Kulturkompasset | critics of culture events

Rodolfo´s dream – Herheims La Boheme in Oslo



La Boheme 1 akt. Marita Sølberg som Mimi og Diego Torre, Rodolfo. Foto: Erik Berg.

Stefan Herheim stil er forankret i romantiske billeder av operaer fra hele operahistorien. Dette benytter han til på en nytenkende måte å videreutvikle og forme gamle klassiske operaer til nytenkende produksjoner, sammen med sitt fremragende team, Heike Scheele , som i denne produksjonen er både ansvarlig for scenografi og kostymer og dramaturgen Alexander Meier-Dörzenbach. Videre delikat lysdesign: Anders Poll.

Modig videreutvikler Herheim sine produksjoner, slik som vi har sett det blant annet her i Oslo med Julius Cæsar, Lulu, Tannhäuser og nå La Boheme, og vi kan allerede se frem mot hans spektakulære Salome, som var fjorårets operaforestilling under Påskefestivalen i Salzburg, i en samproduskjon med Den Norske Opera & Ballet, som det norske publikum vil kunne glede seg over i sesongen 2013-14.

La Boheme bygger på den gamle La Boheme, som noen av oss kjenner forfra og bakfra og nesten kan utenad, og hvor nesten alle operahusets mange fremragende stjerner gjennom Oslo operaens historie har briljert i sine respektive roller. Dette er grunnlaget for Herheims videreutvikling. Nå har han plassert denne gamle traveren inn i en nye ramme, som hele tiden omgir den gamle produksjonen, og somme tider lukker seg helt og bringer den nye tiden inn til oss. La Boheme starter i et rom på et sykehus, hvor Mimi ligger i sykesengen uten hår, meget syk av kreft, med Rodolfo ved sin side, hvor pulsen til Mimi går og går og hvor hun etter en liten stund dør. Sykehuspersonalet kommer strømmende til, og må vi akseptere at hun er død.

Rodolfo: DIEGO TORRE; Mimi: MARITA SØLVBERG, To sangstjerner av internasjonalt format. Foto: Erik Berg

Dette bringer Rodolfo over i hans drøm, hvor vi er i den gamle La Boheme produksjonen og dens originale scenografi og kostymer, i studioet hvor Rodolfo og Marcel jobber og tilbringer tiden sin med maling og diktning, men fortsatt omrammet av sykerommet.  Vi opplever at vennene Schaunard og Colline kommer på besøk, Benoit kommer for å kreve opp husleien, men han er en forkledt dødningefigur, nesten som en Mefistoteles i Faust.

La Boheme. Foto: Erik Berg. Dette foto er fra andre besetningen med Daniel Johansson som Rodolfo. Mimi
. Nina Gravrok, .

Når Marcel, Schaunard og Colline går til Momus, og lar Rodolfo tilbake for å skrive ferdig et manus, før han skal følge etter for å feirejulekvelden med vennerne, så kommer Mimi på helt normal måte med sitt stearinlys, som blir blåst ut i trekken,, og under Rodolfos arie skifter Mimi tilbake til sitt sykehus sengeantrekk og vi ser på nytt at hun mangler sitt hår og er kreftsyk. Hun fremfører sin “Mi chiamano Mimi” arie i dette antrekk, som altså foregår i nutid, men så kler hun på seg på nytt og vi er tilbake i Rodolfos drøm, og vi ser dem dra afsted arm i arm til Momus og operaens andre akt.

Nytt i denne produksjonen er døden, – aktivt tlstedeværelse som en person, der går igjen i flere av skikelserne, Benoit, Parpignol, Alcindor, Tambourmajoren. og vender tilbake som en violinspillende Mefisto, som visualiserer en rekke av de aller vakreste fiolinsoliene, som konsertmester Øyvind Bjorå meget vakkert lar låte fra sin plass i orkestergraven.

Mimi: MARITA SؘLVBERG; Rodolfo: DIEGO TORRE; Marcello: VASILIJ LADJUK; Musetta: JENNIFER ROWLEY; Alcindoro (døden): SVEIN ERIK SAGBRÅTEN; Schaunard: ESPEN LANGVIK; Colline: GIOVANNI BATTISTA PARODI; Operakoret, Foto: Erik Berg

Noen ganger fungerer disse nye ideene bra, andre ganger så forstyrrer det handlingen og noen av de musikalske høydepunkter blir dessverre visuelt forvrengt. Dette gjelder bl.a. den vakre duetten i begynnelsen av tredje akt, hvor Mimi og Marcel kommuniserer utenfor vertshuset om hennes kjærlighetsforhodl med Marcel, et av de stederne, hvor musikken og sangprestasjonerne i seg selv er så sterke og så viktige i handlingen, hvor jeg føler at de blir ødelagt av dramaturgens ønske om at der skal foregå noe mer, og visuelt lar Rodolfo slåss med døden på sykesengen. Dette forstyrrer publikums opplevelse av Mimi og Marcel, og dette musikalske høydepunkt blir forvrengt og delvis ødelagt.

La Bohenme. Foto: Erik Berg. Dette foto er fra andre besetningen med Daniel Johansson som Rodolfo. Yngve André Søberg, Marcel. Mariann Fjeld Olsen, Mimi. Nina Gravrok, Musetta. Petri Lindroos, Colline. David Pershall, Schaunard og Brenden Gunnell som døden.

På slike punkter bør Herheim la musikken tale for seg selv

Penile implants cialis generic Note: The following questions should only be completed by individuals who have been sexually active and have.

. Vi har allerede rikelig fått sett at døden er en viktig samspiller, vi trenger ikke også å få flere musikalske høydepunkt bli ødelagt. Tidligere har høydepunkter fått ro tl å utfolde seg fremragende, slik  som Rodolfos og respektive Mimis to store arier i første akt. Ved en gjenopptagelse, bør Herheim moderere dødens tilstedeværelse og ha respekt for den praktfulle musikken, som er den virkelige drivkraften i La Boheme.  Ellers risikerer Herheim å kunne havne i den samme grøften som andre “berømte” regissører, (uten å nevne navn), etterhvert er havnet i, hvor han er redd for at musikken skal bli for kjedelig og absolut må putte på effekter, som er unødvendige.

For meg og for svært mange andre blant publikum er musikken og sangen det viktigste i en operaforestilling. – Ellers kunne vi jo like godt ha komponert en helt ny avangardisk La Boheme, som kunne ha blitt spilt 4 ganger og derpå måtte tas av plakaten fordi publikum uteblir.  Altås: Respekt for musikken!.

Musetta: fortryllende JENNIFER ROWLEY; Marcello: VASILIJ LADJUK. Foto: Erik Berg

I åpningen av 2 akt er vi tilbake i den gamle Momus scenografien,  hvor vi fortsetter i den tradisjonelle historien, hvor ”Tro, håp og kjærlighet fremstår som hjelpeløshetens våpen i kampen mot en ubarmhjertig realitet”
. Hverdagen, sykdommen, sarkasmen. Dette er verisme opera, men ført helt frem til vår tid.  Noen vil selvsagt hevde at det er vanskelig å forstå at vi i den ene delen av fortellingen befinner oss i et helt moderne sykerom med alle tekniske fasiliteter, og i neste øyeblikk er i Rodolfos drømmeverden hvor fortsatt stearinlys er lyskilden, og at vi der kan se utover Paris tak i Latinerkvarteret. Men denne typen verisme krever at publikum også må jobbe med saken, og kunne flytte sine tanker fort, slik som det skjer i den dagligdagen vi omgir oss med, hvor vi pga den nye teknologiske verden vi befinner oss i, må flytte oss mye fortere i våre tanker, enn for bare noen få titals år siden.

Foto fra andre besetningen: Nina Gravrok som Musetta og Yngve André Søberg som Marcello i La Boheme anno 2012. bak Petri Lindross som Colline. Foto: Erik Berg

Imidlertid i denne La Boheme er drømmen et viktig holdepunkt, og slik som vi alle gjør i hverdagen, hvor vi også drømmer tilbake til andre (bedre) tider, er dette hva vi får presentert for våre øyne i La Boheme.

Imidlertid så er ikke musikken forandret (Heldigvis!) Det musikalske er fortsatt drivkraften som driver historien videre fremover, og tolket av to helt førsteklasses cast i alle roller, er vi privilligert i Oslo, å kunne oppleve en ny La Boheme produskjon på høyeste interenasjonale nivå. Dette kan musikalsk ikke gjøres bedre eller høres bedre ut.

Mimi: MARITA SؘLVBERG; Døden: SVEIN ERIK SAGBRÅTEN; Operakoret; Barnekoret. Foto Erik Berg.

Produksjonen briljerer med to fulle cast med praktfulle unge vakre uttrykksfulle stemmer. Begge cast er kvalitetsmessige like, men siden menneskestemmerne er forskjellige blir også det sanglige forskjellig, til stor glede for de blant publikum, som elsker å nyte forskjellige stemmetyper og sanglige deetaljer.

Den Norske Opera & Balletts orkester, barnekor og kor låter og agerer strålende, og er godt ledet av Eivind Gulberg Jensen, som har øre for detaljene, samtidig som han lar verket få en god fremdrift. Ved hans side sidder konsertmester Øyvind Bjorå, som fremfører de mange delikate og berømte solopartier med en meget vakker tone og stemning. Kormester David Maiwald er ansvarlg for den god innstuderingen av korpartiene, og Edle Stray Pedersener leder for barnekoret.

La Boheme i Oslo. Fra andre besetningen, foran Daniel Johansson (Rodolfo) med Mariann Fjeld Olsen (Mimi i sine armer, til venstre Nina Gravrok (Musetta). til høyre Yngeve André Søberg. Foto: Erik Berg.

Rodolfo:
Diego Torre (20/1, 23/1, 31/1, 4/2, 9/2, 11/2, 18/2, 25/2, 28/2, 2/3)
Daniel Johansson (21/1, 24/1, 30/1, 8/2, 12/2, 20/2, 29/2)

Marcello:
Vasilij Ladjuk (20/1, 23/1, 31/1, 4/2, 9/2, 11/2, 18/2, 25/2, 28/2, 2/3)
Yngve A. Søberg (21/1, 24/1, 30/1, 8/2, 12/2, 20/2, 29/2)

Mimi:
Marita Sølberg (20/1, 23/1, 31/1, 4/2, 9/2, 11/2, 18/2, 25/2, 28/2, 2/3)
Mariann Fjeld Olsen (21/1, 24/1, 30/1, 8/2, 12/2, 20/2, 29/2)

Musetta:
Jennifer Rowley (20/1, 23/1, 31/1, 4/2, 9/2, 11/2, 18/2, 25/2, 28/2, 2/3)
Nina Gravrok (21/1, 24/1, 30/1, 8/2, 12/2, 20/2, 29/2)

Colline:

Mimi: MARITA SؘLVBERG i "Mi chiamano Mimi". Foto Erik Berg

Giovanni Battista Parodi (20/1, 23/1, 31/1, 4/2,  8/2, 9/2, 20/2, 25/2, 28/2, 29/2 2/3)
Petri Lindroos (21/1, 24/1, 30/1, 11/2, 12/2, 18/2)

Schaunard:
Espen Langvik (20/1, 23/1, 31/1, 4/2, 9/2, 11/2, 18/2, 25/2, 28/2, 2/3)
David Pershall (21/1, 24/1, 30/1, 8/2, 12/2, 20/2, 29/2)

Døden (Benoit, Parpignol
. Alcindoro):
Svein Erik Sagbråten (20/1, 23/1, 31/1, 4/2, 9/2, 11/2, 18/2, 25/2, 28/2, 2/3)
Brenden Gunnell (21/1, 24/1, 30/1, 8/2, 12/2, 20/2, 29/2)

Musikk: Giacomo Puccini
Libretto: Giuseppe Giacosa og Luigi Illica
Musikalsk ledelse: Eivind Gullberg Jensen (20/1, 21/1, 23/1, 24/1, 30/1, 31/1, 4/2, 18/2, 20/2, 25/2, 28/2, 29/2, 2/3)/Kirill Karabits (8/2, 9/2, 11/2, 12/2)
Regi: Stefan Herheim
Scenografi og kostymer: Heike Scheele
Dramaturg: Alexander Meier- Dörzenbach
Lysdesign: Anders Poll

 

Premiere 20. januar 2012 kl. 19.00Merk at starttiden på forestillingene kan variere!
Spilles også 21., 23., 24., 30. og 31. januar, 4., 8., 9., 11., 12., 18., 20., 25., 28. og 29
. februar og 2. mars
Forestillingen 29/2 gjelder kun for Obosmedlemmer.
Obos kort må fremvises når billetter hentes.
Varighet: Ca 2 timer og 30 minutter
Gratis innføring i verket en time før forestilling.

Vennligst les også Fabio Bardellis kritikk av den nye La Boheme produksjonen i det nye operahuset i Florence: http://www.kulturkompasset.com/2011/12/la-boheme-in-florence/

 

 

Tagged as: , ,