Kulturkompasset | critics of culture events

MAGISK RUSALKA



Nasjonaloperaen har lagt ned enorme ressurser i denne produksjonen av Antonin Dvoraks opera Rusalka. Musikalsk, scenisk og visuelt har man lykkes i å skape det Wagner i sin tid omtalte som «Gesamtkunstwerk»».

Solveig Kringlebotn som Rusalka. Foto: Erik Berg

Solveig Kringlebotn som Rusalka. Foto: Erik Berg

Under applausen ved forestillingens slutt, blir Rusalka skjøvet mykt, men bestemt fram på scenen. Da ser vi at det er Solveig Kringlebotn som tar i mot publikums applaus og bravorop.

Fotos: Erik Berg

For oss hadde hun vært Rusalka, i et langt og vakkert eventyr. Fortryllet, hadde vi vært tilskuere, og på en magisk måte en del av eventyret om Rusalka.

Dvorak selv sa, at opera er den form for kunstnerisk uttrykk som er best egnet for det vanlige publikum. Dette kan vel kanskje ikke sies å være almengyldig i dagens samfunn. Denne forestillingen vil  berøre alle som opplever den, fordi den er så ærlig og ekte.

Alle karakterene er gjennomarbeidet, helstøpte og troverdige. Hvordan skulle vi ellers kunne gi oss hen til eventyret ? Vi kjenner oss igjen i eventyrene. Gjennom magien når vi inn til vårt innerste vesen, våre lengsler og drømmer.

Å skape en slik magi er selvfølgelig også avhengig av teaterets tekniske fasiliteter og fagfolk. I denne forestillingen fungerer alt optimalt.

Dirigent Eivind Gullberg Jensen og Nasjonaloperaens orkester gir liv til Dvoraks vidunderlige musikk. Det store orkesteret klinger vakkert og fulltonig, rikt på klanger i alle farger og dynamikk.Gullberg Jensens tolkning og gjennomføring av Dvoraks komposisjon, inkluderer et organisk samarbeid mellom orkester og sangerene.

Den nye operaens gode akustiske kvaliteter, er en uvurderlig komponent i arbeidet med den  gode balanse mellom scene og orkester. Alle sangerne når fram til siste benk i  alle stemmens registre og med de dynamisk utfordringer, og muligheter som ligger i operaens natur.

De tre skognymfene, Mariann Fjeld Olsen, Anne-Carolyn Schlüter, og Julia Faylenbogen, synger vidunderlig vakkert, både hver for seg, og sammen. Dvorak har sannsynligvis latt seg inspirere både av «De tre damene» fra Mozarts Tryllefløyten, og Wagners «Rihn-døtre» fra Ringen.

Magne Fremmelid som Vannånden/Nøkken gjør en formidabel rolle, både scenisk og sanglig. Stemmen hans har en distinkt egenart og mange klangfarger.  Han synger uttrykksfullt og musikalsk
. En  sanger av internasjonalt format.

Miroslav Dvorsky, som prinsen synger vakkert klanglig og musikalsk. Prinsen i eventyret,er tradisjonelt, en karismatisk ung mann som kvinnene lar seg fortrylle av. Vår prins kunne hatt mer sjarm og utstråling. Dette er tross alt mannen Rusalka vil ofre alt for!

Randi Stene er Jezibaba. En fantastisk skikkelse med intensitet i sin fantastiske stemme, skikkelse, og et sterkt scenisk uttrykk.

Som den fremmede fyrstinnen leverer Itziar Galdos en helstøpt «femme fatal». En kvinne med alle de dårlige egenskaper vi tillegger denne motsatsen til det rene og uskyldige. Motsatsen til Rusalka, som er stum , forsvarsløs, og som betingelsesløst gir seg hen til kjærligheten.

Svein Erik Sagbråten fyller rollen som Viltvokteren godt.

Kjøkkengutten er operaens sjarmtroll og gledesspreder. Signe Sannem Lund løser oppgaven med glans. Hun har også en usedvanlig vakker stemme.

Man blir stum av beundring og ydmykhet i møte Solveig Kringlebotns kunst. Det er ikke ofte at spill og sang går opp i en slik forhøyet enhet som det gjør i hennes Rusalka. Hennes gjennomgående troverdige karakter, får oss til å glemme at vi er på teater. Stemmen hennes berører alle våre sanser, som tryllestøv. RUSALKA 2009

Regissør Paul Curran, scenograf og kostymedesigner Kevin Knight,og lysdesigneren David Jasques, åpner døren til eventyrets mystiske rike. Det griper oss fra det øyeblikket overtyren begynner, og teppet går opp, til det senkes igjen.

Samarbeidet mellom de tre har lykkes å skape en et helhetlig form, nøye gjennomtenkt og stram. Den er  scenisk presis, nesten koreografert, der alle vet hva de skal gjøre, hvorfor, hvordan og når.

Denne forestillingen minner oss om at operakunsten kan røre ved våre innerste strenger. Opplevelsen av å kjenne på at tankene, følelsene og sansene våre hører sammen

Performance anxietyThe advantages of Vacuum Device Therapy (VCD) sildenafil.

. Operasjef og regissør Paul Curran sier, «Det magiske er det som gjør oss til bedre mennesker.»

Konklusjonen på alt denne forestillingen rommer,må være at den beriker sitt publikum, og løfter oss, i kraft av sin magi.

Bente Marcussen

– – – – – – – – –

Rollebesetninger:

Rusalka:
Solveig Kringlebotn (4/9, 8/9, 11/9, 16/9, 18/9)
Valeria Stenkina (5/9, 7/9, 9/9, 12/9, 15/9, 19/9)
Prinsen:
Miroslav Dvorsky (4/9, 8/9, 11/9, 16/9, 18/9)
Henrik Engelsviken (5/9, 7/9, 9/9, 12/9, 15/9, 19/9)
Fremmed fyrstinne:
Itziar M. Galdos (4/9, 8/9, 11/9, 16/9, 18/9)
Toril Carlsen (5/9, 7/9, 9/9, 12/9, 15/9, 19/9)
Vannånden:
Magne Fremmerlid (4/9, 8/9, 11/9, 16/9, 18/9)
Carsten Stabell (5/9, 7/9, 9/9, 12/9, 15/9, 19/9)
Jezibaba: Randi Stene (4/9, 8/9, 11/9, 16/9, 18/9)
Ingebjørg Kosmo (5/9, 7/9, 9/9, 12/9, 15/9, 19/9)
Viltvokteren:
Svein Erik Sagbråten (4/9, 8/9, 11/9, 16/9, 18/9)
Thor Inge Falch (5/9, 7/9, 9/9, 12/9, 15/9, 19/9)
Kjøkkengutten:
Signe Sannum Lund (4/9, 8/9, 11/9, 16/9, 18/9)
Rita Therese Ziem (5/9, 7/9, 9/9, 12/9, 15/9, 19/9)
1. skognymfe:
Mariann Fjeld Olsen (4/9, 8/9, 11/9, 16/9, 18/9)
Nina Gravrok (5/9, 7/9, 9/9, 12/9, 15/9, 19/9)
2. skognymfe:
Anne-Carloyn Schlüter (4/9, 8/9, 11/9, 16/9, 18/9)
Kari Lise Høgseth (5/9, 7/9, 9/9, 12/9, 15/9, 19/9)
3. skognymfe:
Julia Faylenbogen (4/9, 8/9, 11/9, 16/9, 18/9)
Tone Kummervold (5/9, 7/9, 9/9, 12/9, 15/9, 19/9)
En jeger: Ulf Øien
(med forbehold om endringer)

Ballettskolen
Operakoret
Operaorkestret

Musikk: Antonín Dvořák
Libretto: Jaroslav Kvapil
Musikalsk ledelse:
Eivind Gullberg Jensen 4/9, 5/9, 7/9, 8/9, 9/9, 11/9, 12/9, 16/9, 19/9
Thomas Wise 15/9, 18/9
Regi: Paul Curran
Scenografi/kostymer: Kevin Knight
Lysdesign: David Jacques

Framføres på tsjekkisk, tekstes på norsk
Varighet: Ca. 3 timer og 30 minutter

Tagged as: , ,