathan Howell har ansvaret for kampinstruksjonen og vi opplever Tim Hunters originale lysdesign, realisert ved Jack Mehler.  

Terje Boye Hansen ledet Den Norske Opera & Balletts Orkester, som kan denne musikken ut og inn, og dermed blir kvaliteten ogsaa utsøkt, medlemmer av Den Norske Opera & Balletts Barnekor medvirket i Snefnuggvalsen, og noen av dagene, bl.a. den dagen vi var tilstede, gledet de publikum med en liten konsertavdeling i foyeren i pausen, hvor jeg la merke til at baade store og smaa tiskuere sang med. Samtidig som smaa ballettjenter fra Snefnuggvalsen og smaa nissegutter delte ut pepperkaker og smaa pakninger som viste seg aa kunne aapnes som kikkerter.

 

Emma Lloyd som Clara og Kristian Ruutu som Nøtteknekkeren 1.12.09, foto: Erik Berg

Emma Lloyd som Clara og Kristian Ruutu som Nøtteknekkeren 1.12.09, foto: Erik Berg

Tagged as: ,