Kulturkompasset | critics of culture events

Oslo Kammer Orkester i Universitetets Aula


Oslo Kammer Orkester med

Mozart og Prokofiev i Universitetets Aula

Oslo Kammerorkester i Universitetets Aula med dirigent/ obosolist, Francois Leleux og harpesolist Isabelle Moretti  og med Mozart og Prokofiev. Foto Henning Høholt

av Henning Høholt

OSLO/NORGE: Tankevekkende på grunn av at dirigent/ obo, Francois Leleux og harpesolist Isabelle Moretti  på denne konserten er fra Frankrike, med relasjon til helgens terror handlinger, men også meget virtuost, velklingende, med mye humor i øyenkroken, som en god glad vinn som blåste utover den fullsatte Universitetes Aula i Oslo. Noen ganger gikk det ganske så fort, spesielt i et par av numrene fra hhv Mozarts Tryllefløyten g Don Giovanni, hvor vi kan vøre gla at det var en obo som solist og ikke en sanger, som vell knapt kunne ha klart å trekke pusten,, men det kunne obosolisten. Dette var en overveldende meget flott opplevelse, som ikke bare inspirerte publikum, men også orkestret, hvor de forskjellige gruppene underveis leverte særdeles gode.

I første avdeling fikk vi først oppleve Mozarts Paris symfoni, No 31, elegant og formfullendt, og slik at vi fikk temperaturen satt på plass, dette ble fulgt opp av Mozarts konsert, vanligvis for fløyte og harpe, men her for Obo og Harpe, dette var et eventyr. De to solistene presenterte et fremragende samarbeide, meget virtuost, formfullendt, og med en varme og en glød, som ga signaler om at dette parret var vant til å samspille, og var trygge på hverandre.

 

Oslo Kammerorkester i Universitetets Aula etter Prokofievs 1. Symfoni, på dirigent podiet Francois Leleux
. Foto Henning Høholt

Etter  pause innledtes avdelingen med to utdrag fra hhv. Mozarts opera Tryllefløyten, hvor vi fikk 4 kjente arier virtuost arrangert for obo solo og orkester

helpful in preventing the cascade into serious erectile cialis generic NO.

. Dette ble fulgt av tre kjente partier fra operaen Don Giovanni.

Sluttligen var det tid for Prokofiev, som i denne symfoni no 1 forsøker å vise at han også kan komponere som Haydn, og dette kom til å l¨te meget Mozartsk, noe som kledet symfonien, og orkestret.

Ekstra nummer Nattens Dronnings Arie fra Mozarts opera Tryllefløyten pånytt med Leleux som virtuos obosolist.

En meget vellykket aften, som ga publikum varme og glede, noe som vi vell alle trenger midt i en kald vinter.

Tagged as: , , , , ,