Kulturkompasset | critics of culture events

Händels opera Alcina i Oslo.


Alcina, Nicole Heaston, Foto Jörg Wiesner

Fabelaktig operapremiere på den norske opera og ballett i 2014 !

Kritikk av Bente Marcussen, Foto: Jörg Wiesner

«Barokkmusikken er mer moderne enn mange av operaene fra 1800tallet «

OSLO: Regissøren i nasjonaloperaens oppsetning av Händels opera Alcina, Francisco Negrin uttaler det slik i Intervjuet med ham, som kan leses i det flotte programmet. De musikalske lederne av Barokksolistene er av samme oppfatning.

Orkesteret, ledet av Bjarte Eike, og Christoffer Bucknall, spiller vakkert, i godt samspill med solistene på scenen. De mestrer å skape spenning i musikken ved å variere, mellom overdådige  tutti, og betagende mindre ensembler.

 

Nicole Heaston i rollen som Alcina, Foto: Jörg Wiesner

Nicole Heaston som synger hovedrollen, briljerer i rollen som Alcina. Stemmen er vakker, og hun har en fabelaktig sangteknikk. Alcina er vokalt en rolle med store utfordringer som krever fysisk styrke og utholdenhet. Det mestrer hun, og gir oss en opplevelse av et uttømmelig overskudd !

Tuva Hemmingsen, som Ruggiero har varm og behagelig stemme
. Hun mestrer alle barokkens krav til fleksibilitet i koleratur og ornamentering på en overbevisende måte.

Dette gjelder samtlige solister, som mestrer alle barokkmusikkens vokale utfordringer med glans.

Som Bradamante imponerer Kristina Hammarstrøm. Det er for øvrig en fin opplevelse å høre to mezzosopraner med ulik timbre i stemmen synge så vakkert sammen.

Kulturkompasset møtte en vellopplagte Nicole Heaston på premierefesten etter forestillingen. Foto: Henning Høholt

Som kontrast til den dramatiske og ondskapsfulle Alcina er det en fryd å høre og se Silvia Moi i rollen som Morgana. Silvia Moi er litt av en spesialist på å gjøre roller der sjarm og list går hånd i hånd, og hennes skinnende stemme stråler som alltid.

Oronte, sunget av Marius Roth Christensen, lykkes meget godt med sin rolle
. Det er godt å høre en tenor med fin egalitet i alle registre. Johannes Weisser beviser nok en gang sin profesjonalitet
. Karakteren hans er troverdig, og han 
synger med autoritet.

Oberto synges av unge Maren Myrvold. Hun fyller rollen som den intense sønnen som leter etter sin far, på en rørende måte. Det er ingen tvil om at hun vil vokse som sanger, etter hvert med erfaring. Oberto gjenforenes til slutt med sin far Astolfo, som gjør en hederlig innsats i sin lille, men ikke uviktige rolle.

Samspillet mellom solistene på scenen har en nerve som treffer oss som tilskuere gjennom hele operaen. Vi trekkes inn i spillet, også der dacapo-ariene , kan oppleves som veldig lange. Sett fra mitt ståsted, er det en stor utfordring scenisk å holde spillet levende når a-delen gjentas.

Det vakre og imponerende scenebildet fungerer utmerket i forestillingen. Spillet utenfor og innenfor burene gir oss en sterk følelse av lidelsene, og dilemmaene, som representerer kjernehistorien i stykket.

Sceneakrobatene har en viktig funksjon, både som de forheksede dyrene og som stemningsbærere i forestillingen. De sceniske aksjonene ville ha blitt mer statiske uten dette elementet.

Silvia Moi som Morgana i Alcina
. Foto: Jörg Wiesner

Regissørens brilliante bearbeidelse av operaen er imponerende og nyskapende. Karakterene er tydelige, og relasjonene troverdige. Det er krevende å få forvekslingshistorier til å fungere, men i denne oppsetningen fungerer det utmerket.

Kreativiteten og formen tydeliggjør handlingen. Det er spennende og er med på å gjøre kommunikasjonen mellom sal og scene levende.

Sangerne i denne oppsetningen er alle av ypperste klasse. Vakre stemmer, musikalitet, dybde, ekthet, men også lekenhet i utrykket.

Totalopplevelsen av Alcina i operaen er storslått, og berører samtidig varmt vårt indre.

Det er jo slik det skal være å gå i operaen

diagnosed cardiovascular disease (11) viagra – Left VentricularDysfunction, LVD.

. Jeg lar meg begeistre og imponere ved hvert besøk ! 

 

Nicole Heaston i rollen som Alcina, og Tuva Semmingsen i rollen som Ruggiero. Foto: Henning Høholt

Händels operaer har fått en renessanse, og blant de mest populære er Alcina.

  • MUSIKK: Georg Friedrich Händel
  • MUSIKALSK LEDELSE: Bjarte Eike og Christopher Bucknall
  • REGI: Francisco Negrin
  • SCENOGRAFI OG KOSTYMER: Louis Désiré
  • LYS- OG VIDEODESIGN: Mikki Kunttu
  • FLYVE- OG BEVEGELSESINSTRUKTØR : Ran Arthur Braun

I Rollene:

Alcina: NICOLE HEASTON

Ruggiero: TUVA SEMMINGSEN

Bradamante: KRISTINA HAMMARSTRØM

 

Alcina, Nicole Heaston omgitt av 6 statister, Foto_Joerg_Wiesner

Morgana: SILVIA MOI

Oronte: MARIUS ROTH CHRISTENSEN

Melisso: JOHANNES WEISSER

Oberto: MAREN MYRVOLD

Astolfo: JAKOB ZETHNER

 

 

 

 

 

Alcina applaus, foto Henning Høholt

 

 

 

 

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , ,