Kulturkompasset | critics of culture events

Merkbar “Dream Play” med Nasjonalballetten, Oslo



BAlletsjef Ingrid Lorentzen byr velkommen til Mesteraften 2015 og inviterer oublikum til premierefest i foyeren etterpå. Foto Henning Høholt

BAlletsjef Ingrid Lorentzen byr velkommen til Mesteraften 2015 og inviterer oublikum til premierefest i foyeren etterpå. Foto Henning Høholt

Merkbar Dream Play med Nasjonalballetten, Oslo

Av Henning Høholt, fotos Erik Berg

Camilla Spidsøe nermest flyver på tåspissen til Yoshifomi Inao på verdenspremieren til Jo Strømgrens ballett LAMENTATE_ (Klagesang) til Arvo P¨rts fremragende orkesterverk med klaversolist Yoko Tola. Foto-Erik-Berg. Mesteraften-2015_

Camilla Spidsøe nermest flyver på tåspissen til Yoshifomi Inao på verdenspremieren til Jo Strømgrens ballett LAMENTATE_ (Klagesang) til Arvo Pärts fremragende orkesterverk med klaversolist Yoko Tola. Foto-Erik-Berg. Mesteraften-2015

OSLO/NORGE: Midt i en travel sæson med det ene store balletthøydepunkt etter det annet, samt gjestespill i utlandet, og rett før sin store klassiske sesongavslutning med Ben Stevenson´s regi av hans og Sergei Prokofievs ballett Askepot, markerer Nasjonalballetten seg med et krevende contemporary dance program med en meget vakker kokoltblå verdenspremiere på Lamentate av Jo Stromgren, til Arvo Pärts meget vakre musikk av samme navn.

Without Words av Nacho Duato (som høsten 2014 begynte som balletsjef på Staatsballet i Berlin, hvor Nasjonalballetten skal gjeste på våren med Ghosts,

Mesteraften 2015. LAMENTATE av Jo Strømgren. Foto-Erik-Berg

Mesteraften 2015. LAMENTATE av Jo Strømgren. Foto-Erik-Berg

Videre Johan Ingers ballett Dream Play, og avsluttende med et av verkerne fra åpningen av den nye Operaen i Bjørvika i 2008:

Sol Leon/ Paul Lightfoots elegante Skew Whiff, en morsom kort finale ballett for fire briljante dansere til en forrykende Rossini ouverture.

Dette sammensatte programmet har det kjennetegn at ballettsjef Ingrid Lorentzen enda en gang markerer at Den Norske Nasjonalballetten har en spesiell vidtfavnende bredde. Den ene dagen briljerer de med store klassiske balletter, både i eldre, men også i nyere versjoner, slik som Liam Scarletts vellykkede klassiske ballett versjon av Carmen, men også er fremragende innen det moderne ballettspråket.

Mesteraften-2015. LAMENTATE koreografi Jo Strømgren, musikk Arvo Pärt, Foto-Erik-Berg

Mesteraften-2015. LAMENTATE koreografi Jo Strømgren, musikk Arvo Pärt, Foto-Erik-Berg

Med en perlerekke fremragende solister på plass, anført av noen av kompaniets ledende moderne solister Camilla Spitsøe, Daniel Proietto og Yoshifumi Inao helt på topp i to av ballettene – Lamento og Dream Play. 

Sammen med en rekke andre solister, som også briljerer som våre aller fremste i det klassiske repertoire, Maiko Nishino, Kaloyan Boyadjiev, Aarne Kristian Ruutu, Eugenie Skilnand, Yolanda Correa, Gakuro Matsui, sammen med noen av de unge nye kompani medlemmer, som allerede har gjort seg meget bemerket på scenen Douwe Dekkers, Marco Pagetti og Melissa Hough.

 

Mesteraften 2015, WITHOUT WORDS by Ncho Duato, Douwe Dekkers and Eugenie Skilnand,_Foto-Erik Berg

Mesteraften 2015, WITHOUT WORDS by Ncho Duato, Douwe Dekkers and Eugenie Skilnand,_Foto-Erik Berg

Lamentate av Jo Stromgren, til Arvo Pärts meget vakre musikk av samme navn. en meget vakker kokoltblå verdenspremiere, hvorav faktisk en 15 minutters del allerede var med på Nasjonalballettens gjestespill i Baden Baden. Det er interessant, men franske kritikere, da kompaniet nyligen gejstet på Theatre des Champs Elysees i Paris med et helt Jiri Kylian program, etterlyste nettopp en kontrast til Kylian i programmet.

I så måte opplever jeg at Lamentatet kan være et godt turneprodukt. Både gir den tanken fluktmuligheter, videre gledes øyet av de flotte danserne og de lekre koboltblå nyanser i Bregje van Balens gode kostymer og design, samt sist, men ikke minst

Arvo Pärts meget vakre musikk, hvor pianistinden Yoko Tola spilte soliststemmen i orkestergraven. Hun kunne godt ha vært på scenen også etter Lamentato, selvom hun jo kommer på scenen etter den neste balletten. I denne balletten danses de to ledende figurene (i beige fargede kostymer) fremragende av  Camilla Spitsøe og Yoshifumi Inao. 

Mesteraften-2015. WITHOUT WORDS, by Nacho Duato. Foto-Erik-Berg

Mesteraften-2015. WITHOUT WORDS, by Nacho Duato. Foto-Erik-Berg

Jo Strømgren gir sine dansere muligheten for å prøve seg frem på nye bevegelsesmønstre, og lar dem selv videreutvikle bevegelsesspråket, hvis jeg har oppfatttet dette korrekt. Videre er dette også Strømgrens riktige første ballett forestilling i dette store format. Jeg har tidligere sett danseteater med så mange medvirkende, men jeg oppfatter med Lamenti at han beveger seg et skridt videre i sin internasjonale karriere.  Dette var vellykket.

Verdensberømte Nacho Duato, som nettopp er begynt som ballettsjef for Staatsballet Berlin, ga publikum den estetisk vakreste opplevelsen i hans meget smakfulle balletten Without Words, til meget delikat spilt kammermusikk av Franz Svhubert i orkestergraven, 6 av Schuberts meget kjente verker, med Jan Koop, cello og Yoko Tola ved flygelet, som musikalsk formet en visuell vakker opplevelse rundt de fire parrene

WITHOUT WORDS by Nacho Duato is the estetic very beautiful of the four ballets in the program, deliciously performd to 6 songs witout word by Franz Schbert, performed by Jan Koop, cello and Yoko Tola, piano._Foto-Erik-Berg

WITHOUT WORDS by Nacho Duato is the estetic very beautiful of the four ballets in the program, deliciously performd to 6 songs witout word by Franz Schbert, performed by Jan Koop, cello and Yoko Tola, piano._Foto-Erik-Berg

Yolanda Correa og Marco Pagetti, Eugenie Skilnand og Douwe Dekkers, Melissa Hough og Kaloyan Boyadjiev og Maiko Nishino og Gakuro Matsui.

Johan Ingers ballett Dream Play, gir store utfordringer for sine 6 dansere, de to kvinner Melissa Hough og Camilla Spidsøe gjør en fremragende jobb i det krevende dansespråket som danserne i Nasjonalballetten for første gangen stifter kjennskap med.

Daniel Proietteo er et strålende ekspressivt  midtpunkt blant guttene, tett fulgt av Kaloyan Boyadjiev, Martin Dauchez og Yoshifumi Inao. 

Til Igor Stravinskijs musikk til Vårofferet.

Mesteraften 2015 DREAM PLAY by Johan Inger, kostymer og scenografi Mylla Ek, Foto-Erik-Berg

Mesteraften 2015 DREAM PLAY by Johan Inger, kostymer og scenografi Mylla Ek, Foto-Erik-Berg

Jeg må dessverre innrømme, at selv om jeg så de fremragende jobbene som danserne utførte på scenen, så hang dette ikke sammen for meg.

Vårofferet Musikken fortalte en historie, som dessverre er fastlåst til en ballett, som jeg har gledet meg over i svært mange versjoner rundt om i hele Europa, dette ble en konflikt fylt opplevelse.

Mesteraften 2015. DREAM PLAY. by Johan Inger, kostymer og scenograu Mylla Ek, Lys Erik Berglund. Foto Erik Berg

Mesteraften 2015. DREAM PLAY. by Johan Inger, kostymer og scenograu Mylla Ek, Lys Erik Berglund

the time) Most times How to use sildenafil citrate tablets prior to or along with direct therapies as a key to treating.

. Foto Erik Berg

Videre følte jeg at de merkverdige kostymer, spesielt med lidt mascho aktige, “maskuline” skjørt til guttene,  men ikke elegante, og slett ikke til en danseproduksjon, – kanskje til et teaterstykke uten Vårofferets musikk, laget av Mylla Ek, som har en lang meritliste bl.a. sammen med Johan Inger, ikke fungerte. Dette ble visuelt feil for meg.

 Melissa Hough og Eugenie Skilnand i DREAM PLAY by Johan Inger. _Foto-Erik-Berg

Melissa Hough og Eugenie Skilnand i DREAM PLAY by Johan Inger. _Foto-Erik-Berg

 

Imidlertid:

“As the raisin in the hotdog end”:

Paul Lightfoot/Sol Leons innslag fra åpningen av Operahuset 12. April 2008 den lille humor perlen Skew Whiff.

Koreografert for fire dansere med glimt i øyet, som på denne kvelden var

Maiko Nishino, Douwe Dekkers, Gakuro Matsui og Aarne Kristian Ruutu.

 

Et gjensyn med Skew-Whiff av Sol Leon og Paul Lightfoot, som var med i åpningsforestillingen av den nye Operae in Bjørvika,  12 
. April 2008. og altså nå tilbake_Foto-Erik-Berg

Et gjensyn med Skew-Whiff av Sol Leon og Paul Lightfoot, som var med i åpningsforestillingen av den nye Operae in Bjørvika, 12. April 2008. og altså nå tilbake_Foto-Erik-Berg

Til Rossinis festlige musikk Ouverturen til “Den tyvagtige skjære” .

Et flott punktum for en god aften. ‘

Skew Whiff av Sol Leon og Paul Lightfoot. . Foto-Erik-Berg

Skew Whiff av Sol Leon og Paul Lightfoot. . Foto-Erik-Berg

 

– som fortsatte med premiere fest i foyeren på Operaen.

Bra det var søndag dagen etter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Douwe Dekkers er et av Nasjonalballettens nye, meget talentfulle unge medlemmer, som i det siste har gjort seg meget positiv bemerket både i sitt "daglige" arbeide, men som også gjorde suksess, da han plutselige med meget kort varsel måtte steppe inn som Don Nosé i Liam Scarletts `Carmen" nyligen. En btragd, som det gikk rykter om samme kvelden innen ballettiljøet. BRAVO . Her i Mesteraften-2015_Skew-Whiff_Foto-Erik-Berg

Douwe Dekkers er et av Nasjonalballettens nye, meget talentfulle unge medlemmer, som i det siste har gjort seg meget positiv bemerket både i sitt “daglige” arbeide, men som også gjorde suksess, da han plutselige med meget kort varsel måtte steppe inn som Don Nosé i Liam Scarletts `Carmen” nyligen. En btragd, som det gikk rykter om samme kvelden innen ballettiljøet. BRAVO . Her i Mesteraften-2015_Skew-Whiff_Foto-Erik-Berg

– – – – – – – – – – – – – – – – –

Premierefest etter Mesteraften 2015.

Opplev en liten foto serie fra premierefesten. Fotos Henning Høholt:

Balletsjef Ingrid lorentzen på premierefest med koreograf Johan Inger. Foto Henning Høholt

Balletsjef Ingrid lorentzen på premierefest med koreograf Johan Inger. Foto Henning Høholt

 

Skuespiller Thorbjørn Harr omringet av Camilla Spidsøe tv. og Stine stvold th, fra Nasjonalballetten. Foto Henning Høholt

Skuespiller Thorbjørn Harr omringet av Camilla Spidsøe Cohen tv. og Stine Østvold th, fra Nasjonalballetten. Foto Henning Høholt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Paul Lightfoot, koreograf th, og Nasjonalbellettens huskoreograf Alan Lucien Øyen med ballet solist Daniel Proietto mellom seg. Foto Henning Høholt

Paul Lightfoot, koreograf th, og Nasjonalbellettens huskoreograf Alan Lucien Øyen med ballet solist Daniel Proietto mellom seg. Foto Henning Høholt

 

Balletsolisten Maiko Nishino med to ballett beundrere på Premierefesten etter Mesteraften 2015. Foto Henning Høholt

Balletsolisten Maiko Nishino med to ballett beundrere på Premierefesten etter Mesteraften 2015. Foto Henning Høholt


Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,