Kulturkompasset | critics of culture events

Meget sterk ROMEO og JULIE fortolkning i Oslo


Kaloyan Boyadjiev og Christine Thomassen som Romeo og Julie i Oslo 
. Foto: Erik Berg

Kaloyan Boyadjiev og Christine Thomassen som Romeo og Julie i Oslo. Foto: Erik Berg

Den fremragende norske Nasjonalballetten viser et strålende gjensyn med Michael Corders koreografi til balletten Romeo og Julie, men denne gangen på den nye operaens store scene. Sergei Prokofievs berømte musikk blir denne gangen dirigert av Gavin Sutherland
. Scenenbildet er blitt mye bedre med den større scenebredde og bredere dekorasjon, og som gir danserne bedre mulighet til å bre seg, og riktig få hele den dramatiske historien og denne produksjonens utrolig flotte kostymeprakt til å glitre. Dekorasjon og de spektakulære kostymer er ved Nadine Baylis
. Dette fungerer godt.

Som vanlig i Oslo er lyssettingen første klasses, lysdesign Tim Hunter, men ansvarlig for at designet gjennomføres er husets glimrende lysavdeling. Følgespots på de rette steder, uten at man føler dets tilstedeværelse, men dette gjør at vi får med oss dansernes mimikk, som i Romeo og Julie er meget viktig, og når det er så stort et hus, da er det også viktig at lyssettingen gjør at alle tilskuerne kan se mimikken, også selvom man sidder langt borte fra scenen. I så måte gjør Oslos operahus det meget bra. – Det er ikke alle Europas andre store berømte operahus som gjør denne jobben så bra. – På de store operahusene i Paris og Wien nylig var der flere produksjoner, hvor lyssettingen var under all kritikk.

Kaloyan Boyadjiev og Christine Thomassen som Romeo og Julie. Foto: Erik Berg

Kaloyan Boyadjiev og Christine Thomassen som Romeo og Julie. Foto: Erik Berg

Christine Thomassen og Kaloyan Boyadjiev er et fortryllende par som Julie og Romeo. Thomassen utstråler all den uskyld, grasiøsitet og ynde som vi forventer av Julie, videre tillegger hun figuren en rekke detaljer og uttrykk, samt på slutten mye dramatikk og fortvilelse, som gjør at vi tror på henne, forelseklsen, gleden og lykke ved å ha møtt Romeo, og hennes redsel og ulykke over det fryktelige som er hendt og at hun midt opp i det hele må gifte seg med prins Paris, godt presentert av Philip Currell, som nesten er en “for kjekk og stilig” gutt til rollen som prins Paris, hans pas de deux med Thomassen som Julie i 2. akten var utsøkt.  Christine Thomassens grasløsitet og innlevelse i dansen er meget vakker, og hennes drømme tåspiss gang bakover, når hun plutselig tenker, drømmer seg bort, og må trekke seg vekk fra Paris er meget vakkert utført, nesten slik som at hun svever over scenen.

Kaloyan Boyadjiev er strålende som Romeo, flott, sterk og maskulin, Boyadjiev har det lille ekstra som trenges for å tro på Romeo som en levende figur. I samdansen med Julie utmerker han seg som en omtenksom og galant partner, Thomassen og Boyadjiev er, så langt det perfekte Romeo og Julie parret, et par som Nasjonalballeten kan være stolte av å ha i sitt hus, alle forstår hvorfor Julie blir forelsket i ham.

Kaloyan Boyadjiev som Romeo. Kristian Ruutu som Mercutio samt sist, men ikke minst Lucas Lima som Benvolio. Et vellykket trekløver med mye virtuositet og glimt i øyet. Foto: Erik Berg.

Kaloyan Boyadjiev som Romeo. Kristian Ruutu som Mercutio samt sist, men ikke minst Lucas Lima som Benvolio. Et vellykket trekløver med mye virtuositet og glimt i øyet. Foto: Erik Berg.

Boyadjiev har glimt i øyet i samdansen med hans to meget gode venner, Mercutio og Benvolio, strålende danset av Kristian Ruutu, som i den krevende rollen som Mercutio gjlr en av de aller beste rolletolkninger av denne rollen, som jeg har sett,  – det er nesten slik at han vil kunne være en kritikerpriskandidat med denne rollen. Lucas Lima er særdeles sjarmerende, virtuos og elegant som Benvolio, et ungt dansetalent, som vil kunne kommelangt, hvis han fortsetter sin karriere slik og får den rette oppfølgningen fra kompaniets ballettmestre og ledelse.

Richard Suttie gjør en sterk rolletolking som Tybalt.

Rollelisten er meget lang, og jeg skal ikke gå inn på så mange detaljer, kun vil jeg trekke frem tre av kompaniets pensjonister, som med scenisk nærvær gjør sine spesielle karakterroller til noe ekstra og tilfører forestillingen den nødvendige dypde og troverdighet, dette er Christopher Kettner som fader Lorenzo, Mariusz Malecki som fyrsten av Verona og Frederic Konrad som Lord Montague, Romeos pappa
.

Den Norske Operas Orkester klinger flott, gode horn klanger, harper, en vakker strykerklang, og gode soli, ikke minst fra den nye konsertmester Elisabeth Dingstad. Noen unøyaktigheter i de forskjellige gruppene blir sikkert tilpasset i løpet av noen dager. Jeg skal holde ørene åpne.

Kritikk fra de kommende besetninger, med Andreas Heise og Eugenie Skilnand samt Yoël Carreño og Yolanda Correa som Romeo og Julie følger etterhvert som de har sine respektive første kvelder
.

Christine Thomassen er fortryllende som Julie. Foto: Erik Berg

Christine Thomassen er fortryllende som Julie. Foto: Erik Berg

Tagged as: , ,