Kulturkompasset | critics of culture events

Success for Figaros Bryllup på Operaen


Success for Figaros Bryllup på Operaen

Figaros bryllup 2016 
. Fra venstre Ingebjørg Kosmo, Ketil Hugaas, Petter W. Moen, Espen Langvik og Yngve Søberg.  Regi: Thaddeus Strassberger, Dirigent: Rinaldo Alessandrini. Foto: Jörg Wiesner.

Figaros bryllup 2016.
Fra venstre Ingebjørg Kosmo, Ketil Hugaas, Petter W. Moen, Espen Langvik og Yngve Søberg. Regi: Thaddeus Strassberger, Dirigent: Rinaldo Alessandrini. Foto: Jörg Wiesner.

Av Henning Høholt, Fotos: Jörg Wiesner.

OSLO/NORGE: Thaddeus Strassbergers produksjon av Figaros Bryllup, som hadde sin premiere 16
. Januar 2010, er en positiv arv fra perioden, hvor Paul Curran var operasjef for Den Norske Opera, og den fremstår nå, for meg, som den mest vellykkede produksjonen i denne perioden på Operaen.

Figaro, Yngve Søberg, flirter med en av de spanske danserinnene. Foto Jörg Wiesner.

Figaro, Yngve Søberg, flirter med en av de spanske danserinnene. Foto Jörg Wiesner.

Derfor er det med stor glede at den nåværende ledelsen har valgt å slutte av sesongen 2015/2016 med nettopp Mozarts herlige, i dette tilfelle nesten “duggfriske” produksjonen, hvor en lang rekke av operaens aller fremst solister. Samt en enkelt gjest sopranen Nicole Heaston som Grevinne Almaviva gleder, sjarmerer og nesten forfører publikum. Dette er en suksess som operaen kan vøre bekjent av. Ikke noen hysteriske regi påfunn, her jobber regissøren ut fra ønsket om å presentere Mozarts kanskje emst berømte opera på sitt aller beste, og dette lykkes til overmål bra.

ADJØ med Ketil Hugaas

Ketil Hugaas hylles med laubærkrans, men han kommer nok ikke til å hvilke noe særlig på laurbærene, for han har allerede sagt ja til å bli kultursjef i sin hjemkommune Fauske. Foto: Den Norske Opera og Ballett.

Ketil Hugaas hylles med laubærkrans, men han kommer nok ikke til å hvilke noe særlig på laurbærene, for han har allerede sagt ja til å bli kultursjef i sin hjemkommune Fauske. Foto: Den Norske Opera og Ballett.

På nest siste forestilling, var det også lagt opp til ekstra fest, fordi det var samtidig klart for hyldning av en av operaens fremste solister bassen Ketil Hugaas, som for lengst hadde passert aldersgrensen for operasangere, som er så tidlig som 51 år,  dette var timet meget bra, for samtidig var det Ketil Hugaas bursdag, slik at etter operasjef Per Boye Hansens hyldingstale og overrekkelse av Laubærkrans var det  tid for å synge bursdags sang til jubilaren. Som imidlertid ikke får tid til å hvile på laurbærene, for han har allerede akseptert stillingen som kultursjef i sin hjemme kommune Fauske, og han har også, etter sigende, sagt ja til å komme og gjeste på operaen fremover. Noe som publikum gledet seg meget over å høre. En slik kapasitet både musikalsk og scenisk skal man ta vare på.

ROLLEBESETNINGEN

Regi: Thaddeus Strassberger, Dirigent: Rinaldo Alessandrini, Nicole Heaston som Grevinne Almaviva, og her Ingeborg Gillebo som Cherubino, en på vår aften var det Angelica Voje som sang Cherubino. Foto Jörg Wiesner.

Regi: Thaddeus Strassberger, Dirigent: Rinaldo Alessandrini, Nicole Heaston som Grevinne Almaviva, og her Ingeborg Gillebo som Cherubino, men på vår aften var det Angelica Voje som sang Cherubino. Foto Jörg Wiesner.

Rollebesetningen er noe av det flotteste som Den Norske Opera kan presentere innen Mozart faget idag. Tittelrollen som Figaro er i de aller beste hender og stemme hos Yngve Søberg. Hans Susanne gjøres bra av Kari Ulfsnes Kleiven. Grevinne Almaviva er den eneste utenlandske gjesten i denne produksjonen, det gir fornyelse, og er et gledelig gjensyn med den amerikanske sopranen Nicole Heaston , som første gangen gjestet Nasjonaloperaen som Alcina i 2014. Rollen som Grevinne Almaviva skal hun senere i år synge ved Boston Lyric Opera.

Regi: Thaddeus Strassberger, Dirigent: Rinaldo Alessandrini, Nicole Heaston som Grevinne Almaviva, Espen Langvik som Grev Almaviva

Regi: Thaddeus Strassberger, Dirigent: Rinaldo Alessandrini, Nicole Heaston som Grevinne Almaviva, Espen Langvik som Grev Almaviva

I den sterke rollen som Grev Almaviva møtte vi Operaens egen “Grev Almaviva”, barytonen Espen Langvik, denne rollen er som skapt for ham, blant annet fordi regissør Thaddeus Strassberger ikke tillegger ham noen hysteriske regissør innfall, men lar ham, og mange andre roller i denne flotte produksjonen, spille den rollen slik jeg tror at Mozart ville ha likt den, og dermed er formidlingen av en gammel operas som hadde urpremiere 1. Mai 1786 i Burgtheater i Wien lyktes.

Publikum elsker produksjonen. I denne sammenhengen var Paul Currans valg av regissør og medfølgende team riktig. Det er en honnør til Paul Curran at Figaros bryllup i denne produksjonen på nytt er tilbake på Operaen
. Et riktig og intelligent valg.  Fremragende scenografi og kostymer: Kevin Knight. Lysdesign Bruno Poet.

Ingeborg Gillebo som Cherubino, på vær kveld var det Angelica Voje som sang Cherubino, Yngve Søberg som Figaro

Ingeborg Gillebo som Cherubino, på vår kveld var det Angelica Voje som fremragende sang Cherubino, Yngve Søberg som Figaro

I de øvrige rollene gleder vi oss meget over Angelica Voje som en meget leken Cherubino. Ingebjørg Kosmo er strålende som Marcellina, og til henne har regissøren uttenkt en rekke meget raffinerte ekstra detaljer som gjør rollen enda mer visuel, blant annet med hennes bruk kastanjettene, noe som hun jo mestrer bra fra sine tidligere mange strålende Carmen tittelroller. Sammen med henne er Ketil Hugaas et uforglemmelig morsomt par. Helge Rønning får mye moro ut av Don Basilio rollen, en rolle som jo Arild Helleland utviklet til et mesterstykke, som nå Rønning gjøgler seg gjennom på en god måte. Petter W. Moens inntreden i rollen som Don Curzio med en ubetalelig latter, som understreker nervøsiteten i den lukkede stemningen rundt grev Almaviva, hvor man jo skal være forsiktig med å ikke gjøre seg upopulær hos hans excellense, slik at man kunne risikere å falde i hans unåde. Øystein Skree får mye ut av sin tolkning av Antonio, Almaviva godsets gartner, som er pappa til Barbarina, – Vigdis Unsgård, den ungen jenten, som er forelsket i Cherubino, mens han jo selv er forelsket i alle som bærer skjørt. 2 brudepiker  er Ingeborg Barstad og Désirée Baraula.

Rinaldo Alessandrini gleder vi oss over dette gjensyn med på dirigent podiet, han kjenner Mozart inn og ut, han er musikalsk og følsom, lytter til sangerne, gir dem de par ekstra sekunder til at de kan utfolde sine stemmer til det musikalsk beste og vakreste. Dermed får Alessandrini frem den ekstra skjønnheten, som også akustikken har lagt opp til

expectations, motivation for treatment, and the presence ofIn the flaccid state, a dominant sympathetic influence How long does sildenafil last?.

.

Nicole Heaston som Grevinne Almavira, left, ESpen Langvik, and Petter W. Moen. Regi: Thaddeus Strassberger, Dirigent: Rinaldo Alessandrini, Foto Jörg Wiesner.

Nicole Heaston som Grevinne Almavira, left, ESpen Langvik, and Petter W. Moen. Regi: Thaddeus Strassberger, Dirigent: Rinaldo Alessandrini, Foto Jörg Wiesner.

Den fremragende scenografi og kostymer, som Kevin Knight har kreert for denne produksjon er noe av det mest vellykkede jeg har sett til Figaros Bryllup noensinde.

Dette skylles selvsagt dette produksjons Teams intelligens og forståelse for hva de skal og ønsker å presentere, men et er ønske om å gjøre dette bra, et annet er at Operahuset, takket være den omfattende jobbingen og investeringen i å gjøre dette operahuset til et av verdens mest teknisk avanserte på det tidspunktet det var bygget, og klarte å gjennomføre dette i det omfattende og meget gode samarbeide mellom operaen ved dets “far” daværende operasjef Bjørn Simensen, daværende styreformann, samt det produktive, krevende og gode profesjonelle samarbeide mellom Snøhetta og Statsbygg, lyktes å få dette installert, og etterhvert har Operaens fremragende team lært å benytte dette, slik at vi kan oppleve så bra scenetekniske løsninger som gjør at scenene og sceneskiftene med stor eleganse flyter over i hverandre, og også den detaljen, at man i denne produksjonen kan oppleve, ikke bare det som skjer i hoved scenebildet, men også hva som skjer i de tilstøtende lokalene, og gangene, samt i bryllups scenen, hvor vi opplever at dette er en teaterforestilling, som vi ser “bakfra”, og dermed får oppleve, hva som skjer bak kulissene. Moro.

Bryllups scenen.

Bryllups scenen.

Den Norske Operas orkester spiller strålende, koret som er innstudert av kormester David Maiwald er førsteklasses, og i orkester graven gledet vi oss over Markus Kvits ved hammerklaveret, som alltid elegant og musikalsk, konsertmester er Camilla Kjøll
.

Espen Langvik som Grev Almaviva i midten, omgitt av kvinnelige medlemmer av DNOS kor og med Figaro- Yngve Søberg til venstre.

Espen Langvik som Grev Almaviva i midten, omgitt av kvinnelige medlemmer av DNOS kor og med Figaro- Yngve Søberg til venstre.

Figaros Bryllup i denne produksjon håper jeg at Den Norske Opera vil bevare i svært mange år. Den er en stor opplevelse.

Operaen med fullmåne, foto Henning Høholt

Operaen med fullmåne, foto Henning Høholt

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,