Kirsten Flagstad galla 2013
HAMAR: En stjernerekke med fremragende vell etablerte opera stjerner og nyere prisvinnere fra hele verden, gledet det store publikum ved Flagstadgallaen i Hamar søndag 16. Juni. Vær gudene likte tilsynelatende initiativet og det gjorde det meget store publikum også.
Omtale ved Henning Høholt, text og photos (copyright)
Programmet ble innledet med ouverture til operaen Skjebnens Makt av en av årets 200 års berømte jubilanter Giuseppe Verdi, som man sammen med Richard Wagner feirer, liksom man feirer 100 året for Benjamin Brittens fødsel, og altså i år 100 året for Kirsten Flagstads debut i rollen som Martha i Eugen d’Alberts “Lavlandet” (Der Tiefland) på Nationaltheatret i 1913.
Dette var samtidige debutkonserten for Innlandets Filharmoniske Orkester, som har hovedbesetningen av musikere fra Hamar, Lillehammer og Gjøvik regionene.
En rekke fremragende musikere, som forteller om et samarbeide av ekstraordinært format. Jeg fødte meg som om jeg satt ved Waldbühne utenfor Berlin, eller ved Schönbrunn slottet i Wien, blott at jeg følte at programmets store variasjon og spennvidde var mer spennende enn på de to nevnte stedene
.
Dirigenten Olaf Henzold hadde på noen travle dage fått dette sammensatte orkester til å jobbe meget bra sammen, der var en rekke utsøkte soloprestasjoner, og flott gruppe låt i strykerne. Det er ikke daglig kost å oppleve debut for et nytt symfoniorkester- Som en velkjent musikkpersonlighet nylig hadde sagt til Festivalens kunstneriske leder, Bjørn Simensen, som også var dagens munnrappe konferansier. “Symfoniorkestre? Dem legger man ned”!
Konsertens første solist, Rachel Willis-Sørensen, sopran, (USA)vinner av Dronning Sonja Konkurransen i 2011. , som gledet oss med Elisabeths berømte arie: “Dich, Teure Halle” fra Richard Wagners opera Tannhäuser.
Som nevnt er Richard Wagner årets andre 200 års jubilant. – Så selvom Den Norske National Opera nesten ikke klarer å få markert Verdis og Wagners jubileer, unntatt med Den Flyvende Hollender med Terje Stensvold i tittelrollen, men den kommer imidlertid først til våren 2014, (sannsynligvis hardt presset av kritikernes etterlysninger av å spille Verdi og Wagner i anledning 200 års jubileene). – Opera dilettanteri!
Da klarer man heldigvis å oppleve både Verdi og Wagner på andre scener i Norge, og med internasjonale og nasjonale sangstjerner i sangrollene. Rachel Willis-Sørensen skal synge Grevinnen i Mozarts Figaros Bryllup på Covent Garden kommende sesong.
En annen prisvinner Olga Busuioc, sopran (Moldova), som er vinner av Belvedere konkurransen fortsatte med Antonin Dvoraks berømte arie til månen fra operaen Rusalka. Hun hadde på seg en nydelig, lett folklore inspirert konsertkjole, som kledde henne.
Deretter kom en av de store overraskelser på scenen Musa Ngqungwana, bassbaryton (South -Africa), som for kort tid siden var vinner av The Metropolitan Young Artist competition, han sang “I got plenty of no´thing” fra George Gershwins opera Porgy and Bess.
En flott stemme og stor utstråling. Han fortalte etterpå at hans store ønske var å synge hele operaen, men følte seg ikke klar til dette enda, men kanskje om 5 år. Jeg fortalte ham selvsagt om den gode kontakten som det norske operapublikumet har hatt med Anne Brown, som var den første Bess i operaen
. Som kjent var Anne Brown bosatt i Norge til hun døde i høy alder for nylig.
Rachel Willis-Sørensen briljerte deretter på nytt i Rosalindes Czardas fra Flaggermusen av Johann Strauss d.y. Derpå ble hun overrakt Kirsten Flagstads Memory Prize av festivalens kunstneriske sjef Bjørn Simensen.
Deretter var tiden kommet til noen av våre lokale stjerner. Yngve André Søberg, bassbaryton (Norway) sang ” Di provenza del mar”, Giorgio Germont, (Alfredos far)´s berømte arie fra Giuseppe Verdis La Traviata, som han synger i andre akten. En flott prestasjon.
Søberg er nettopp nå kanskje Norges aller fremste baryton sanger, og han følger flott opp den sterke norske baryton tradisjonen etter Knut Skram, Terje Stensvold, Jan Sødal, Trond Halstein Moe, sistnevnte en tidligere vinner av Belvedere konkurransen m.fl.
Deretter fikk vi oppleve to av våre andre norske stjerner, som begge ved denne anledningen debuterte med arier av Richard Wagner på programmet. Først vår egen fremragende tenor Henrik Engelsviken, som sang Walthers Prize lied fra Die Meistersinger m Nürnberg.
Vår egen fremragende mezzosopran Ingebjørg Kosmo avsluttet briljerende hele første avdelingen med Sieglindes arie “Du bist der Lenz” fra Richard Wagners Die Walküre, første akt, (rett før Siegfried skal dra sverdet ut av trestammen), (forøvrig et av Birgit Nilssons store numre).
Det virker som om dette nå er det perfekte rollefaget for Ingebjørg Kosmo. Ekstraordinært bra. Et av konsertens høydepunkter. Perfekt punktum for konsertens første del. Videre var hennes sceniske fremtreden i en fantastisk flagrende silkekreasjon i rød silke flott. Konsertens flotteste antrekk, rødt silke chiffon med stort sjal.
Etter pause fortsatte konserten med forspillet til Richard Wagners Lohengrin, som ble fulgt opp av Wolfgang Amadeus Mozart´ Fløytekonsert med Tom Ottar Andresen, solofløytist i Kringkastingsorkestretsom solist. Briljant og virtuost formet.
Ekaterina Siurina, sopran (Russia) og Charles Castronovo, tenor (USA) startet deres avdeling med tre verk av Gaetano Donizetti: Norinas arie fra Don Pasquale sunget av Siurina.
Fulgt av to verk fra Elskovdrikken, en opera, som handler om beruselse og forelskelse: Tenor arien“Una furtiva lagrima” og sluttet av denne delen med den morsomme duetten hvor Nemorino drikker av Elskovsdrikken (brennevin), (men for anledningen blå Farris) og tuller med Adina, som han er forelsket i. Virtuost og morsomt presentert. Siurina i delikat “gull” kjole med smakfull knipling overdel. Castronovo elegant i livkjole og svart butterfly.
Deretter stod Arve Tellefsen, violin (Norway) på podiet og fremførte vakkert Johan Svendsens berømte Romanze, all conducted by Olaf Henzold.
Det hele sluttet med at Ekaterina Siurina sang Jeu de Vivre fra Charles Gounods opera Faust (den berømte valsen), Charles Castronovo gledet publikum med Werthers berømte “Pourqui mois reveiller” av Jules Massenet, med meget vakker stemmeprakt. De avsluttet sammen hele konserten med den store kjærlighetsduetten mellom Romeo og Julie, av Charles Gounod, rett før han må forlate Verona, etter først å ha drept Tybalt og deretterovernattet hos Julie.
Stående applaus, og utdeling av “blomster” i form av årets Kirsten Flagstad vin, som hele ensemblet kvitterte for med “Libiamo”, skålsangen fra La Traviata av Giuseppe Verdi, første akt. Anført av Castronovo og Siurina.
Det store publikum som fylte “fuglefjellet” som på går ned på den nord-vestlige siden av heien bak Domkirkeruinen i Hamar, ned mot Mjøsa, hadde både en idyllisk og storslått utsikt over Mjøsa, og alle kunne se og høre godt på grunn av ekselent lydmix/ forsterkning, som uten å forvrenge brakte den flotte konserten ut til publikum, og alle kunne følge med på nærbildene som var blåst opp på en kjempeskjerm på den ene siden av scenen.
Denne ideen med en storslått utendørs konsert med et program som har relasjon til Kirsten Flagstadog hennes tilknytning til Hamar er en genial ide, som ledelsen har grunn til å være stolt av. Videre, når hele arrangementet blir arrangert og gjennomført så¨prikkfritt som tilfellet var her, så har man grunn til å være stolte over resultatet. Dette vitner om et grundig omfattende planleggingsarbeide.
Årets konsert var gratis for publikum takket være sjenerøs støtte fra Sparebanken Hedmark, Hamar Kommune, samt Eidsiva kraft, OBOS, Hamar Media, Norsk Tipping og Kirsten Flagstad Museet, i siste sekund kom regnskapet i balanse ved en ekstraordinær bevilgning fra Eidsiva kraft.
Arrangørerne – Kirsten Flagstad Festivalen og ordføreren i Hamar, Morten Aspeli, håper at dette kan bli en årlig tilbakevendende begivenhet, dette er en begivenhet på høyde med de populære Holmenkollen konsertene, som ikke lenger gjennomføres. Dette må også være ideelt for NRK å involvere seg i, slik at det store operainteresserte publikum kan oppleve noe fra Norge, og ikke kun bli stoppfodret med Eurovisionens sendinger fra utendørs og innendørs utenlandske konsertsteder. Dermed kan Norge også levere kvalitets konserter til sitt Eurovisions samarbeide. Innlandets Filharmoniske Orkester med konsertmester Atle Sponberg. Dirigert av Olaf Henzold leverte kvalitet.
Som opptakt til konserten leverte Vang Musikkforening dirigert av Nils Magnem en populær liten oppvarmingskonsert.
Administrator for det hele, og Festivaldirektør Bjørn Simensens nærmeste medarbeider er Jarle Flemvåg, som sammen med sin stab og Flagstad Museet har gjort en fremragende jobb.