Kulturkompasset | critics of culture events

JORN plus MUNCH i Oslo


JORN plus MUNCH i Oslo

Av Henning Høholt

Asger Jorn: Didaska VII, 1946, utlånt fra KUNSTEN, museum of Modern Art, Aalborg, (til venstre) og Edvard Munch: Badende Mann, 1918, utlånt fra Nasjonalmuseet, Oslo. Foto Henning Høholt

Asger Jorn: Didaska VII, 1946, utlånt fra KUNSTEN, museum of Modern Art, Aalborg, (til venstre) og Edvard Munch: Badende Mann, 1918, utlånt fra Nasjonalmuseet, Oslo. Foto Henning Høholt

OSLO/NORGE: I utstillingsserien plus MUNCH er Munch Museet i Oslo nå kommet frem til den siste av ialt 6 utstillinger, hvor man tidligere har presentert Mappletorne, Johns, Melgaard. Van Gogh og Vigeland sammen med Edvard Munch, og enda en gang overrasker Munch museets kreativitet med en fantasifull og opplysende utstilling hvor de sammenlikner og kontrasterer to store kunstnere mot hverandre. Som kurator Oda Wildhagen Gjessing, fra Sparebankstiftelsen DNB, i samarbeid med Munch Museets egen konservator Lars Toft-Eriksen, har utviklet og installert presentasjonen, som åpner for publikum 15
. Oktober.

Munch: To kvinner på stranden 1933-35, som tilhører Munch Museet. og Jorn Opvågningen II 1953. Utlånt fra COBRA Museum, Amsterdam. Foto Henning Høholt

Munch: To kvinner på stranden 1933-35, som tilhører Munch Museet

treatment options for ED. Only those pharmacological sildenafil dosage 3(B) The Key to The Treatment of.

. og Jorn Opvågningen II 1953. Utlånt fra COBRA Museum, Amsterdam. Foto Henning Høholt

I dette tilfelle er det altså den danske berømte maleren Asger Jorn fra Silkeborg som kompromisløs og ambisiøs presenteres med en imponerende rekke av bilder sammen med matchende bilder av Edvard Munch, og det er interessant å se at deres fargesprøk og delvis formsprøk matcher godt, slik at dette er blitt en vellykket og flott presentasjon, som kurator Oda Wildhagen Gjessing i samarbeid med Munch Museets egen Lars Toft-Eriksen har utviklet og installert presentasjonen, som til våren 11. Februar – 28. Mai 2017, skal gå videre til Museum Jorn i Silkeborg, hvor det skal gå inn i markeringen av at Aarhus regionen i Midt Jylland er EU kulturregion våren 2017.

Grafikk er selvsagt også med på utstillingen, her til venstre Munch: Madonna (til venstre) og Jorn: Uten tittel 
. Foto Henning Høholt

Grafikk er selvsagt også med på utstillingen, her til venstre Munch: Madonna (til venstre) og Jorn: Uten tittel. Foto Henning Høholt

Oda Wildhagen Gjessing har i lang tid arbeidet med Asger Jorns kunst, og har forsket på Jorns forhold til Edvard Munch, Jorn og Munch er basert på Gjessings arbeid med Jorns Kunst. De to kunstnerne møtte aldri hverandre, men Asger Jorn så Nasjonalgalleriets omfattende retrospektive utstilling av Edvard Munchs kunst i Oslo i 1945. Dette bygger jo på Edvard Munchs teastamente, signert på Ullern 19. April 1940, hvori han også skriver: “Alle tidligere testamenter av meg annulleres.”

Asger Jorn: Elskovskampen 1954. Foto Henning Høholt

Asger Jorn: Elskovskampen 1954. Foto Henning Høholt

Munch og Jorn tilhører ulike generasjoner, som nevnt møttes de aldri. Det er store forskjeller i deres teknikk og uttrykk. N@rliggende er likevel en sammenligning av dem. Begge beskjeftiger de seg med menneskets eksistensielle vilkår og på forskjellige nivåer kan et kunstnerisk slektskap spores i deres bilder, slik som i motiv, form, innhold, malemåte, samt ikke minst i fargevalget. Imidlertid er det dypest sett i deres frie, spontane utforskning av maleriet at slektskapet ligger.

Bokforside Jorn Munch.

Bokforside Jorn Munch.

UTSTILLINGSKATALOG/BOK:

En omfattende bok om utstillingen er utgitt av Museum Jorn og Munch Museet, denne er meget representativ og inneholder an lang rekke representative fotos, som er godt fulgt opp med tekster som grundig belyser de problemstillingene som ligger i spenningsfeltet rundt og mellom Munch og Jorn og deres syn på kunsten.

I sin innledende artikel skriver kurator Oda Wildhagen Gjessing: (sitat) “Et bilde og en anekdote”: Om et av Asger Jorns sentrale bilder “Emigranterne” fra 1953, (katalog no 18). Det er malt etter Cobra-gruppens sammenbrudd, etter ekteskapelig havari og etter langvarig opphold på tuberkulosesanatoriet i Silkeborg. Det er malt på den tiden da Jorn sto på spranget til å satse alt og forlate den idylliske hjembyen Silkeborg, som ligger ved sjøene foran Himmelbjerget, Danmarks nest høyeste punkt (147 meter) midt i Jylland.

Munch: Angst, 1894 (til venstre) og Jorn: Emigrantene, 1953.

Munch: Angst, 1894 (til venstre) og Jorn: Emigrantene, 1953
. Foto Henning Høholt

På flere nivåer gir Emigrantene assosiasjoner til Edvard Munch og kanskje særlig til “Angst” fra 1894,(katalog no 68), det påtrengende og konfronterende, den knugende ensomheten og fornemmelsen av øyne som stirrer, isolasjonen mellom figurer som står tett i tett, de dramatiske artikulerte, blodrøde himmelen. Der ligger mer en et halvt århundre, to verdenskriger og uutholdelige lidelser mellom disse bildenes tilblivelse.

bokbakside

bokbakside

De er uttrykk for to helt ulike historiske og kunstneriske situasjoner. Likevel er sammenstillingen av dem påtrengende nærværende og utfordrende. Umiddelbart fornemmes at bildene har noe med hverandre å gjøre, at de er uttrykk for en beslektet virkelighets erfaring; det å være alene i verden.. (sitat slutt)
. Se fotos.

 

Tagged as: , , , , , ,