Kulturkompasset | critics of culture events

SEIER FOR PETER GRIMES


Det ble en av de helt store operaopplevelser på Den Norske Opera & Ballett med Benjamin Brittens klangfulle opera Peter Grimes i Paul Currans reg. Henrik Engelsviken er på sitt aller fremste som Peter Grimes, og spiller, i tillegg til sin vakre stemmeprakt og kraft, også på de mange menneskelige nyansene som denne rolleskikkelsen gir muligheten for, spesielt etter mandagens forestilling, som var ekstraordinær bra, opplever Henrik Engelsviken, som en eventuelt kommende Tristan eller Siegfried. Han har dette potensiale, tror jeg.

En annen stor opplevelse er koret, som i Peter Grimes har en av operalitterauturens mest krevende oppgaver, en oppgave Den Norske Operas Kor løser med bravour. Kormester er Raymond Hughes. En meget flott prestasjon.

Musikksef John Helmer Fiore dirigerer med dette sin første Peter Grimes produksjon, dette klinger rett og slett praktfullt. Han tør gi orkester, kor og solister den fornødne ro, pauser, pianissimo og fortissimo, hvor dette er riktig, men også den spennende fremdrift i de viktige Sea Interludes, som nettopp denne operaen er så berømte for, og som er en meget viktig atmosfære skapende dimensjon. Fra orkestret hører vi en perlerad av flotte soloprestasjoner i alle grupperingene, og det kan virkelig høres at orkestret har lagt ned en kjempejobb i å få dette til å klinge strålende
.
Øyvind Bjorå er konsertmester. Boris Schäfer har vært studieleder i forbindelse med innstuderingen, og han og hele hans team har gjort en meget god jobb.

 

Peter Grimes produksjonen i Paul Currans regi, er tett, meget vellspilt, med en rekke sterke, og vellnyanserte godt regisserte rolleskikkelser, i tillegg til Henrik Engelsviken i tittelrollen. Som skolelæreren Ellen Orford, som ofrer alt for å forsøke å bakke opp Peter Grimes, hører vi en flott Solveig Kringlebotn, som viser mange gode sider av sitt allsidige talent, og klarer å formidle sitt budskap om omsorg, kjærlighet, ærlighet, forståelse. Hun fremstår som en modig kvinne, slike kvinner som trengs i denne typen samfunn som handlingen er lagt til. Selv om dette foregår i England, kunne det like godt ha vært på det svarte Vestlandet eller i den øvrige delen av det norske Bibelbeltet. Ole Jørgen Kristiansen er flott som Balstrode, ikke bare som en buldrebasse, men også med hjertet på rett plass. I den lange rekken av interessante rolleskikkelser så vi bl.a. Ketil Huggaas som den utålmodige buldrebassen, byens ordfører mr. Swallow, Kjell Magnus Sandven som Pastor Horace Adams, han kan godt få fast jobb et eller annet sted på Vestlandet som predikant når han skal pensjonere seg, Thor Inge Falch viser enda en side av sitt allsidige talent som metodistpredikanten Bob Boles

Reflexes, bulbocavernosus reflex viagra pills Other essential components of history taking should cover.

. Hege Høisæter er flott som Auntie, og hennes to nieser Silvia Moi og Marianne Fjeld Olsen er stilige og lettbente bargjesster. Deres kvartett sammen med Solveig Kringlebotn var utsøkt.

 

Frances McCafferty er i en klasse for seg selv som Mrs. Sedley, den lokal Miss Marple, og i glimrende samspill med dan vakre barytonen Espen Langvik som Ned Keene. Tett fulgt av Yngve André Søberg som den lokale lensmann, busssjåfør, trommespiller osv. I den stumme rollen som gutten fra Fattighuset, – John -, som blir satt i tjeneste hos Peter Grimes som hjelpegutt på hans båt, alternerer Sondre Kittelsen Paalgaard, som vi så lørdag og Viktor Shehi, begge viser godt skuespilltalent, scenisk nærhet, og får godt frem de mange detaljer som ligger i deres roller, som er meget viktige for at publikum skal forstå de problemerne som ligger til grunn for tragedien.

Scenografi og kostymer er i de beste hænder hos Robert Innes Hopkins, med tradisjonelle kostymer, og som har laget et godt fleksibelt scenebilde, som er meget effektfullt lyssatt av Rick Fischer. Hans skyggevirkninger, og atmosfæriske måneskin på takene, samt følgespottene er godt gjennomarbeidet og fungerer.

PAUL CURRAN – PETER GRIMES – EN REGI PRESTASJON AV INTERNASJONAL FORMAT

Det er uomtvistelig at Paul Curran med denne produksjonen markerer seg i øverste skiktet av fremragende internasjonale operaregissører i vår tid. Oslo skal være lykkelig for at ha fått Paul Currans toppekspertise og internasjonale kontaktnett i den perioden han klarer å holde ut med den snevre norske småborgerligheten, ikke langt unna stedet hvor Peter Grimes utspiller seg.

Tagged as: , ,