En lykkelig kombinasjon, Det Kgl. Kapel vest for Storebælt, som Aalborg Symfoniorkester også kaldes og verdens kanskje aller fremste ekspert i dag på nettopp å dirigere og forme musikken til Bournonvilles balletter, ingen ringere enn Peter Ernst Lassen.
Peter Ernst Lassen, ekspert i bl.a. Bournonvilles ballettmusikk, direigerer Aalborg Symfoni Orkester i Danacord storslagne utgivelse av en del av ballettmusikken på hele 9 CD.
Gjennom hans arbeide med August Bournonvilles balletter, først gjennom 20 år med innstudering av dem alle på Det Kgl. Teater, og derpå og sideløpende dermed som en høyt skatte gjest følgende Den Kgl. Ballet, samt gjestende ved verdens fremste ballettkompanier når de skulle være sikker på å få den helt rette klangen og ikke minst de rette tempiene, da har man ikke kunnet finne noen fornemmere representant enn Peter Ernst Lassen til dette.
Aalborg Symfoniorkester spiller utsøkt, både i de store ensemblene, men også særdeles flott i de sartere kammermusikalske passasjer. Spesielt gledelig er det å høre alle de flotte solo instrumentene, ikke minst med konsertmesteren Lars Bjørnkjær i spissen, men det er også godt å lytte til Lars Ole Schmidts liflige kornet spill i Napoli. Christian Gottschalcks violinsoli og Søren Møhls cellosoli i Kermessen i Brügge.
Dette er blitt en verdifull samling, som antagelig vil bli til stor glede for det ballettinteresserte publikum over hel verden, samt til den mange som ønsker å fordype seg i musikken, til de mange berømte ballettene.
Her er de alle, nesten, for jeg mangler en, som i hvert fall jeg, som så den mange gang da den gikk i Oslo savner i repertoaret, nemlig Brudeferden i Hardanger, som Flemming Flindt satte opp. Selv om dette var nyskrevet musikk, så var den i den rette stilen, og balletten kan med stort held tas opp på Den Kongelige Ballets repertoar.
Brudeferden i Hardanger er også tittel på en ballettforestilling i to akter av Flemming Flindt, basert på August Bournonvilles ballett med samme navn oppført i København 1852. Flindts ballett hadde premiere ved Den Norske Opera 1982, med norsk folkemusikk arrangert av E. Monn-Iversen og scenografi av Ferdinand Finne. Men denne musikken er, som nevnt, ikke med i samlingen. Siden dette ikek er den opprinnelige musikken fra Bournonvilles tid.
For øvrig er de alle her., jeg remser villt vekk: Sylfiden, Napoli, Konservatoriet Kermessen i Brügge, Et folkesagn, La Ventana, Fjernt fra Danmark, Livjægerne på Amager og Pas de Deux fra Blomsterfesten i Genzano, videre noen enkelte numre: Jockey dansen fra: Fra Siberien til Moskau, og Polka Militaire.
Ballettmusikken på CD selges kun sampakket med boken, og dette er en god ide, for i boken har man en et omfattende grunnlag til å fordype seg i musikken
. Imidlertid så vel boken som Cdene, som har en omfattene boklet med handlinger, og beskrivelser kan godt stå alene hver for seg.
Cdenes delikate utførelse med bilder av alle Aalborg Symfonioreksters musikere, kan stå som et godt eksempel på godt CDdesign.
Denne strålende musikksamlingen gis ut sammen med den ene av jubileumsbøkerne:
DANSEN ER EN KUNST
Bournonville den levende tradition. Redaktion: Ole Nørlyng.
Schönbergs forlag.
|