Kulturkompasset | critics of culture events

TOSCA – FLAUSE


TOSCA – FLAUSE

Nettverket omfavner Toscas første akt, og skjuler og overdøver den vakre musikken og strålende sangen. - Scenografi Susanne Geschwender 
. Kritikk: Henning Høholt. Foto Erik Berg.

Nettverket omfavner Toscas første akt, og skjuler og overdøver den vakre musikken og strålende sangen. – Scenografi Susanne Geschwender. Kritikk: Henning Høholt. Foto Erik Berg.

Av Henning Høholt, foto Erik Berg.

OSLO/NORGE: Den Norske Operas avgående operasjef Per Boye Hansen presenterte (heldigvis) sin siste, nye, produksjon, Giacomo Puccinis praktfulle opera Tosca, forrige uke på Operaen i Oslo. Iscenesatt av hans antagelige “favoritt” regissør Calixto Bieito. Som tradisjonen tro presenterte oss for en opera produksjon med alle hans seksuelle favoritter, og fullt av påfunn- /effekter, som dessverre var plassert slik at effekterne, var forstyrrende for denne flotte opera, og spesielt i første akten direkte ødela opplevelsen av de mange vakre arier, duetter og ensembler, samt kor. Denne Tosca briljerte med tre glimrende gjestende sangere i de tre krevende hovedpartier. Svetlana Aksenova i titelrollen, Daniel Johansson som Cavaradossi og Claudio Sgure som Scarpia. Orkestret spilte strålende, kor og barnekor sang praktfull, glimrende ledet av avgående musikksjef Karl Heinz Steffens, – som jeg dessverre ikke har rukket å bli kjent med, – men det vi så for våre øyne på scenen, forstyrret den store musikalske opplevelsen. 

IKON – og “Kunstnerisk frihet”

Jeg er sikker på at når noen leser min kritikk, da vil de straks begynne å rope på “Kunstnerisk frihet”, men der må dog være noen grenser. Jeg tror at om Puccini hadde opplevd dette, så hadde han snudd seg i graven. Hvorfor skal en operasjef tillate en regissør å spolere en flott opera, fordi, han tilfeldigvis tror at publikum ønsker å “Se noe nytt”?  I dette tilfelle så oppfatter jeg det som misbruk av en av verdens mest berømte operaer, som trekker fulle hus overalt på grunn av navnet, Tosca er blitt en Ikon.

Da Per Boye Hansen fikk vellfortjent kritikk for sin programmerte Carmen også i Bieitos regi, da hylte han opp om at denne gikk for utsolgte hus. Carmen går altid for utsolgte hus. Det kan konstateres at Carmen var utsolgt før denne nye produksjonen hadde hatt sin premiere. Publikum trodde at de skulle oppleve Carmen, de viste ikke at de skulle se Carmen på en parkeringsplass. Det var rett av daværende styreleder Ellen Horn å ikke forny Hansens kontrakt som operasjef for en ny periode

erectile dysfunction should include a comprehensive sexual, buy viagra online both central and peripheral activity. In placebo controlled.

. – Jeg skal unngå å kommentere ytterligere de andre flausene fra Hansens hånd under hans periode som operasjef for Nasjonaloperaen i Oslo.

Svetlana Aksenova, har endelig fått sunget sin vakre arie: "Visi d´Arte", i andre akten, og etter samleiet, som Bietito, "tradisjonen tro" har fått puttet inn i forestillingen, med Scarpia, tatt livet av ham. Foto Erik Berg

Svetlana Aksenova, har endelig fått sunget sin vakre arie: “Visi d´Arte”, i andre akten, og etter samleiet, som Bietito, “tradisjonen tro” har fått puttet inn i forestillingen, med Scarpia, tatt livet av ham. Foto Erik Berg

“Noen liker moren, andre liker datteren,- eller kanskje sønnen!” Hver enkelt har lov å ha sin smak, og å forsøke å presentere dette. Imidlertid har også hver enkelt, også av kritikerne, rett til å like noe, og uttrykke om man liker dette eller ikke.
Som kritiker foretrekker jeg som oftest å oppleve en forestilling. som kan glede meg, og gi meg en positiv følelse. Det er også det jeg ønsker å formidle til leserne. Denne Tosca var, og er, trass i glimrende sangere, flott orkester, barnekor og kor et misbruk av Puccinis opera Tosca.
Hverdagen i dag er full av redselsfulle drama skildringer, den ene værre enn den andre.
Opera, Teater, Ballett gir tilskueren anledning til å bevege seg bort fra den skumle dramatiske hverdagen utenfor, og heldigvis også bringe oss flotte dramatiske opplevelser.

Pådyttet dramatiske hverdagsskildringer. 

Den flotte baryton CLAUDIO SGURA tolker med autoritet, gode detaljer og meget vakker stemmeprakt, og stor gjennomslagskraft rollen som politisjefen Baron Scarpia i Bieitos Tosca regia, dessverre forstyrret av håpløse effeter slik som et nettverk av hvite tråder, som bygges opp og fullstendig ødelegger opplevelsen av den vakre musikk og snagen i hele første aten. Romantikken og  kjærligheten, som er grunnlaget i Tosca, blir borte.  Foto Erik Berg.

Den flotte baryton CLAUDIO SGURA tolker med autoritet, gode detaljer og meget vakker stemmeprakt, og stor gjennomslagskraft rollen som politisjefen Baron Scarpia i Bieitos Tosca regia, dessverre forstyrret av håpløse effeter slik som et nettverk av hvite tråder, som bygges opp og fullstendig ødelegger opplevelsen av den vakre musikk og snagen i hele første aten. Romantikken og kjærligheten, som er grunnlaget i Tosca, blir borte. Foto Erik Berg.

Med Per Boye Hansen og Calixto Bieto har vi i fire år blitt pådyttet dramatiske hverdagsskildringer, uten at jeg har følt meg betatt eller begeistret, unntatt av gode sang og musikkprestasjoner, unntatt at de ofte har vært innpakket i unødvendige effekter.
Den som liker dette kan gjerne nyte dette for meg. Dette orker jeg ikke å se på.
Heldigvis er nå periodene med disse to opera arbeidere ovre i Oslo, selvom Hansen har sørget for å programsette gjentagelser innover i fremtiden. Det er heldigvis frivillig å gå på disse gjentagelser. Personen Tosca overlevet som person, men denne produksjonen overlever ikke lenge. – Tror jeg!

Den strålende tenoren Daniel Johansson er på nytt tilbake i Oslo, hvor han gjør en fremragende tolking av Cavaradossi i Puccinis opera Tosca. Dessverre i en regi og visuell presentasjon som ødelegger meget av den opprinnelige romantiske kjærlighets historien mellom Tosca og Cavaradossi. Bildet er fra siste akt, rett før Cavaradossi i en "normal" Tosca produksjon skal henrettes. - Men hva er normalt idag? Foto Erik Berg.

Den strålende tenoren Daniel Johansson er på nytt tilbake i Oslo, hvor han gjør en fremragende tolking av Cavaradossi i Puccinis opera Tosca. Dessverre i en regi og visuell presentasjon som ødelegger meget av den opprinnelige romantiske kjærlighets historien mellom Tosca og Cavaradossi. Bildet er fra siste akt, rett før Cavaradossi i en “normal” Tosca produksjon skal henrettes. – Men hva er normalt idag? Foto Erik Berg.

Kulturkompasset – Link to official statistic

OSLO/NORWAY: For our readers who are interested in how many are visiting Kulturkompasset, please take a look at our official statistic, which is daily updated.

kulturkompasset.com/webalizer/index.html

Sluttbildet i Tosca, hvor Cavaradossi - Daniel Johansson, istedet for ¨være blitt skutt er blitt til en klovn, og Tosca ikke har kastet seg ut fra Castel St. Angelo i Roma. -og Scarpia blir glorifisert.  - "Fri og bevar meg vell for dette". Foto Erik Berg.

Sluttbildet i Tosca, hvor Cavaradossi – Daniel Johansson, istedet for ¨være blitt skutt er blitt til en klovn, og Tosca ikke har kastet seg ut fra Castel St. Angelo i Roma. -og Scarpia blir glorifisert. – “Fri og bevar meg vell for dette”. Foto Erik Berg.

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , ,