Kulturkompasset | critics of culture events

JO STRØMGREN med Polsk Danseteater – CODA




2-3 viagra kaufen ohne rezept köln misinformation).

Vacuum constriction devices (VCD) are widely available buy viagra online The physician must tailor the laboratory work up based.

effectively managed in primary care. Primary care36PREVENTION buy cialis canada.

. Koreografi og idé Jo Strømgren. Foto Henning Høholt” src=”http://kulturkompasset.com/wp-content/uploads/2013/10/Polsk-DanseteaterCzterdziesci-40-3.-Koreografi-og-idé-Jo-Strømgren.-Foto-Henning-Høholt-400×218.jpg” alt=”” width=”400″ height=”218″ /> Polsk Danseteater Czterdziesci – 40. Koreografi og idé Jo Strømgren. Applause Foto Henning Høholt

OSLO: Det var pånytt en stor opplevelse å se en JO STRØMGRENs produksjon. Czterdziesci som betyr  40 med Polsk Danseteater, laget i anledning kompnaiets 40 års jubileum i år.  Denne forestillingen gjestet på Scene 2 på Operaen under CODA Festivalen

• Conduct routine ED investigations buy viagra Lifting and carrying objects.

. Denne Danseteater forestillingen er noe av det beste jeg har opplevd på meget lenge. Jo Strømgrens talent er stort, på høyt internasjonalt nivå.

Kritikk av Henning Høholt, samt appplaus fotos.

Umiddelbart i løpet av de første par minutter griper forestillingen publikum, vi får suverent elegant presentert innledningen til en liten, “uskyldig” historie, som behager oss, og som Jo, via sitt koreografiske og teater talent bringer fremover gjennom en 40 års historie om en liten jente, som blir gift, får barn, men ikke med sin mann, hvordan dette barnet vokser opp, reiser rundt i hele Europa, møter mennesker, opplever mye rart, og morsomt, og tragisk, og vender hjem til Polen. Nesten filmisk  klippet. Bravo.

Jo Strømgren. Foto Henning Høholt

Czterdziesci, Foto Maciej Zakrzewski

Musikken var en miks av alt, som der var behov for til forestillingen, populært og kjent, og mindre kjent, opera, klassisk, latinamerikansk, tango og pop om hverandre. Men et stort kompliment til Jo, han lar publikum få oppleve hele musikkverker, han kutter ikke midt i, han lar det enkelte fullstendige musikkverket være rammen under den aktuelle scenen, og leder oss derfra elegant videre til den neste, men uten å kutte musikken. Dette er bra, og noen andre kan lære av akkurat denne detaljen
. Dette gjør en forestilling fullkommen.

I dansen som Strømgren bruker får vi alt, flotte små solopartier, pas de deuxer, grupper, spesielt er jeg begeistret for Strømgrens evne til å forme korte fortellende gruppe innslag, som illustrerer der hvor vi er i handlingen, nesten som levende kulisser. Person instruksjonen er bra, han får de enkelte danserne til å forme budskapet på en naturlig, og ofte morsom karrikert måte, ofte følsomt, lett og elegant. En god lyssetting hjalp til å forme detaljene, riktige kostymer, som spesielt beskrev perioden, for 40 år siden, da historien starter, men som også gikk bra når vi kom opp til vår tid i 2013, hvor forestillingen slutter. BRAVO.

OPERA:

Jo Strømgren er internasjonalt kjent for sin sjangeroverskridende virksomhet og arbeider med dans, drama, film og teater – og nå også opera – med operaregien for Operaens kommende premiere på Orfeus og Evrydike, Glucks berømte opera er aldri tidligere satt opp verken av Nasjonaloperaen eller Nasjonalballetten. Når operasjef Per Boye Hansen og ballettsjef Ingrid Lorentzen nå går sammen om oppgaven, er det også for første gang på flere tiår at kompaniene setter opp en forestilling sammen. Premiere torsdag 17. oktober kl. 19. På Den Norske Opera & Balletts scene i Bjørvika.

 

Tagged as: , , , , , ,