Kulturkompasset | critics of culture events

Strålende Giselle


3. September 2022 var tiden kommet for 100 gangs jubileet for GISELLE på Den Norske Opera og Ballett.

Koreografi Jean Corelli og Jules Perrot, iscenesatt av Cynthia Harvey. 

Musikk av Adolphe Adams.

Scenografi og kostymer – David Walker

Lydesign James F. Ingalls.

Musikalsk ledelse Nathan Brock.

Dansere:

Albrecht – Xander Parish

Giselle – Whitney Jensen, første gang. 

Wilfred – Helge Freiberg

Berthe – Caroline Rocca

Hilarion – Douwe Dekkers

Bethilde – Celine Kraal

Hertugen – Jonathan Olofsson 

Bonde pas de Deux – Natasha Dale og Lucas Lima

Musikalsk ledelse: Nathan Brock, konsertmester Øyvind Bjorå.

STRÅLENDE GISELLE

Vi fikk den aller beste åpningen av ballet sesongen 2022 med denne praktfulle gjenopptagelse av en verdens mest kjente ballett GISELLE, som opprinnelig hadde sin premiere på Den Norske Opera og Ballett 15. februar 1965 i samme versjon.

Den originale versjonen er helt ekstraordinært på grunn av scenografi og kostymer. En stor suksess for hele Nasjonalballetten, at man har klart å bevare denne så flott og aktuelle som den er. Publikum var meget begeistret, og stemningen var meget høy i salen.

Som Giselle på denne premieren hadde man for  første gangen Whitney Jensen, som viste en fremragende ferdigheter, alle detaljer var på sin plass. 

Som hennes Albrecht så vi for første gangen den britiske danseren Xavier Parish, som i en lang periode var solist i Russland ved den berømte Marinskij teatret i Sankt Petersburg, og vi nå er blitt kjent med ham som solist i Giselle. Jeg er sikker at denne opplevelsen blir meget langvarig for publikum i Oslo.

Vi må i denne forbindelse huske på at vi her ser en ballett som representerer den klassiske Bournovile danseteknikk. I mange år har den tidligere balet sjef i Oslo Dina Bjørn har sørget for at de nykommende dansere fra hele verden får oplæring i dette.

Denne forestilling overlev fra forrige århundrede, den tiden, hvor historien er formidlet via en spesielt form av kommunikativ dans som fortsatt ble benyttet. Ved høy kunstnerisk nivå av dansere er denne produksjonen meget givende, ikke kjedelig, gripende. Vel alle gjør en glimrende utførsel av sine meget forskjellige oppgaver i denne balletten. Giselle og hennes  Alberich viste en meget godt samarbeid og vel gjennomførte dramatikk som fungerte ekte og som vi gledet oss meget over.

En danse forestilling med strålende dansere, scenografi og glimrende gjennomført musikk gjør at vi fikk opplevd en strålende Giselle.