Kulturkompasset | critics of culture events

Suksess for Den Norske Opera med Rosenkavaleren.


Operasuksess for Rosenkavaleren. 

av Henning Høholt. Fotos Erik Berg og Tomas Bagackas.

Den Norske Opera har stor suksess med sin nye produksjon av Rosenkavaleren. Som skal spilles 10 ganger denne våren.

Dette er en produksjon som på den ene måten er i stil med den meget gamle produksjonen av Rosenkavaleren, men den viser samtidig en nytenkning, som gir mange og gode tanker. Videre så har man lyktes å bevare en meget delikat og flott påkledning av alle de mange små og store roller.

Teppet går opp til etterdønningene av en het elskovsnatt, der feltmarsjalinnen, fyrstinne Werdenberg, tar farvel med sin unge elsker Octavian. Baron von Ochs spør henne om hun kjenner en adelsmann som kan overbringe en sølvrose til hans tiltenkte, den unge Sophie, og slik innlede frieriet. Fyrstinnen foreslår Octavian. Men da han møter Sophie, blir de så forelsket i hverandre at ingenting i verden kan stoppe dem. Tilbake står den modne kvinnen og innser at hun må gi slipp – på elskeren, drømmen og den deilige ungdommeligheten.

Jeg skal selvsagt ikke bruke tid her på å trekke frem alle de enkelte rollene, men en rekke av dem fortjener dette: Først og fremst de tre hovedrollene, som vi møter på scene, Octavien som synges av den frenragende Adrian Angelico, Marshallinnen som er vell plassert hos Marita Solberg, og Sophie som er meget vellplassert hos Mari Eriksmoen. Men de er ikke alene på scenen, der finner vi også Baron Ochs, som er er meget god Henry Waddington.  Faninal som er far til Sophie tolkes briljant av Fredrik Zettersrøm, Eli Kristin Halvorsen som er en utmerket Marianne. Samt videre et utmerket par Torhild Ståhlen som Amelie som både spiller den kvinnen, som aldri får betaling, samt barnas mamma i tredje akten, og hennes mann Thor Inge Falch, Valzaccu. Sist, men ikke minst så opplever vi Henrik Engelsviken, som den fremragende sangeren, som forsøker å få penger av Marsjalinnen, ved å synge under mottagelsen i første akten. Jeg vil også nevne Robert Nase som avslutter forestillingen.

I tillegg er der en mengde personer som gjør seg godt i større og mindre roller underveis i denne lange forestilling, og hjelper til at denne Rosenkavaleren er en suksess.

Operaen leker seg med latterlige forviklinger, intriger, sosiale klasser, kjønnsspill og erotikk til forførende valser og menuetter. Samtidig er Rosenkavaleren et spill om oppriktighet og ekte følelser, med dypere psykologiske lag under drømmene og treklangene.

Bak iscenesettelsen står den anerkjente regissøren Sir David McVicar. Produksjonen har vært en stor suksess blant publikum og kritikere ved en rekke britiske operahus.

Leieproduksjon fra Scottish Opera.

Den musikalske ledelse var Joana Mallvitz, og det var i de beste hender.

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , ,