Kulturkompasset | critics of culture events

Kirsten Flagstad salen, Hamar innviet.


Kirsten Flagstad salen i Hamar Kulturhus innviet

Kirsten Flagstad Salen ble innviet 4. Juni 2014.

The Kirsten Flagstad hall in the new Hamar Culturehouse inaugurated.

Av Henning Høholt

HAMAR/NORGE: Det er selvsagt en stor begivenhet når et nytt kuturhus blir innviet, uansett hvor dette er i Norge, eller i verden forøvrig. Imidlertid er det noe ekstraordinært når dette skjer i fødebyen til et av operaverdenens allerstørste internasjonale navn KIRSTEN FLAGSTAD, som kanskje er den, fremfor noen annen som har satt Norges navn på verdenskartet. At den store salen i Hamar Kulturhus i tillegg kalles Kirsten Flagstad Salen er et godt og korrekt valg av et navn. Dette bygger videre også på den rammen som Hamar etterhvert har lagt med å knytte Kirsten Flagstad og Opera – og sangkunsten til byen.

4. Juni 2014 var det kvelden hvor denne begivenheten fant sted. Rammen var god
. KORK, Norsk Rikskringkastings og hele landets orkester, Kringkastingsorkestret, slo an tonen med en fengende russisk ouvertyre,  dirigert av en stor operaspesialist, Olaf Henzold var på plass og la den musikalske rammen rundt 5 av Norges fremste operasangere med  alle med tilknytning til Den Norske Opera & Ballett: Eli Kristin Hanssveen, Ingebjørg Kosmo, Lise Davidsen, Mariann Fjeld Olsen og Ole Jørgen Kristiansen.i spissen og noen nye of foreløbig mindre godt kjente navn, som fremførte et godt program, hvor det var vektlagt arven etter Kirsten Flagstad, med en rekke verker, som enten Flagstad selv hadde sunget, eller verker som hadde relasjon til hennes repertoire.

Kirsten Flagstad Salen i Hamr Kulturhus ble innviet 4.6.2014. Med en stjerneparade med norske sangere: Ole Jørgen Kristiansen, Lise Davidsen, Ingebjørg Kosmo, Mariann Fjeld Olsen, Eli Kristin Hanssveen, Kringkastinsorkestret ledsaget dirigert av Olaf Henzold. Foto Henning Høholt. 4.6.14. Hamar

Når Hamars nye storstue, Kirsten Flagstad-salen, skal innvies, har Hamar kulturhus og Kirsten Flagstad Festival gått sammen om å lage en felles markering gjennom et program som skal avspeile Kirsten Flagstads bredde som kunstner.

Fram til Kirsten Flagstad ble den store dramatiske sopranen som den internasjonale platebransjen gav benevnelsen “århundrets stemme”, var hun innom flere sjangere innenfor det klassiske repertoaret. Hun begynte med operetter, som gjerne er av lystig karakter, og hun sang salmer, romanser og operarepertoar som reflekterte et tidsspekter fra barokken til hennes egen samtid.

Dirigenten er for anledningen er, som nevnt,  hentet inn fra Sveits; Olaf Henzold, tidligere sjefdirigent i Den Norske Opera. Det hele starter med en fengende ouvertyre fra Ruslan og Ludmilla av Glinka, så gikk man via Flagstads omfangsrike repertoar og ga smakebiter på Lied, romanse, operette, og operarepertoar av Mozart, Verdi, Gounod, Puccini og Johan Strauss d.y.  

Kirsten Flagstad Salen innviet i Hamar Kulturhus
. Kringkastingsorkestret. Dirigent Olaf Henzold. 2014-06-04. Portrett foto Henning Høholt

I regi av Kirsten Flagstad Festivalens kunstneriske leder Bjørn Simensen, var det lagt opp til storslagen konsert, hvor første delen bestod av opera- og operette arier og duetter og lieder og sange som hadde relasjon til Kirsten Flagstads allsidige og internasjonele virke,fremført av en perlerekke av fremragende norske sangere, Lise Davidsen, Eli Kristin Hanssveen, Mariann Fjeld Olsen, Ingebjørg Kosmo, Ole Jørgen Kristiansen. Kringkastingsorkestret ledet av Olaf Henzold.

Ingebjørg Kosmo´s fremføring av Richard Strauss “Morgen” var ekstraordinær vakker. Et pianissimo uten like, som nettopp kler denne sangen med en så stor og kontrollert vakker stemme. Deretter stemte Ingebjørg til med Edvard Griegs “Vaaren”, hvor hun virkelig fikk vårbruset til å klinge, Dette var blant innvielses konsertens absolutte høydepunkt.

Blant andre høydepunkter var Marianne Fjeld Olsens meget overbevisende Mimi´s arie fra første akten av Puccinis opera La Boheme, som vi tidligere har omtalt fra hennes medvirken i denne opera på Den Norske Opera & Ballett denne sesongen.

Konsertens store overraskelse var den unge  norske lyrisk dramatiske sopranen Lise Davidsen, som nettopp er ferdig med tre års utdannelse ved Opera Akademiet i København. I likhet med mange av våre aller største norske operatalenter, kom hun ikke inn på Operalinjen ved KHIO, dette sier mye om KHIOs uttaks komités manglende sans for de  helt store talenter, som dermed dessverre forsvinner bort fra Norge, ihvertfall for en del år, noen for godt. Jeg skal unnlate å nevne navn. Lise Davidsen innledte konsertens sanginnslag med “Dich teure Halle” fra Richard Wagners opera Tannhäuser. “Den satt som et skudd”! Imponerende
. Sammen med barytonen Ole Jørgen Kristiansen avsluttet hun konsertens første del med et av Giuseppe Verdis highlights den berømte lange og meget melodiøse duetten mellom Grev Luna (Ole Jørgen Kristiansen) og Leonora (Lise Davidsen) fra Trubaduren.

Kringkastingsorkestret KORK under ledelse av Olaf Henzeld var kveldens orkester.

Eli Kristin Hanssveen presenterte med stort temperament Czardas fra Flaggermusen av Johann Strauss d.y. og sammen med Marianne Fjeld Olsen fremførte hun den vakre duetten mellom Grevinnen og Susanne fra Figaros Bryllup av Mozart.

Når man hører Eli Kristin Hanssveens uovertruffende kvalitet som koleratur sopran og lyrisk dramatisk sopran, undrer det meg meget at det ikke er hun der er satt opp som Violeta Valery i den kommende produksjonen av La Traviata på Operaen i Oslo. I tillegg ser hun flott ut på scenen. Det virker som om operasjefen ikke har øyne og ører med seg, ellers så føler han kanskje at han er nødt til å måtte dra inn utenlandske kunstnere for å glede publikum. Jeg tror at publikum er glade for å oppleve være aller fremste sangere, som er ansatte i Operaen i krevende hovedroller i repertoaret. Slike store utfordringer styrker kvaliteten i ensemblet, og gir inspirasjon

• Genito-urinary system viagra online Other drugs under investigation include IC 351, a PDE V.

. Videre er det en økonomisk sikring at flere sangere får muligheten for å innstudere en så krevende rolle.

Ingebjørg Kosmo sang meget vakkert to sange, som også stod på Kirsten Flagstads repertoar: Richard Strauss “Morgen” vakkert assistert av KORK´s konsertmester Aadland, etterfulgt av “Vaaren” av Edvard Grieg. Kosmo hadde kostet på seg ny konsertkjole i silke til anledningen. Kjolen er inspirert av Nordlyset, og er designet av den norske designeren Tomas Bagackas, og syet i hans studio i Oslo. Foto: Henning Høholt

Etter pausen fikk vi oppleve Kringkastingsorkestret i Felix Mendelssohn Bartholdys Italienske Symfoni.  Dette klang flott. under Olaf Henzold ledelse opplevet vi de mange delikate nyanser i Mendelssohns musikk, som for meg, alltid føre mine tanker hen på Mendelssohns En Midsommernattsdrøms musikk, noe som passer spesielt godt til denne årstiden. Det var en glede å oppleve hvor flott de forskjellige instrumentgrupper løste sine oppgaver.  Fortsatt er Kringkastingsorkestret for lite til slik stor musikk, der må en økning i størrelse til, slik at den ihvertfall kommer opp i 60 strykere, og at alle blåse gruppene blir styrket. Først da vil man kunne konkurrere på et rimelig musikalsk nivå. Kvaliteten er der, og med så mange strålende solospillere.

En stor begivenhet i norsk kulturliv.

Operasjef Bjørn Simensen, “Operaens far”, ble torsdag 3. Desember 2007 overrakt diplom og dekorasjon som bevis for at han er utnevnt til kommandør av St. Olavs Orden for sin innsats for norsk opera.

 

NRK var (selvsagt) på plass med fullt TV Team, dette var eksamens oppgave for media linjen på den lokale Medie skolen, som har en slik oppgave hvert år i samarbeide med NRK. Bra samarbeide mellom NRK og distriktsplassert utdanning. Det så ut som om dette fungerte særdeles godt.  

Det hele ble muntert bundet sammen av Ringsaker kirkes organist og entusiastiske og kunnskapsrike kulturarbeider, Roger Andreassen, som hadde måttet steppe inn i stedet for Kunstnerisk leder for Kirsten Flagstad Festivalen, Bjørn Simensen. “Operaens Far”. En tittel som Bjørn Simensen virkelig fortjener, for det var han som fikk gjennom at Den Norske Operaendelig fikk sin egen Opera, han hadde planlagt det omfattende åpningsepertoaret og han var operasjef da operaen åpnet.  

St.Olavs ordenen:

 

For dette omfattende og meget verdifulle arbeide for norsk Opera ble Bjørn Simensen 3. desember 2007 utnevnt til Kommandør av St. Olavsordenen.


Med Kirsten Flagstad som ledestjerne befester Hamar sitt rykte som musikkby – og dette blir fest!

 

Tagged as: , , , , , , , , , , ,