Kulturkompasset | critics of culture events

PETER GRIMES i Oslo fra 4. Juni.



Henrik Engelsviken og Solveig Kringlebotn som Peter Grimes og Ellen Orford. Foto: Erik Berg

Henrik Engelsviken og Solveig Kringlebotn som Peter Grimes og Ellen Orford. Foto: Erik Berg

Hva får et helt samfunn til å fordømme et menneske? Hvordan oppstår sladder og løse rykter, som en dag er blitt til selve ”sannheten”?

Peter Grimes, (Henrik Engelsviken)en fisker i en landsby på østkysten av England, opplever at folk vender seg mot ham når han mister en hjelpegutt i en ulykke på sjøen. Etter at det samme skjer med den neste hjelpegutten, mister han også tiltroen hos sin nære venn, læreren Ellen Orford (Solveig Kringlebotn.

Peter Grimes er en opera som reiser flere spørsmål enn den gir svar. Var Peter skyld i disse guttenes død? Det får vi aldri vite, men det er heller ikke hva historien handler om

able to maintain your erection after you hadefficacy and an acceptable safety profile. generic viagra online.

.

Operakoret spiller rollen som landsbybefolkningen, i dette mangfoldige og moderne psykologiske dramaet. Med premieren på Peter Grimes på Sadler’s Wells i London i 1945 styrket Britten posisjonen som Storbritannias ledende operakomponist. Britten skrev operaen som en rasende reaksjon på krigen – og, er det blitt hevdet, med klare henvisninger til sitt eget liv.

Solveig Kringlebotn og Henrik Engelsviken som Ellen Orford og Peter Grimes. Foto: Erik Berg.

Solveig Kringlebotn og Henrik Engelsviken som Ellen Orford og Peter Grimes. Foto: Erik Berg.

Operasjef Paul Curran bringer med dette sin produksjon fra Santa Fe-operaen i New Mexico, USA, som han gjorde i 2005, og som også ble oppført i Washington i 2008.

Om Peter Grimes i Napoli 2009 skriver pressen:

Paul Curran’s production moves the chorus masses with ruthlessness and ability and manages to isolate the most lyrical of moments.” Corriere della Sera:

“Peter Grimes is a triumph!” Corriere del Mezzogiorno

“… a production of highest quality and refinement.” L’Opera
“… a performance of European breadth and intelligence.” L’Opera
“… the menacing chorus, lit from deep below, was a nightmare scene that would have pleased David Lynch.” L’Opera

Peter Grimes: Henrik Engelsviken
Ellen Orford: Solveig Kringlebotn
Balstrode: Ole Jørgen Kristiansen
Auntie: Hege Høisæter
Mrs. Sedley: Frances MacCafferty
Boles: Thor Inge Falch
Ned Keene: Espen Langvik
Swallow: Ketil Hugaas
1. niese: Silvia Moi
2. niese: Mariann Fjeld Olsen
Pastor Adams: Kjell Magnus Sandve
Hobson: Ynge André Søberg
(Med forbehold om endringer)

Musikk: Benjamin Britten
Libretto: Montagu Slater
Musikalsk ledelse: John Helmer Fiore
Regi: Paul Curran
Scenografi/ kostymer: Robert Innes Hopkins
Lysdesign: Rick Fisher

Operakoret
Kormester: Raymond Hughes
Operaorkestret

Framføres på engelsk, tekstes på norsk.

. .
. . .

Peter Grimes from http://www.brittenpears.org:

In 1942, Benjamin Britten, then living in America, came across an article by the novelist E.M.Forster on the Suffolk poet George Crabbe, an encounter that was a decisive factor in Britten’s resolve to return to England for good. It was Crabbe’s poem ‘The Borough’ which subsequently served as the basis for Britten’s first full-scale opera, Peter Grimes, the work that launched him internationally as the leading British composer of his generation and which almost single-handedly effected the renaissance of English opera.

From the Royal Opera House production of Peter Grimes, 2004

from Peter Grimes at La Monnaie in 2003.

from Peter Grimes at La Monnaie in 2003.

From the Royal Opera House, 2004

The composer’s self-avowed aim in the opera was ‘to express my awareness of the perpetual struggle of men and women whose livelihood depends on the sea’ and anyone who has visited the coastline around the composer’s home town of Aldeburgh will recognize the uncanny certainty with which Britten has captured that land- and seascape in Peter Grimes. Perhaps more importantly, the opera also introduces many of the fundamental dramatic themes which characterise Britten’s entire operatic output: the individual against the mass, and the corruption of innocence.

Tagged as: ,