Kulturkompasset | critics of culture events

“Ei blott til lyst” på Nationaltheatret


“Ei blott til lyst”

 

– Sarah Kane og Oskaras Korsunovas på Nationaltheatret.

I forkant Oskaras Korsunovas 
. Foto Tomas Bagackas.

I forkant Oskaras Korsunovas
. Foto Tomas Bagackas.

Av Henning Høholt, applaus fotos Tomas Bagackas.

OSLO/NORGE: Aldri har ”Ei blott til lyst” uttrykket stemt bedre for meg enn ved denne forestillingen.  Min umiddelbare reaksjonen er REDSELSSFULL
. – Vell med dette har den berømte Litauiske regissør Oskaras Korsunovas med Sarah Kanes samtids skuespill RENSET oppnådd det som forfatteren og regissøren ønsker(?)

Korsunovas er atter tilbake på Nationaltheatret, hvor han tidligere har gjort fremragende produksjoner, og blant annet fikk Hedda prisen for beste regi for Peer Gynt på Torshov Teatret i 2013. Nå med Renset av forfatteren Sarah Kane, som selv begikk selvmord da hun var 28 år gammel.

REDSELSFULL

– opplevelsen er min personlige reaksjon. – Imidlertid så opplever jeg også en perlerekke med fremragende skuespillere, som strålende klarer å formidle dette redeselsfulle drama, slik at dette når ut til de aller bakerste rekkene i Nationaltheatrets store sal. Med en meget vellfungerende scenografi, utmerkede kostymer, fremragende og meget vellfungerende scenografi, lyssetting, videofilming, og glimrende musikkvalg. Dyktig skuespiller instruksjon og gode koreografiske løsninger, som ga skuespillerne muligheten til å bruke sine bevegelseskunnskaper, er dette blitt til en, nesten filmisk, godt gjennomført forestillings prestasjon. – At jeg så personlig føler at innholdet i dramaet er redselsfullt, skylles at jeg i meget stor grad misliker å få brettet ut denne typen beskrivelser på Norges fremste teaterscene, og i det hele tatt på teatret. Det er ille nok hva vi må oppleve på TV, om vi ikke også skal dyttes på noe slikt, når man går i teatret, for å få en avslapning fra hverdagen.

INGEN PAUSE

At man hadde væt så smarte å ikke legge inn pause var klokt. Fordi man hadde kanskje kommet til å oppleve at salen hadde vært halvfull (halvtom) etter pausen.

Publikum  applauderte flittig, og alle medvirkende følte at forestillingen hadde rukket frem til publikum
.

Regimessig går Korsunovas tett på skuespillerne og inspirerer dem til å vise skuespilsider av seg selv, som de kanskje ikke ante at de har. Derfor blir resultatet iblant ekstraordinært. Slik tilfellet er blitt med denne produksjonen.

SARAH KANE

Da Sarah Kane i sin tid ble spurt om hvorfor hun hadde skrevet et slikt voldelig skuespill, svarte dramatikeren: «Jeg skriver ikke voldelige skuespill; jeg prøver bare å være helt ærlig.» Og Renset er en skinnende ærlig tekst som våger å vise menneskelig mørke, for ikke å snakke om tilværelsens mørke, også i sin skildring av kjærlighetens kraft og makt.

Med: Øystein Røger, Birgitte Larsen, Thorbjørn Harr, Kingsford Siayor, Tarjei Westby, Jonas Strand Gravli og Kristin Grue.

Fra venstre Øystein Røger, Jonas Strand Granli,  Birgitte Larsen,, Tarjei Westby, Thorbjørn Harr.

Fra venstre Øystein Røger, Jonas Strand Granli, Birgitte Larsen,, Tarjei Westby, Thorbjørn Harr.

Regissør: Oskaras Koršunovas. Scenograf: Gintaras Makarevicius. Kostymedesigner: Katja Ebbel Frederiksen
. Lysdesigner: Tobias Leira. Lyddesigner: Erik Hedin. Maskedesigner og spesialeffekter: Wibke Schuler. Videodesigner: Åsmund Bøe. Koreografisk assistanse: Kristian Støvind. Dramaturg: Njål Helge Mjøs.

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,