Kulturkompasset | critics of culture events

Sultprisen til Lars Petter Sveen


Sultprisen til Lars Petter Sveen

Av Synnøve Nord

Lars Petter Sveen, foto Henning Høholt

Lars Petter Sveen, som fikk Sultprisen forleden dan, arkiv foto Henning Høholt

OSLO/NORGE: Sultprisen deles ut hvert år av styret i Gyldendals Legat Prisen går til et yngre eminent forfatterskap, uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet. Prisen ble delt ut første gang i 1998.

Lars Petter Sveen fra Fræna i Romsdal er født i 1981. Han debuterte som forfatter i 2008 med novellesamlingen ”Køyre frå Fræna”. Så utkom romanen ”Eg kjem tilbake” i 2011. Det store gjennombruddet kom i 2014 med romanen ”Guds barn”

. Boken fikk strålende kritikker og er solgt til utgivelse i flere land
. Sveen er utdannet bibliotekar, har en bachelorgrad i historie og har studert ved skrivekunstakademiet i Hordaland
.

Forfatteren har allerede fått flere priser
. Etter debuten i 2008, ble han tildelt Tarjei Vesaas’ debutantpris, Aschehougs debutantstipend, Sunnmørsprisen og utøverstipend fra Sparebanken på hjemstedet. For ”Guds barn” fikk han Nynorsk Litteraturpris og var nominert til flere andre priser.

Prisutdelingen

Tonje Vold fra Gyldendals legatstyre holdt pristalen og delte ut Sultprisen ved et arrangement hos Gyldendal Forlag den 22.oktober. Hun karakteriserte hele forfatterskapet generelt og de tre utgivelsene spesielt. Hun beskrev forfatteren som en person som undersøker det gode, det onde og det politiske gjennom en prosa som ikke markerer skiller mellom det mytiske, åndelige og det hverdagslig velkjente.

Lars Petter Sveen: Guds barn. Det store gjennombruddet kom i 2014 med romanen ”Guds barn”. Boken fikk strålende kritikker og er solgt til utgivelse i flere land

Lars Petter Sveen: Guds barn. Det store gjennombruddet kom i 2014 med romanen ”Guds barn”. Boken fikk strålende kritikker og er solgt til utgivelse i flere land

Romanen ”Guds barn” åpner med å skildre romerske soldater som utfører barnedrap på Herodes’ befaling. Sveen fortsetter utforskingen av ondskap i et samfunn hvor menneskelivet er lite verdt. Men i denne romanen er kjærligheten omdreiningspunktet. Det Nye Testamentets bifigurer har hovedrollene i romanen. Prosaen er sanselig og poetisk, og tekststrukturen intrikat. Fortellingene er ikke kronologiske i tid, og forskjellige personer, både kvinner og menn fremstår som jeg-personer i fortellingen. Blant annet gjennom å portrettere mennesker på flukt i okkuperte områder fremstår dette som en svært aktuell roman for vår egen tid.

Juryen sier blant annet i sin begrunnelse ”Det er et mesterstykke hvordan forfatteren får leseren til å se samtiden i øynene gjennom en dialog med over 2000 år gamle tekster”. Tonje Vold karakteriserte prisvinneren som en djerv, stilsikker og original stemme i vår norske samtidslitteratur.

Lars Petter Sveen startet takketalen med å fortelle hvordan bøkene i farens bokskap i barndomshjemmet på Fræna åpnet verden for ham. Han takket Aschehoug forlag og sine redaktører, og håpet at prisen ville hjelpe ham til å løfte blikket. Nå bygger han videre på erfaringene fra å skrive ”Guds barn”, og han håper å ha en ny roman klar i 2017.

Tagged as: , , , , ,