Kulturkompasset | critics of culture events

Sosiale medier i samfunnet



Jan Frode Haugseth:

Sosiale medier i samfunnet, cover. – Universitetsforlaget

Sosiale medier i samfunnet

 

OSLO: Sosiale medier spiller en stadig viktigere rolle i journalistikken, i privatlivet og i offentligheten. Hva gjør de med samfunnet, og hva gjør samfunnet med dem? Disse spørsmål stiller forfatteren Jan Frode Haugseth.

Hva er sosiale medier? Hva betyr det egentlig når medier blir sosiale? Hvem kan best regulere sosiale medier – staten eller markedet? Og hva skjer med solidaritet og muligheten for personlig suksess når vi alle er brukere av sosiale medier?

Dette er en bok om sosiale mediers plass i det moderne samfunnet. Forfatteren viser hvilke historiske og kulturelle forutsetninger som gjorde at fenomenet sosiale medier kunne oppstå, og peker på hva som er nytt i forhold til tidligere medier
. Sosiale medier skaper nye betingelser for hele mediebransjen, og vi ser en tendens til at store deler av offentligheten forandrer seg i møtet med en mer sosial medievirkelighet. Haugseth diskuterer sosiale mediers relasjon til journalistikk og tradisjonelle medier, nettverk, identitet og fellesskap, bruk og misbruk. Han drøfter også de nye medienes politiske og demokratiske potensiale og viser dilemmaer og etiske utfordringer.

Jan Frode Haugseth har doktorgrad i sosiologi fra Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU. Han har i tillegg arbeidet som førsteamanuensis og foreleser om blant annet sosiologisk teori og kvalitativ metode, i tillegg til digitale og sosiale medier

• “How was your sexual functioning prior to this time?”the time) Sometimes How to use sildenafil citrate tablets.

.

Hva er sosiale medier? 

Dette er en innføringsbok om sosiale mediers plass i det moderne samfunnet. Boka gir en innføring i eksisterende teori på feltet, og utvider i noen henseender denne med nye definisjoner og begreper. Forfatteren, Jan Frode Haugseth, viser hvilke historiske og kulturelle forutsetninger som gjorde at fenomenet sosiale medier kunne oppstå, og peker på hva som er nytt i forhold til tidligere medier. Sosiale medier skaper nye betingelser for hele mediebransjen, og vi ser en tendens til at store deler av offentligheten forandrer seg i møtet med en mer sosial medievirkelighet. Haugseth diskuterer sosiale mediers rolle i forhold til journalister og tradisjonelle medier, nettverk, identitet og fellesskap, bruk og misbruk. Han drøfter også de nye medienes politiske og demokratiske potensiale, og viser dilemmaer og etiske utfordringer.Det første kapitlet beskriver kort mediehistorien fra antikken og fram til dagens politiske virkelighet med Obamas valgkamp i 2008 som eksempel. Viktige begreper og forståelser blir presentert, og viktigheten av å ha et kontinuitetsperspektiv i medieforståelsen understrekes. Kapittel 2 presenterer de historiske og kulturelle forutsetningene for at sosiale medier kunne oppstå. Sosiale medier ses som et foreløpig resultat av et sosialt kompromiss som tar hensyn til mange ulike aktører, hensyn og interesser.
Kapittel 3 presenterer en ny og presis definisjon av sosiale medier. Essensen er at sosiale medier gjør det mulig å overføre personlige og sosiale markører sammen med mediebudskap i digitale offentligheter. Gjennom begrepet sosial mediearkitektur kan vi se teknologiske og sosiale aspekter i sammenheng, og kapittel 4 utdyper dette nærmere. Alle digitale medier kan konstrueres med en sosial mediearkitektur, og på den måten kan vi forstå at tidligere medier kan oppstå på nytt med sosiale egenskaper. Kapittel 5 gir en typifisering og skjematisk oversikt over ti ulike typer sosiale medier.
Kapitlene 6 til 12 utgjør bokas andre del. Kapittel 6 presenterer en oppsummering av aktuelle medieteorier og forskningstradisjoner som blir brukt i boka. Kapittel 7 redegjør for forhold vedrørende identitetskonstruksjon og selvpresentasjon, mens kapittel 8 ser nærmere på mediekompetanse, misbruk og dysfunksjoner. Kapittel 9 tar for seg spørsmål som er relatert til demokrati og offentlighet. Kapittel 10 omhandler etikk og dilemmaer. Kapittel 11 skisserer områder der myndighetene (muligens) har handlingsrom til å regulere områder som har med sosiale medier å gjøre i en positiv retning. Kapittel 12 avrunder boka med å kontekstualisere sosiale medier i forhold til de tre fortellingene som er sentrale i forskningen på nye digitale medier og digital kultur. Den ene er fortellingen om nettverket, den andre er fortellingen om fellesskapet og den tredje er fortellingen om demokratiet og deltakelsen.Sosiale medier i samfunnet er en bok rettet mot alle som er interesserte i å forstå sosiale medier i en samfunnskontekst. Journalister, lærere og studenter i medievitenskap, mediesosiologi og kulturstudier vil spesielt kunne dra nytte av denne boka.

Tagged as: , ,