Kulturkompasset | critics of culture events

Jan Martin Johnsen – “A star is born” in The Producers at Oslo Nye


Anders Hatlo og Jan Martin Johnsen, foto Dag Jenssen

Anders Hatlo og Jan Martin Johnsen, foto Dag Jenssen

Det er Jan Martin Johnsen som er hele forestillings store og gledelige overraskelse. Ikke bare kan han spille teater og komedie, i tillegg både synger og danser han godt. En sterne er født, en stjerne som vi antagelig etter denne prestasjonen vil komme til å se mye til fremover i slike krevende bærende hovedroller. Han har kvalitetene og talentet på plass.

Geir Kvarme og (bak) hans produsentsstab. Forrygende morsom. Foto: Dag Jenssen

Geir Kvarme og (bak) hans produsentsstab. Forrygende morsom. Foto: Dag Jenssen

Geir S. Kvarme

er forrykende morsom og “ekte” homsete, som den “haaploese” regissoeren, som til slutt redder hele forestillingen med sin Hitler figur, sammen med sin assistent Bartek Kaminski, og et forrygende ensemble av hans oevrige produksjons assistenter.

Anders Hatlo er praktfull som Max Bialystock.

Jan Martin Johnsen, Andes Hatlo og Hilde Louise Asbjørnsen i The Producers. Foto: Dag Jenssen

Jan Martin Johnsen, Andes Hatlo og Hilde Louise Asbjørnsen i The Producers. Foto: Dag Jenssen

Hilde Louise Asbjørnsen

er fortryllende som svenske Ulla med det lange navnet.

Ivar Nørve er straalende i Tyrolerbukser.

Musikken er kvalitativt i de allerbeste haender hos kapelmester Trond Lindheim.

Regissøren Anders Aldgård tar det hele paa kornet. Han har faatt til en meget godt flytened og elegant medrivende poroduksjon
. Det er godt aa oppleve enda en god regissor i Oslo, som med fornyende tankegang kan forny musikal og teaterregien i hovedstaden. Det samme gjelder Jonas Digeruds gode koreografi, som i denne produksjonen springer ut av handlingen, ikke er “puttet” paa som enkeltstaaende dansenumre.

Sneografien utnytter den lille scenen maksimalt, og der er mange vakre og vellfungerende kostymer.

Ingen musikal har noensinne vunnet flere Tony-priser på Broadway.  Teatersjef ved Oslo Nye Teater, Catrine Telle kaller den verdens morsomste musikal, og regissør Anders Aldgård beskriver den som et komisk mesterverk av en musikal.

Som ”antydet” innledningsvis mangler det ikke på engasjement for stoffet når Oslo Nye Teater nå setter hit-musikalen The Producers på plakaten. Hele huset formelig sitrer av iver etter å få presentert denne forestillingen for publikum. Og hovedrolleinnehaverne Anders Hatlo, Jan Martin Johnsen, Hilde Louise Asbjørnsen, Geir S. Kvarme, Ivar Nørve og Bartek Kaminski er nærmest elleville av entusiasme over dette prosjektet. Norgespremieren var 3

partner related vaginal irritation. cialis online Very.

. februar.

logo_1,414_navnMusikalen er på mange måter inkarnasjonen av hva man forbinder med en Broadway-musikal, den handler til og med om to Broadway-produsenter. Rundt disse utspiller det seg en vanvittig farsepreget historie av beste Mel Brooks-merke.

De to leter nemlig opp verdens verste musikal for å sikre seg en flopp, og så stikke av med pengene eldre, rike damer har investert.

Musikalen de velger har den ikke umiddelbart velklingende tittel Det våres for Hitler, og showet er akkurat så grenseløst som tittelen antyder. Men teatrets veier er uransakelige, noe alle vet som noensinne har jobbet med denne uforutsigbare kunstformen.

Floppen blir kalkunsuksess, og produsentene står ovenfor en uventet, og fremdeles problematisk situasjon. Musikalen er hva man kan kalle velutstyrt, med svære dansenumre, stort orkester og glitter og glamour. En herlig, vanvittig og camp humor preger det hele, og gjør den altså til verdens morsomste musikal ifølge teatersjef Catrine Telle.

Jeg oensker meg “La Cage aux Folles” med Geir S. Kvarme i Rolf Wesenlunds glansrolle og Anders Hatlo som hans maskuline kavaler!!!!

THE PRODUCERS
En Mel Brooks-musikal

Understudy Bloom: Hans Marius Hoff Mittet
Understudy Liebkind, Mr. Marks: Per Skjølsvik
Understudy Ulla: Anette Amelia Larsen

Regi: Anders Aldgård * Koreografi: Jonas Georg Digerud *
Musikalsk ansvarlig/ kapellmester: Trond Lindheim *
Orkester: Treblås (fløyter/sax): Christine Gullhav * Treblås (fløyte/klarinett/sax): Freddy Bagge/Morten Michelsen * Treblås (fløyte/ klarinetter/ sax): Tom Berg * Trompet: Jens Petter Antonsen/Lasse Rossing * Trompet: Erik Eilertsen/Marius Haltli * Trombone: Jørgen Gjerde/Helge Sunde * Horn: Tone Reichelt/Trude Eick * Fiolin: Lena Rist-Larsen/Guro Børkje * Strykesynth: Trond Akerø-Kleven/Bendik Eide * Perkusjon: Bjørn Rabben/Tomas Nilsson * Piano: Trond Lindheim/Kristen Svendsen * Bass: Kåre Garnes * Trommer: Leif Osen.
Scenografi: Erik Fredriksson/ Marcus Englesson *
Kostymer: Lars-Åke Wilhelmsson * Kostymeansvarlig Oslo Nye Teater: Lise Fjeld
/Marianne Forsberg * Arrangør: Anders Berglund * Masker: Helene Norberg/
Thea Hernæs * Lysdesign: Anders Audum * Lyddesign: Erik Valderhaug * Lydansvarlig: Morten Jorset * Dramaturg: Erik Schøyen * Regiassistent:
Henrik Amundsen * Inspisient: Tina Pedersen * Sufflør: Birgitta Bjørnstad.

Tagged as: ,