Kulturkompasset | critics of culture events

Katja Kabanova – Fantastisk opera kjærlighets drama.


Katja Kabanova – Fantastisk opera kjærlighets drama.

Av Henning Høholt, fotos Erik Berg.

Katja Kabanova - Kari Postma drømmer om å kunne fly sin vei. Foto Erik Berg

Katja Kabanova – Kari Postma drømmer om å kunne fly sin vei. Foto Erik Berg

OSLO/NORGE: Endelig fikk vi oppleve den berømte norske lyrisk/dramatiske sopran Kari Postma på Operaen i Oslo, og til og med i en stor, meget krevende tittelrollen som Katja Kabanova. Dette blev et meget inspirerende møte, hvor vi opplever en dramatisk rollepresentasjon, hvor hun viser alle sidene av sitt sceniske, dramatiske og sang talent på det aller fremste.

Sterkeblikk utveksles emllom moren - Hege Høisæther og Katja - Kari Postmo, mens Katja hele tiden tenker på å flyve bort. Foto Erik Berg

Sterke blikk utveksles mellom svigermoren – Hege Høisæther og Katja – Kari Postmo, mens Katja hele tiden tenker på å flyve bort
. Foto Erik Berg

I Katja Kabanova opplever vi i bunn og grunn et typisk, som heldigvis ikke alltid gir seg slike ytterst dramatiske utslag, men som ofte kan være vanskelig å hanskes med også idag. Et kjærlighetsdrama om moderen, Kabanicha, fremragende tolket av Hege Høisæther, som med dette legger enda en fremragende rolletolking til sitt store repertoar, – som elsker sin sønn,, spillet av Nils Harald Sødal, som er blitt bortskjemt og underkuet siden han ble født, men når han blir gift, har han flyttet sin store kjærlighet over til sin kone, Katja Kabanova
.

Den grusomme moren Hege Høisæter (i sentrum) trumfer gjennom at hennes sønn, Nils Harald Sødal (til venstre) når han skal reise bort må pålegge sin kone, KAri Postma, de fæleste pålegg om hva hun ikke må gjøre, mens han er borte, herunde rikke se ut av vinduet, ikke se på andre menn, osv. Noe som ikkemoren har noe med å gjøre, og i denne undertrykkelsen, som bygger på at moren oppfatter at hun  har mistet sønnsns kjærlighet, i dette ligger hele dramaets grunnlag. Foto Erik Berg.

Den grusomme moren Hege Høisæter (i sentrum) trumfer gjennom at hennes sønn, Nils Harald Sødal (til venstre) når han skal reise bort må pålegge sin kone, KAri Postma, de fæleste pålegg om hva hun ikke må gjøre, mens han er borte, herunde rikke se ut av vinduet, ikke se på andre menn, osv
. Noe som ikkemoren har noe med å gjøre, og i denne undertrykkelsen, som bygger på at moren oppfatter at hun har mistet sønnsns kjærlighet, i dette ligger hele dramaets grunnlag. Foto Erik Berg.

Dette føler moren sterkt, og dermed har vi grunnlaget for en typisk svigerdatter/svigermor konflikt, hvor intet som svigerdatteren gjør er godt nok, og svigermoren gjør derfor alt for også å undertrykke henne, og hennes sønns svake forsøk på å unnskylde blir feiet av bordet, noe som fullstendig ødelegger familien. Når da endelig Katja får mulighet for åpuste under ektemannens fravær da utfolder hun seg stort med Alexy Kosarev, som sin elsker, noe, hun får voldsomme skyldfølelser over, og hvor hun føler at moren kan lese hennes inderste tanker. Da er undergangen for Katja nær.

Katjas dramatiske avskjed med sin mann, Kari Postma og Nils Harald Sødal. Katja, føler hvilken vei dette kan komme tilå gå. Foto Erik Berg

Katjas dramatiske avskjed med sin mann, Kari Postma og Nils Harald Sødal. Katja, føler hvilken vei dette kan komme til å gå. Foto Erik Berg

Imidlertid er morens “kyskhet” ikke så helt gjennomført, som det ser ut til, dette ser vi i scenen hvor faren, strålende, brautende og forfyllet tolket av Magne Fremmerlid legger opp til sex, og moren da et øyeblikk livner til og meget raskt får mannen med seg inn i seng. – Noe vi heldigvis i denne regi tolkingen ved Willy Decker er sluppet for å se. – Heldigvis – I motsetning til mange andre regimessige redselsfullheter, som vi er blitt “beæret”  med, (“pådyttet”), de siste par årene under andre regissører. Det er flott å ha Decker tilbake med denne produksjonen, som er lånt fra Staatsoperaen i Hamburg.

Endelig har Katja funnet kjærligheten. Kari Postam og henne Boris, Alexey Kosarev. Foto Erik Berg.

Endelig har Katja funnet kjærligheten

dissatisfied dissatisfiedclear but may be meaningful in certain men. The How long does cialis last?.

. Kari Postma og henne Boris, Alexey Kosarev. Foto Erik Berg.

Tone Kummervold gjør det strålende som Katjas søster, er lett, freidig, frivol, og synger første klasses i strålende samspill og samsang med Thorbjørn Gulbrandsøy som skolelæreren.

Tone Kummervold og kjæreseten henned Thirbjørn Gulbrandsøy koser seg,et av de meget få øyeblikke med lidt glede i Katja Kabanova, noe som er med og understreker det dystre i handlingen. Foto Erik Berg

Tone Kummervold og kjæreseten henned Thirbjørn Gulbrandsøy koser seg,et av de meget få øyeblikke med lidt glede i Katja Kabanova, noe som er med og understreker det dystre i handlingen. Foto Erik Berg

I en rekke mindre oppgaver opplever vi Szymon Kubiak, Désirée Baraula, Zuzanna Foremska og Kryztof Aureliusz Lczynski. Librettoen er ved Vincenc Cervinka etter Aleksandr Ostrovskij 

Tomás Hanus har hånd om det musikalske, og løfter Leos Janaceks flotte symfoniske musikk til storehøyde med ete meget vellspillende Operaorkester, vi kan virkelig høre den gode innflytelse som dessverer nå avgåtte musikksjef John Helmer Fiore har hatt på orkestret, bare leit at Fiore ikke lenger er i huset og kan fortsette denne jobben. Håper en kommende etterfølger blir bra.

Svigermoren - Hege Høisæter, og Magne Fremmerlid klare til å legge seg. Foto Erik Berg

Svigermoren – Hege Høisæter, og Magne Fremmerlid klare til å legge seg. Foto Erik Berg

Scenografien og kostymerne ved Wolfgang Gussmann er meget enkel, men scenografien fungerer eget bra, med åpningsmuligheterne, ved skyve bakvegg, og rundt bak. og sideveggene, som gjør at vi opplever friheten til hagen, og gulvet på en naturlig måte løfter Katja opp når hun skal kaste sig ut i elven
. Alle sorte, og grå farger er i bruk, ikke en gledesfylt fargeklatt. Meget vakkert og tankevekkende.

Koret agerer og synger meget vakkert.

Please enjoy Henning Høholts review from Katia Kabanova at La Monnaie in Bruxelles in 2010 at http://www.kulturkompasset.com/2010/11/12/katia-kabanova-in-bruxelles/

Katjas søster - Tone Kummervold, forstår plutselig hva hun har vært med på, nå når Katja ligger død for henens føtter, etter å ha vært fisket opp av elven. Foto Erik Berg

Katjas søster – Tone Kummervold, forstår plutselig hva hun har vært med på, nå når Katja ligger død for henens føtter, etter å ha vært fisket opp av elven. Foto Erik Berg


Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,