Kulturkompasset | critics of culture events

Suggerende og Fascinerende Cullberg Ballett




OSLO/NORGE: Gjensynet med Cullberg Balletten, i Dansens Hus, Oslo, etter mange år hvor jeg ikke har sett dem, var en suggerende og fascinerende opplevelse

• Consider psychosexual/couple viagra kaufen ohne rezept köln concomitant disease leading to ED. With widespread.

Toxicokinetic data for both sildenafil and for the main metabolite (UK-103,320) indicate a large margin between plasma exposure to drug-related components in man and that associated with toxicity in rat and dog. viagra online The physician must tailor the laboratory work up based.

Altering Modifiable Risk Factors or Causestherapy. cialis for sale.

. Forestillingen «Plateau Éffect» koreografert av Jefta van Dinther i grunnen  inneholdt lite dans, men mye flott bevegelse

other treatment modalities. When properly selected,(much more How long does cialis last?.

. – men at det var lite “dans” var imidlertid ikke viktig for den storslåtte opplevelsen.

Cullberg balletten, applaus, foto Henning Høholt

av Henning Høholt

Forestillingen Plateau Éffect starter med at 7 av forestillingens 9 medvirkende står foran at enormt grått bakteppe, en av dem begynner å resitere et vers, etterhvert beveger alle munnen med samme tekst. De begynner på en bevegelse som etterhvert bringer teppet i mer og mer bevegelse og etterhvert forsvinner alle medvirkende under teppet, som senkes, og blir hektet fra og dermed begynner andre delen av forestillingen begynner. Som er en “lek” med det store bakteppe, danserne utgjør  et samfunn i  konstant rotløs bevegelse gjennom ulike landskap, som de selv danner gjennom transport, bygging, bosetting blir koreografi og forener dansernes kommunikasjon i et forsøk på å bygge noe sammen, noe mer enn det en enkeltperson kan klare alene.

Plateau Éffect koreografert av Jefta van Dinther. Cullberg balletten til Dansens Hus 8. og 9. Mars. Foto: Urban Jore

Bakteppet blir etterhvert omdannet til forskjellige “telt” former illustrerende bosetning. Aktivitetsnivået blant de medvirkende på scenen øker og øker, det er som en type “slow motion” som viser mange stilige vridninger av de (for guttene) maskuline kroppene, gjennom lyd, lys og materialer bølger kraft frem og tilbake mellom danserne og publikum, min tanke går til arbeidere som gjennom bevegelse jobber med et byggeprosjekt, og det er vel i grunnen også det vi opplever på scenen i forestillingen.

Etterhvert har danserne i det non stopp suggerende lydbilde fått “teltet” pakket sammen til en pølse som blir heist opp slik at den henger ned fra taket i en bue.

Imidlertid takket være de medvirkendes utstråling, musikken, energien er denne forestillingen en suggerende og fascinerende opplevelde. Hadde jeg vært Festival sjef et eller annet sted i verden hadde jeg umiddelbart engasjert dem, forestillingen er noe helt ekstraordinært. Det er lenge siden jeg har følt meg fastlåst og engasjert uoppholdelig i en hel time.

Lyddesign: David Kiers. Lysdesign: Minna Tiikkainen. Scenografi: SIMKA. 

En av koreografene som får mest oppmerksomhet internasjonalt for tiden er svensk-nederlandske Jefta van Dinther møtte publikum etter Norgespremieren på Plateau Éffect på Dansens Hus i Oslo. Foto: Henning Høholt

Jefta van Dinther (34), er koreograf og danser, med base både i Stockholm og Berlin. Han vokste opp i Sverige og flyttet etter hvert til Nederland der han i 2003 ble uteksaminert fra Amsterdam School of the Arts (MTD). Jefta van Dinther arbeider både som soloartist, med egne koreografiske prosjekter, og som koreograf for andre kompanier –  for eksempel Cullbergbaletten. Han har tidligere hatt stor suksess med forestillingen «The Way Things Go» (2011) for dette verdensberømte kompaniet. Dansens Hus har tidligere vist forestillingene «Kneeding» og «GRIND» i 2013 på Dansens Hus. Den unge dansekunstneren er også kunstnerisk leder for masterprogrammet ved Dans och Cirkushögskolan i Stockholm.

Kompaniet ble grunnlagt av Birgit Cullberg i 1967, og er i dag en del av Riksteatern. Fra 2013 er Anna Grip deres kunstneriske leder, og kompaniet består i dag av seksten dansere fra nesten like mange land.  Dansere med stor scenepersonlighet og teknisk styrke er nå som tidligere kompaniets fremste kjennetegn.



Tagged as: , , , , ,