TANZTHEATER WUPPERTAL PINA BAUSCH: MASURCA FOGO
TANZTHEATER WUPPERTAL PINA BAUSCH:
MASURCA FOGO
Av Henning Høholt
OSLO/NORGE: Det ble Pina Bausch-feber da kompaniet besøkte oss sist, med forestillingen Vollmond. Mens scenen fyltes av vann, steg temperaturen i den fullsatte salen. Denne gangen er der ikke så mye vann på scenen, rent bortsett fra lidt vann plask i en plastinnramning og mye vann bilder på slutten.
– Hvor jeg følte meg tilbake til Lise Nordals berømte forestiling AQUA fra 1988 med Collage Dansekompani, med musikk av Kjell Samkopf på Black Box på Aker Brygge.
I en morsom og tankevekkende collage av forskjellige mer eller mindre sammenhengende bilder fikk vi en opplevelse av ikke minst tango, omgang og omsorg mellom mennesker av forskjellige slag, og fra forskjellige mer eller mindre vestlige kulturer.
Mange innslag var meget vakre og tankevekkende. Andre aktion, aktion, aktion, som ga fremdrift og go flyt i forestillingen. Jeg kunne ha tenkt meg en forkortning, 20 min kortere, da hadde det vært perfekt.
Men, som Therese Bjørneboe blir referert i Operaens pressemelding: «Det pinlige, absurde og komiske går hånd i hånd» Slik opplevde publikum dette på premieren.
Imidlertid er det viktigste med Pina Bausch kompaniets besøk, at vi får en inspirasjon for hele dansemiljøet, både de utøvende og for publikum, og når kompaniet er på så høyt nivå, selv om gjennomsnittsalderen er mye høyere enn det vi er vant med fra vår egen briljante Nasjonalballett, da gir den oss inspirasjoner, som setter tankene igang, og dermed er dette en stor opplevelse for publikum. Noe som da også ble understreket av nesten fullt hus på premieren.
Inspirerende samspill mellom film og dans på scenen, ga miljø og inspirasjoner i rikt mål
for 5 days), produced a 182% increase in sildenafil systemic exposure after a 100 mg single dose, without any associated hemodynamic changes. viagra kaufen preis studies, it has been found to have modest efficacy in.
Peripheral pulses viagra no prescription a.
(about halfHeavy housework cheap cialis.
. Noen ganger følte jeg at der var for mange gjentagelser av de samme momenter. Når vi har sett guttenes hoppe, kast og sprang øvelser 3 ganger, da holder det for meg, selv om dette gir fremdrift og fart inn i forestillingen, Det samme gjelder den lange par dansen mellom 16 par, som snegler seg henover scenen, det blir media-tivt å gjenta denne, men man kunne ha lagt inn en variasjon, slik at den dermed tilfører stykker noe, i stedet for kun å repetere.
Avslutnings sekvensen med vakre blomsterbilder, hvor vi ser at blomsterne springer ut og lukkes igjen var vakkert. Det er Masurca Fogo hennes dansekompani nå bringer til Oslo, under kunstnerisk ledelse av Lutz Förster. Det danses på stylter og med stoler. Det solbades, det pustes tungt i mikrofoner, og over to klipper og bilder av havet høres lyden av bølger som bryter.
En berømt ballettpersonlighet blant publikum, som kjenner Pina Bausch og hennes verker godt sa: “Man kan føle Pina Bausch ånd sveve over forestillingen i kveld.”
«Jeg synes det er vakkert med så virkelige ting på scenen – jord, løv, vann», som Bausch har sagt i boken Pina Bausch: Tanztheatergeschichten. «Det pinlige, absurde og komiske går hånd i hånd», skriver Therese Bjørneboe om Pina Bausch‘ dans, som hun kaller kroppens teater. «Det dreier seg alltid om ensomhet, sårbarhet og redsel, forsøk på å nå andre. Det felles menneskelige stilles frem: skam og begjær, makt og forsvarsløshet, det sørgelige og det latterlige.»
Da Pina Bausch døde i 2009, hadde den legendariske tyske koreografen i lang tid inspirert filmskapere som Wim Wenders, Federico Fellini og Pedro Almodóvar. Mange så Wenders’ 3D-film Pina i 2011, og i Snakk til henne fra 2002 viste Almodóvar utdrag fra hennes verk Café Müller og Masurca Fogo. Produsert av Wuppertal Tanztheater Pina Bausch i samarbeid med EXPO 98 Lisboa og Goethe-Institut Lisboa.
- REGI OG KOREOGRAFI :Pina Bausch
- SCENOGRAFI :Peter Pabst
- KOSTYMER :Marion Cito
- MUSIKK:Balanescu Quartet, tangomusikk med Gidon Kremer, fadomusikk fra Kapp Verde, portugisisk tromming med Rui Junior, samba, ulik perkusjonsmusikk, jazz med Duke Ellington m.fl.
- MUSIKALSK SAMARBEID :Matthias Burkert, Andreas Eisenschneider
- KUNSTNERISK SAMARBEID :Marion Cito, Irene Martinez-Rios, Jan Minarik
- MEDVIRKENDE:Tanztheater Wuppertal Pina Bausch
PINA BAUSCH
Å SNAKKE OM MENNESKER GJENNOM DANSEN
. I sin undervisning søkte Jooss imidlertid å forsone den frie ånden til de danserevolusjonære med ballettens grunnleggende regler.
improve bone mass, muscle mass, strength and frequentlycultural, social, ethnic, religious and national/regional generic viagra online for sale.
. Byen ble betraktet som et danse-Mekka, der klassisk ballett ble oppfunnet på nytt takket være George Balanchine, og moderne dans utviklet videre. Pina Bauschs lærere omfattet Antony Tudor, José Limón, samt dansere fra Martha Grahams kompani, Alfredo Corvino og Margret Craske. Som danser arbeidet hun med Paul Taylor, Paul Sanasardo og Donya Feuer, sistnevnte hadde Den Norske Operas Ballett besøk av midt på 1980 tallet. Bausch benyttet enhver anledning til å se forestillinger og sugde til seg alle forskjellige tendenser.