Kulturkompasset | critics of culture events

Nils Are Karstad Lysø ny adm dir i Operaen


Nils Are Karstad Lysø ny administrerende direktør i Operaen

Nils Are Karstad Lysø, foto Erik Berg

OSLO/NORGE: Et enstemmig styre har ansatt Nils Are Karstad Lysø som administrerende direktør i Den Norske Opera & Ballett.

– Vi har lett etter en samlende og drivende leder – og det har vi fått. Nils Are Karstad Lysø har en unik erfaring, og har vist mot og evne til å tenke stort og internasjonalt, samtidig som han er godt rotfestet her hjemme, sier styreleder Ellen Horn

– Vi mener han er rett person til å videreutvikle Den Norske Opera & Ballett 

Nils Are Karstad Lysø begynner som administrerende direktør i Den Norske Opera & Ballett A/S  1. august 2014, og kommer da fra jobben som administrerende direktør i Moods of Norway. Han er utdannet siviløkonom og har tidligere arbeidet i blant annet McKinsey & Company og Aker ASA
.

– Jeg gleder meg virkelig til å jobbe i Operaen, på lag med de fremste kunstnerne og fagfolkene innen sine felt, sier Nils Are Karstad Lysø.
– Jeg har vært så heldig å få jobbe i sterke fagmiljøer også i mine tidligere jobber, og vet hvor inspirerende det er.

Lysø tar over stillingen etter Tom Remlov, som slutter etter endt åremål.

 Nils Are Karstad Lysø ny adm dir i Operaen

Nils Are Karstad Lysø er 45 år, utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, og har de siste 22 årene jobbet i inn- og utland med organisasjoner i ulike sektorer
.

Fra 1992 til 2005 var han partner i ledelsesrådgivningsselskapet McKinsey & Company, og jobbet med store private og statlige virksomheter, blant annet i Skandinavia, Sveits og Italia.

Karstad Lysø arbeidet i perioden 2005—2009 i Aker ASA, der han var en del av konsernledelsen med ansvar for utvikling og oppfølging av en del av Akers virksomheter, blant annet innen oljebransjen.

Siden 2009 har Karstad Lysø vært administrerende direktør i Moods of Norway AS, som designer, produserer og selger moteklær og tilbehør. Det er en norskbasert merkevare fra Lysøs hjembygd Stryn. Selskapet har med sine egeneide butikker i Norge og USA i overkant av 400 ansatte, og omsatte i 2012 for over 300 millioner kroner.

På fritiden er Karstad Lysø en ivrig musikant. I 1991 etablerte han storbandet Big Boss Band, der han fortsatt spiller aktivt. Han er også saksofonist og styremedlem i Kampen Janitsjarorkester.

Fra Kulturkompassets side ønsker vi  Nils Are Karstad Lysø tillykke med stillingen som administrerende direktør ved Den Norske Opera & Ballett A/S. Håper han vil lykkes i stillingen.

Operaen med fullmåne, foto Henning Høholt

Selvsagt hadde hele det opera og ballettinteresserte publikum foretrukket at Operaen hadde fått seg en direktør som beviselig har et grundig, eller i verste  fall en minimal grunnleggende kunnskap til det som operaen og balletten arbeider med.

Dette er ikke beskrevet om Nils Are Karstad Lysø i Operaens relativt enkle pressemelding. Tvertimot.

Men dette vedkommer kanskje heller ikke det opera og ballettelskende publikum? – Som forhåpentlig skal fylle stolene på Operaen i mange århundreder fremover? Eller er dette et helt uinteressant spørsmål for Operaens styre?

Det er ikke det samme som å lede et stort norsk mote firma fra bygda, på det nivå som Mode of Norway befinner seg, eller ha jobbet i Aker ASA, eller å ha vært partner i partner i ledelsesrådgivningsselskapet McKinsey & Company. Som å være administrerende direktør i en så krevende stilling som det han nå går til
. Det virker for meg som om det rådgivningsfirma som har veiledet Operaen har rekruttert fra “egne” rekker, eller bekjenntskaper. Dette vil tiden selvsagt vise.

Det viktigste er om de kunstneriske lederne, operasjef Per Boye Hansen og ballettsjef Ingrid Lorentzen føler sig godt tilpass med valget. Da kan mye lykkes. Vi håper og ønsker det beste, men vil samtidig følge med i hva som skjer, slik vi pleier, og selvsagt kommentere hvis, og /eller når dette trenges
.

En detalje som jeg ser som meget betenkelig er at det er det sittende styret som utnevner ny administrerende direktør, all den tid, det, såvidt jeg har forstått skal ventes et nytt styre innen en passende tid. (?). Jeg vil påstå at det ville være en fordel for Den Norske Opera & Ballett A/S om det hadde vært det kommende styre, som skal jobbe sammen med den nye administrerende direktøren, som burde ha utnevnt den nye direktør. Dermed hadde man ikke arvet noe som det “gamle” styret hadde valgt, men kunne ha valgt en person som man var sikrere på kunne samarbeide med det nye styret, som tross allt skal være den administrerende direktørs overordnete gjennom den tidsperiode han er ansatt i.

Videre håper jeg ikke at styret i denne ansettelsen har rotet seg bort i den samme typen avtale, som opprinnelig med den avgående direktør, hvor det, såvidt jeg vet – fra pålitelige kilder – ligger inne at han går av med en “erstatning” på to hele års lønn, totalt nesten tre millioner kroner. Som istedet for kunne ha vært brukt til å betale de pensjoner som Den Norske Opera & Ballett A/S for lenge siden har avtalte i pensjonsavtalene, og som pga dårlig økonomisk styring fra avgående administrerende direktørs side, nå medfører helt unødvendige innstramninger og reduksjoner, som ikke hadde vært nødvendig, om først og fremst det sittende styret hadde gjort jobben sin, og passet på. Samt underveis hadde gjort innstramninger når dette kjørte helt feil.

Jeg vil selvsagt beklage denne uttalelsen meget, hvis jeg tar feil, men dessverre har der vært, etter min oppfattning, for mye hemmelighetskremmeri i driften og ledelsen gjennom årene, som er gått siden operaen åpnet i 2008. Dette tjener ikke styret til noen form for ære
.

– I dette tilfelle har jeg konsentrert meg om opera delen av virksomheten i Operahuset. Jeg vet jo at I DNO&B. er operasjef Per Boye Hansen, ballettsjef Ingrid Lorentzen og musikksjef John Helmer Fiore (foreløpig) likeverdige.

Henning Høholt, sjefredaktør. Kulturkompasset.

Tagged as: , , , ,