Kulturkompasset | critics of culture events

Imponerende Carmen på Deutsche Oper, Berlin


Imponerende Carmen i Deutsche Oper Berlin

`Carmen på Deutsche Oper Berlin, Illustrasjonsfoto. Fotos: © Bettina Stöß, Deutsche Oper, Berlin

BERLIN/TYSKLAND: Deutsche Oper Berlin har et stort antall forestillinger på spilleplanen. I desember spilles følgende operaer og balletter: Carmen, Fallstaff, Nøtteknekkeren, Tryllefløyten, Tannhäuser, Turandot, Rosenkavaleren, Hans og Grete, Lohengrin og Elskovsdrikken.

 

av Synnøve Nord

Operahuset ligger i bydelen Charlottenburg, enkelt å finne ved bruk av det velutbygde U- Bahn-nettet i Berlin. Historien går tilbake til Deutsches Opernhaus, som tidligere lå på samme sted. Innviet i 1912 med Beethovens Fidelio. Bygningen ble bombet av de allierte i 1943. Den nye operabygningen ble innviet i 1961 med Don Giovanni av Mozart.

Bizet’s Carmen

Handlingen i Carmen er lagt til Sevilla og nærområdene i 1820-årene. Bizet har brukt autentiske spanske rytmer og dans i operaen. Etter Bizet’s død, få måneder etter ur-fremføringen, ble flere dansescener føyet til. Detter er spektakulært og flott på ute-scener som Arena di Verona og The Israeli Opera Festival ved Masada nær Dødehavet. Store scener med god plass, hvor dansescenene blir godt integrert i handlingen.

Carmen at Deutsche Opera, Berlin, Fotos: © Bettina Stöß

Den franske komponisten Georges Bizet (1838-1875) er mest kjent for operaen Carmen, den siste han skrev, og som ble urfremført i 1875. En av operalitteraturens mest spilte. Her i Norge ble den oppført så tidlig som i 1880, den gang hovedstaden het Christiania. Senere er den spilt i Operaen i Folketeateret, blant annet med Edith Thallaug i tittelrollen. Siste gang vi kunne se denne operaen i Oslo var i Bjørvika i 2009. I slutten av januar 2015 får vi en ny oppsetting av Carmen her hjemme, i Calixto Bieito’s regi. 14 forestillinger med både operaens egne solister og utenlandske gjestesolister i de ledende rollene. Den katalanske regissøren Bieito har flyttet handlingen i Carmen til 1970-tallets Spania. Musikken, handlingen og intrigen vil være der, men det er kanskje flere enn meg som er spent på hvordan dette blir. Han er beskrevet som ”skandaleregissør”, kjent for kontroversielle og provoserende oppsettinger.

Carmen, kor og barnekor. Fotos: © Bettina Stöß, Deutsche Opera, Berlin

Forestillingen i Berlin

Forestillingen i Deutsche Oper Berlin er en bearbeiding av en produksjon av Peter Beauvais fra 1979. Denne forestillingen hadde premiere i 1979. Nå er den fremført 125 ganger i Berlin. Dette var en klassisk fremføring av Carmen. Operaens orkester ble dirigert av Jacques Lacombe. Musikaliteten og klangen i orkesteret var fortreffelig. Så fikk de også begeistret applaus. Da sceneteppet ble trukket fra etter den kjente overturen, så vi et torg i Sevilla badet i sollys. Enkelte soldater og sivile var på plassen. Til høyre lå sigarettfabrikken med en bred trapp opp. Til venstre strakk en annen bygning seg langt innover i scenerommet. Selve scenen ble dermed ikke så bred, og handlingen startet i et konsentrert rom.

Sersjant Morales – Simon Pauly, og Micaela – Elena Tsallagova var de første solistene på scenen. Russiske Elena Tsallagova var en yndig Micaela med en flott stemme. Noe som kom enda sterkere frem i duettene med Roberto Alagna som Don José. Denne forestillingens store stjerne var nettopp franske Roberto Alagna. Han mer enn innfridde mine forventninger i denne rollen. Men han var ikke alene om å imponere. Her var det høy kvalitet i alle ledd av produksjonen.

I slutten av første akt kom Carmen – Clémentine Margaine, og damene fra sigarettfabrikken også med i handlingen. Alle disse damene var i hvite kjoler, med litt ulikt tilbehør. Dette var en stor forskjell fra de oppsettinger av Carmen jeg har sett i Arena di Verona, hvor disse damene har fargerike røde kjoler. Men så er det stor forskjell med en normalt stor innendørs scene og en veldig stor utendørs. Man må på alle måter tenke og planlegge annerledes for en stor scene enn en liten. Kostymenes stoff og farger virker ulikt. Hvitt var delikat og riktig på scenen i Berlin. Franske Clémentine Margaine var en meget overbevisende Carmen, både scenisk og musikalsk. Hennes samspill med Roberto Alagna var også strålende, og høstet enorm applaus.

Tyrefekteren Escamillo, godt sunget av Marko Mimica, Carmens venninner Frasquita og Mercedes, samt de andre offiserene ble godt tolket av ensemblets solister. Deutsche Oper Berlin’s store kor, og ikke minst barnekoret utførte sine oppgaver meget godt, dette også til begeistring hos publikum. Barnekoret består av over 120 barn og unge.

Denne sesongen deltar de blant annet i Carmen, Tosca, Hans og Grete og La Bohéme. Ca. tredve barn var med i Carmen. Da barna marsjerte og hermet etter vaktavløsningen i første akt, var dette både med presisjon, musikalitet og humør. Operaens fire akter er svært forskjellige – tiden på døgnet, omgivelsene, stemningen, dramatikken, lys og mørke. Dette kom tydelig frem i denne oppsettingen.

Carmen i Deutsche Oper Berlin var en stor opplevelse. Spilleplanen for årets sesong er imponerende. Dette er et operahus som virkelig brukes til opera og ballett. Berlin har faktisk også to operahus til. Staatsoper Berlin ble grunnlagt som kongelig preussisk hoffopera på 1700-tallet. Deres flotte operahus ved Unter den Linden er under oppussing, men ensemblet vil være tilbake i eget hus i løpet av 2015. For tiden bruker de Schiller Theater. På spilleplanen står bl.a. Barbereren i Sevilla og Faust. Komische Oper Berlin ligger også nær Unter den Linden. En moderne fasade, men et imponerende oprinnelig interiør fra den gang bygningen var ny i 1892. Her spilles bl.a. West Side Story og Tryllefløyten nå i desember. Berlin ligger ikke langt unna, og er en reise verdt både for operaopplevelser og mye annet.

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,