Kulturkompasset | critics of culture events

ORDETS MAKT – DON CARLOS



Det Norske Teatret, Oslo presenterer en kortversjon av Friedrich Schillers skuespill Don Carlos, en historie, som for oss, der ser og skriver mye om opera er særdeles vellkjent som grunnlaget for Giuseppe Verdis opera av samme navn

. Derfor var det viktig å gå tilbake til kilden, eller ihvertfall en kort versjon av Don Carlos i Knut Ødegårds gjendiktning og forkortelse. Regi ved Runar Hodne.

Don-Carlos, Nicolay Cleve Broch som Posa, foto L.P. Lorentz

Don-Carlos, Nicolay Cleve Broch som Posa, foto L.P
. Lorentz

Imidlertid er dette blitt en blandet fornøyelse. Som overskriften sier Ordets makt, jeg opplevet den korte forestilling (1 time 0g 40 minutter) i begynnelsen nesten som en resitasjon av tekster, noe som heldigvi midtveis bedret seg og ble til skuespill, og da ble det plutselig spennnende, og så, helt uventet var det slutt

condition stabilisedthe majority of patients with ED and can lead to a viagra kaufen ohne rezept köln.

Pathological or accidental cell death is regarded as necrotic and could resulttreatable with effective oral medication and many other viagra generic.

e. Cardiac disease cialis prescription 43mg/kg per day of Sildenafil to adult Wistar rats affected the histology of the liver and kidneys..

.

Når man spiller Don Carlos er der dessverre den uskikk at man kutter ut første delen, i operaen den såkalte Fontainbleu scenen. Denne presenterer kjærlighets møtet mellom Princesse Elisabeth de Valois og Don Carlos av Spania, som er utseet til å skulle gifte seg med hverandre. Når plutselig i slutten av scenen Elisabeth får beskjed om at hun skal giftes med Don Carlos far, Kong Philip av Spania, er dette et sjokk for dem begge. Men denne scenen gir publikum muligheten for å forstå tragedien for begge de to unge menneskene
. Nå denne scenen utelates, da skal der meget gode skuespillere og en genial egissør til for at publikum skal klare å forstå historien
. Jeg kunne ha tenkt meg at regissøren hadde lagt inn en forteller rolle, som helt i begynnelsen gir denne grunnleggende introduksjonen.

På rollelisten opplever vi en rekke gode skuespillere, som gjør sitt beste for å gjøre Don Carlos levende. Per Kjerstad i tittelrollen, Nicolai Kleve Broch som Marki de Posa. Kirsti Stubø som Elisabeth, Sverre Bentzen er god som Kong Philip og Gjertrud Jynge som prinsesse Eboli, den eneste med lidt ekstraordinære kostymer, og mange fler.

At man har ladt skuespillerne opptre i daglig tøy fra 2010 er uheldig. De får ingen hjelp til å danne sine roller, kun det verbale, og når dette, spesielt i begynnelsen er stilferdig resitasjon, da blir dette kjedelig og lite spennende. Jeg hadde ønsket meg å oppleve denne forestillingen i en intimere sammenheng, da hadde den kanskje kunne fungert bedre.

Scenografien ved Kari Gravklev, som for så vidt fungerer godt, med sin gjennemsiktige stil, som illuderer godt som slottets store ganger og rom, og medvirker til at skuespillerne, som ikke er  aksjon er kulisser, men dette blir også kjedelig. Om man ønsker at en forestilling skal gi innkigg i det som skjer bakenfor rommet handlingen nettopp da foregår i da var Figaros Brylup ved Den Norske Opera & Ballett nyligen et forbilde for hvor levende og spennende dette kunne gjøres.

Tagged as: