Kulturkompasset | critics of culture events

Stefan Herheims La Boheme back in Oslo


Stefan Herheims La Boheme back in Oslo

La Boheme, Foto Erik Berg

Fra Stefans Herheims La Boheme, Foto Erik Berg

OSLO/NORGE: Stefan Herheims tolkning av Puccinis La bohème fikk den internasjonale operaverden til å vende seg mot Oslo
. Nå er den sterke produksjonen endelig tilbake, med Marita Sølberg i rollen som Mimì, Marius Roth Christensen er Rodolphe og Yngve Søberg Marcel. 
MUSIKALSK LEDELSE: Antonino Fogliani.

13
. Mai til 2. Juni.

La bohème handler om en gruppe unge kunstnere i 1840-tallets Paris, som nekter å akseptere livets harde realiteter: den kalde vinteren, fattigdom og sykdom.  I stedet flykter de inn i poetiske drømmeverdener. De skaper skjønnhet og nytt liv ut av det som tilsynelatende er kaldt og dødt. Slik takler de livet med sin nådeløse virkelighet, sin sorg og sin smerte.

I Herheims produksjon dør ikke Mimì av tuberkulose, som hos Puccini, men av kreft. På den måten blir angsten, sorgen og desperasjonen vekket til live i vår tid.  Det blir også kjærlighetens kraft og menneskets evige skapertrang.

SUKSESSPRODUKSJON

Oppsetningen ble en stor suksess da den hadde sin første premiere i 2012 og fikk strålende anmeldelser i nasjonal og internasjonal presse. VG trillet terningkast 6 og NRK ba verden om å «Se opp!» Og verden så: «Herheim creates productions that are larger than life: intellectually charged but joyously theatrical», skrev The New York Times, mens det akademiske tidsskriftet The Opera Quarterly hyllet produksjonen ved å gi plass til fire forskjellige anmeldelser av den, skrevet av noen av verdens mest anerkjente operaforskere.

La Boheme, foto Erik Berg. En av Stefan Herheims ønsker var å bevare en del av den gamle La Boheme produksjonen,som har fulgt operahuset gjennom flere ti år, og i hvilken mange av Norsk Opera største navn har gjort sine debutter, ikke minst som Mimi og Musette. Dette lyktes for Herheim, men han ønske togså å føre denne inn i en ny verden 
. Dette gjorde han ved å la Mimi dø av kreft, med dertil hørende operasjonssaler, og andre mindre romantiske sider av La Boheme 
. Det internasjnale kritikerkorpset og en del av publikum likte ette godt. Imidlertid var det "gamle" Oslo operapublikummet mildest talt sjokert. "Slik gr det ikke ann å ødelegge en så romantisk og vaker opera" 


<div title=

large majority of patients, although discontinuation What is sildenafil citrate? Potentially modifiable risk factors and causes include the.

. var en av uttalelesene. Dermed har vår egen HErheim, plutselige medvirket til å bringe oss frem til den situasjonen vi kom i med Per Boye Hansen som operasjef, hvor vi plutselig følte at nå var det tysk regi teater som skulle herske, og vi skulle fortrinsvis forarges over dette vi så. Skrevet av Henning Høholt, redaktør i Kulturkompasset.” width=”600″ height=”323″ /> La Boheme, foto Erik Berg.
En av Stefan Herheims ønsker var å bevare en del av den gamle La Boheme produksjonen,som har fulgt operahuset gjennom flere ti år, og i hvilken mange av Norsk Opera største navn har gjort sine debutter, ikke minst som Mimi og Musette. Dette lyktes for Herheim, men han ønske togså å føre denne inn i en ny verden. Dette gjorde han ved å la Mimi dø av kreft, med dertil hørende operasjonssaler, og andre mindre romantiske sider av La Boheme. Det internasjnale kritikerkorpset og en del av publikum likte ette godt. Imidlertid var det “gamle” Oslo operapublikummet mildest talt sjokert. “Slik gr det ikke ann å ødelegge en så romantisk og vaker opera”. var en av uttalelesene. Dermed har vår egen HErheim, plutselige medvirket til å bringe oss frem til den situasjonen vi kom i med Per Boye Hansen som operasjef, hvor vi plutselig følte at nå var det tysk regi teater som skulle herske, og vi skulle fortrinsvis forarges over dette vi så. På dette foto Operakoret og Barnekoret. Skrevet av Henning Høholt, redaktør i Kulturkompasset.

En av 17 utsolgte forestillinger ble overført til kinosaler over hele landet. Forestillingen ble senere dokumentert i en DVD-innspilling, som ble kåret til en av «The Best Classical Music Recordings 2012» av The New York Times.

Tagged as: , , , , ,