Kulturkompasset | critics of culture events

Praktfull Lady Macbeth fra Mtsensk i Oslo


Praktfull Lady Macbeth fra Mtsensk i Oslo

Av Henning Høholt, foto Erik Berg.

OSLO/NORGE: Repremieren på Dmitri Sjostakovich opera Lady Macbeth fra Mtsensk i Ole Anders Tandbergs regi på Operaen i Oslo gir publikum en praktfull opplevelse.

Katerina Lvovna Izmajlova_SVETLANA-SOZDATELEVA

Katerina Lvovna Izmajlova_SVETLANA-SOZDATELEVA

I sin glimrende regi ide, har Tandberg lagt denne produksjonen til et fiskebruk langs den nordlige delen av den norske kysten, dette fungerer glimrende, gir publikum en nærhet til noe som vedkommer dem, og vi ser klart detaljer av hvor vanskelig livet på et slikt lite sted kan være, hvor ekte og godt dette er beskrevet
. Helt fra innledningen, hvor tittelrollen – Katarina Ismailova, glimrende, uttrykksfullt, ekte og dramatisk tolket av Svetlana Sozdateleva,

Katarina Ismailova, glimrende, uttrykksfullt, ekte og dramatisk tolket av Svetlana Sozdateleva, her serverer hun suppe med rottegift til sin ufordragelige svigerfar, Magne Fremmerlid, som nettopp har ladet Katarinas elsker Sergei piske til blods. Foto Erik Berg.

Katarina Ismailova, glimrende, uttrykksfullt, ekte og dramatisk tolket av Svetlana Sozdateleva, her serverer hun suppe med rottegift til sin ufordragelige svigerfar, Magne Fremmerlid, som nettopp har ladet Katarinas elsker Sergei piske til blods
. Foto Erik Berg.

som er gift med den rike fiskebrukseierens sønn, Zinovij, godt sunget og spilt av Kjetil Støa, som kler rollen, som nå har overtatt virksomheten fra sin far, Boris Timofeevich Izmajlov, men fortsatt har faderen, som er strålende og demonisk tolket av Magne Fremmerlid, en dominerende stilling i fiskebruket, og ufordragelig trakasserer alt og alle, ikke minst Katarina og hans egen sønn,

Magne Fremmerlid er praktfull - helt ufordragelig i rollen som Boris Timofeevich Izmailov, fiskebrukseier og på slutten genferd i Lady-Macbeth-fra-Mtsensk_2014. Foto Erik Berg

Magne Fremmerlid er praktfull – helt ufordragelig i rollen som Boris Timofeevich Izmailov, fiskebrukseier og på slutten genferd i Lady-Macbeth-fra-Mtsensk_2014. Foto Erik Berg

men “forgriper” seg også på Sergei, flott tolket av Alexei Kosarev, som i Zinovijs fravær har innledet et kjærlighets forhold med Katarina. Noe hun setter stor pris på Sergei gir henne alt det hun trenger, som hennes ektemann ikke lykkes med. Selv om riktig nok ektemannen hennes tydeligvis er inspirert av sin kone Katarina, men tilsynelatende finner de ikke tonen sammen seksuelt, men inspirasjonen ser vi tydelig i operaen, fordi Zinovij står i åpningsbildet og ser ut på sin kone fra vinduer i huset og tilsynelatende tar seg en ronk, inspirert av å se på Katarina
.

Imidlertid finner faderen ut dette hemmelige forholdet, og overrasker Sergei da han en natt klatrer ut av Katarinas vindu, etter endt elskovscene. Han beordrer sine ansatte fiskere til å holde Sergei fast mens han pisker ham til blods.

Boris-Timofeevich-Izmajlov_MAGNE-FREMMERLID;  Sergej_ALEXEY-KOSAREV; Katerina-Lvovna-Izmajlova_SVETLANA-SOZDATELEVA; Operakoret.

Boris-Timofeevich-Izmajlov_MAGNE-FREMMERLID;
Sergej_ALEXEY-KOSAREV;
Katerina-Lvovna-Izmajlova_SVETLANA-SOZDATELEVA;
Operakoret.

 

Katarina, blir forbannet, putter rollegift i faderens suppe, og faderen dør (meget velfortjent).

Zinovij har fått budsendt melding om at han raskt må komme hjem, og han kommer hjem på natten, og overrasker Sergei og Katarina, slik at de må drepe Zinovij. lady-macbeth-fra-mtsensk_foto-erik-berg_08De skjuler ham i kjelleren, som blir låst av. Før de gifter seg, siden –  tilsynelatende – Katarinas ektemann Zinovij er forsvunnet.

Prest_KETIL-HUGAAS Katerina Lvovna Izmajlova_SVETLANA-SOZDATELEVA Sergej_ALEXEY-KOSAREV Operakoret

Prest_KETIL-HUGAAS
Katerina Lvovna Izmajlova_SVETLANA-SOZDATELEVA
Sergej_ALEXEY-KOSAREV
Operakoret

Slik er det dramatiske grunnlaget for det som regissøren Ole Anders Tandberg fantasifullt har satt sammen, og publikum får seg mange en overraskelse, og mye drama, men siden Sjostakovistj i sin musikk har mye “glimt i øyet”, opplever man også mange muntre og underholdende situasjoner, slike som alle fiskekonernes parade over scenen, med hver sin kjempestore torsk, som vifter med halene, og tilsvarende fiskernes parade. Lady-Macbeth-fra-Mtsensk_2014Videre det stadig tilbakevendende jenteorkester i tekkelige vinrøde ungdomskorps uniformer, som stiller oppe og marsjerer, spiller og observerer mange spennende detaljer, inklusive Sergeis og Katarinas sexeventyr, som foregår for full musikk på scenen.   Lady-Macbeth-fra-Mtsensk_2014Disse barokke, underveis nesten parodiske detaljer medvirker til at dette voldsomme drama er blitt meget underholdende, – jeg kunne nesten fristes til å kalde det for en musikal. Men selv om handlingen er slik, er musikken ikke musikal musikk. Vi opplever her Sjostakovitsj på sitt aller fremste, med kjempeorkester i graven og tretten “jentekorps” musikanter som blåser alt det remmer og tøy kan holde. Visuelt, er deres uniformer et typisk, tradisjonelt, ungdoms pike korps, med korte skjørter, uniforms hatt, hvite knestrømper, og det er sjarmerende at regissøren ikke har gjort noe som helst for å be guttene i korpset i jenteklær om å barbere seg.

Underveis blir politiet tilkaldt, men før de kommer tilstede opplever vi en ustyrlig morsom scene på politistasjonen, hvor de ni politimenn stryker sine egne uniformsbukser, rytmisk, og med detaljer og fantasi, som ikke overlater mye til tilfeldighetene, alt dette skjer under ledelse av deres Politikommissær i tøff uniform, godt tolket av Operaens nye store bass sanger Jens-Erik Aasbø, en rolle som kler ham godt.

Katerina Lvovna Izmajlova_SVETLANA-SOZDATELEVA; Sergej_ALEXEY-KOSAREV; Thor Inge Falch;  Jens-Erik Aasbø; Operakoret

Katerina Lvovna Izmajlova_SVETLANA-SOZDATELEVA;
Sergej_ALEXEY-KOSAREV;
Thor Inge Falch;
Jens-Erik Aasbø;
Operakoret

På slutten er alle blitt sendt på fange marsj over Sibiriens sletter. Dette stemmer ikke helt fordi det synges om at dette foregår på Sibir, men i sin fantasi har Tandbergs kanskje tenkt lidt vidt og tenkt seg at det kunne tenkes at slikt kunne det foregå i Nordkalottsamarbeidet, som Operaen allerede har hatt på gang meget lenge, – at hvis noen må forvises fra et nordnorsk fiskevær så kunne det kanskje på sikt bli slikt at da kan de bli forvist til Sibir?

I denne siste delen har vi et strålende, og vellsyngende, gjensyn med en av Operaens helt store baryton stjerner Knut Skram i rollen som en gammel tvangsarbeider
. Ketil Hugaas er ubetalelig i hans etterhvert mer og mer forfyllede presterolle. Tone Kummervold er ekte, utnyttende som tvangsarbeiderinden Sonetka. – Sist, men ikke minst, Thor Inge Falck er strålende som en ynkelig, lidt “lettere” forfyllet mann, som finner Zinovijs lik i kjelleren..Lady-Macbeth-fra-Mtsensk_2014

På dirigent podiet gleder vi oss over Alejo Pérez, som ser ut til å ha fullt styr på det store orkester, og nyanserer den spennende musikken godt. Operaens kor synger praktfullt, dette er meget overbevisende. Forestillingen er en stor seier for Den Norske Opera. Tandbergs seksuelle overdrivelser, som spesielt det godt koreograferte kor gjennomfører med eleganse, vekker begeistring blant publikum, som underveis humrer godt. Koreografi Jeanette Langert. Kostymer Maria Geber, Lys design: Ellen Ruge
. Dramaturgi Jörg Königsdorf. Studieleder har vært Tore Dingstad.

Scenografien, ved Erlend Birkeland, som er en dreiescene, fungerer godt, og hjelper oss med å få forskjellige scener inn på en elegant måte, selvom man etter første akt er blitt lidt trøtt av dette roterende hus som ligger på en fjelltopp.  Imidlertid er det miljøskapende, og passer flott til tanken om at dette er lagt til et nordnorsk fiskevær. Scenografen har også ladet utforme en meget flott, rikholdig kolleksjon av store torsk, som fungerer.

EKSPORT prosjekt?

Det gleder meg å erfare at denne produksjonen, såvidt jeg har forstått skal vises på Operaen i Helsinki, Finland, til våren 2017 i regi av Tandberg. Premiere er 27. Januar 2017.  Såvidt jeg forstår fra Finland blir det i samme scenografi, kostymer, koreografi og lys, dette er et godt norsk eksport prosjekt.

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,