Kulturkompasset | critics of culture events

HOLLENDEREN – en stor seir for Den Norske Opera


Richard Wagners opera Den flyvende Hollender som hadde premiere for noen dage siden i Oslo, med Terje Stensvold i tittelrollen, er blitt en stor musikalsk seier for operaen.

The world famouse Norwegian Bassbaryton Terje Stensvold sings The Flying Dutchmann in Oslo
. foto Henning Høholt

Av Henning Høholt, fotos Erik Berg

OSLO/NORGE: For 3 gang (?) opplever vi en ny produksjon av Den flyvende Hollender i Oslo, denne gangen en samproduksjon med  La Scala Operaen i Milano og Operaen i Zürich, hvor Operasjef Per Boye Hansens kunstneriske rådgiver Pål Chr.Moe også er konsulent.

Denne produksjonen er en stor seier for operahuset, såvel, musikalsk, da dette er helt på topp
. Jeg spurgte med selv: “Kan dette gjøres bedre?” Neppe.

Man har på en dristig måte nyskapt forestillingen, slik at vi opplever Hollenderen på en måte sett fra Dalands rederikontor, hvor kontorpersonalet agerer både som sjøfolk, gjester hjemme hos Daland og i de andre rollene.

Dette fungerer godt i denne scenografien, og publikum fantaserer seg frem til hvor vi oppholder oss, hele veien godt veiledet av de gode agerende på scenen, med koret som et senter i de mange rollene, men hele veien dresset opp som kontorfunksjonærer, og hvor kontakten med for eksempel Hollenderens skip foregår pr. telefon. Dette er realistisk, iderikt, godt funnet på og brilliant gjennomført.

Hollenderen_TERJE_STENSVOLD; og Senta_ERIKA_SUNNEGÅRDH; Foto: ErIk Berg

Hovedrollene er i de allerbeste hænder. med “vår” største internasjonale stjernesanger for tiden, Terje Stensvold, som med denne produksjonen gjørsin offisielle avskjedsforestilling i Oslo, men der står andre oppgaver foran ham fortsatt, bl.a. som Der Sprecher i Tryllefløyten på Opera Bastille, Paris, i kommende sesong.

Erika Sunnegårdh (Senta) og Henrik Engelsviken (Erik), foto Erik Berg

Stensvold er omgitt av et stjernegalleri av sangere
. Vår kveld, var første kevlden for vår fremragende bass Kjetil Hugaas som på et par timers varsel hadde overtatt rollen som Daland for Magne Fremmerlid
. Det var opprinnelig planen at Hugaas skulle synge rollen for første gang i begynnelsen av Juni, men vi fikk altså denne opplevelsen
. Hugaas kler rollen, han har en meget flott klang i stemmen og en særlig tydelig diksjon, som er viktig, slik at publikum kan høre  og forstå teksten, ikke kun toner og lyder.

Det praktfulle Operamannskoret; og Styrmannen_MARIUS_ROTH_CHRISTENSEN, foto Erik Berg

Erik Sunnegård imponerte som Senta. Henrik Engelsviken er strålende som Erik, Marius Roth Christensen første klasses som Styrmannen, og Tone Kummervold helt spesiell som Mary.

John Helmer Fiore har sikker hånd om den musikalske delen. Vi er privilligert med en slik kapasitet som musikksjef. Øyvind Bjorå er produksjonens konsertmester. Orkestret spiller fremragende. Koret er helt på topp. Musikalsk er dette noe av det beste jeg har hørt på lenge.

Jeg reagerte positivt på ideen om å legge denne produksjonen til disse sceniske rammene. Jeg føler meg som hensatt til et rederikontor, hvor det flotte koret agerer de forskjellige situasjoner, som oppstår. Dette fungerte bra.

Daland_MAGNE_FREMMERLID
Mary_TONE KUMMERVOLD
Hollenderen_TERJE_STENSVOLD; Senta_ ERIKA_SUNNEGÅRD. Erik_HENRIK_ENGELSVIKEN. Operakoret; scenografi og kostymer Wolfgang Gussmann. Foto Erik Berg

Publikum fikk bruk for å kunne benytte sin egen fantasi, og det vi så på scenen forstyrret ikke den musikalske delen. Regi Andreas Homoki, – medansvarlig for dette Aglaja Nicolet. Scenografi/ delikate kostymer Wolfgang Gussmann. Lysdesign Franck Evin. Kormester David Maiwald.

 

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , ,