Kulturkompasset | critics of culture events

ULTIMA åpning med Luciano Berio


ULTIMA festivalen i Oslo åpnet med BERIO´s CORO

Av Henning Høholt, text og applaus fotos
.

OSLO/NORGE: Ultimo festivalen, som skal glede Oslo gjennom ti dager åpnet storslagent  Oslo Domkirke 10.9. 2014, med fremføringen av Luciano Berios kjempe kor verk CORO, fremført av Norsk Rikskringkastings Orkester KORK og Det Norske Solistkor, dirigert av Grete Pedersen.

Av Henning Høholt, text og applaus fotos.

Kulturkompasset var tilstede, og hadde en ekstraordinær stor konsert opplevelse. 

Ultima åpningskonsert med Luciano Berio´s korverk CORO, stående applaus, mezzosopran og klarinett gruppen fremheves, på podiet dirigenten Grethe Pedersen. 2014. Foto Henning Høholt

Det var imponerende å oppleve Luciano Berio´s kjempeverk CORO som åpningsverk for Ultima festivalen i Oslo Domkirke. Hvor KORK og Det Norske Solistkor var “smeltet” sammen til et “helstøpt” ensemble
. På den måten at kor og orkestrets medlemmer var blandet, slik at hvert instrument hadde en en sanger ved siden av seg,

Dette var ekstra krevende for de medvirkende, fordi det iblant (ofte) var en kontrasterende stemme i form av et instrument, eller en sangstemme som var nabo.

Imidlertid, med begge ensemblers stor kvalitet ble dette særdeles vellykket. Det var tydelig at der ligger et langt og omfattende innstuderings/og prøve arbeide bak dette krevende verket, og jeg er også sikker på at Det Norske Solistkor har lagt oceaner av tid bak verket, slik dette ble fremføært, med både helhetlige kor partier, men ikke minst med en lang rekke glimrende, overbevisende og imponerende solopartier i alle stemmegruppene. Fantastisk å høre at Norge har et slikt fremragende proft kor i sin musikalske midte. Kapasitets messig har det kanskje ikke vært tid til fullt så mange prøver sammen med orsktret, som kanskje dirigenten kunne ha ønsket seg, men resultatet nle riktig bra, og orkestret er straålende, og med mange interessante solospillere.

Blandingen og plasseringen av instrumentene og sangstemmene var også delvis usedvanlig, dog slik at det fortsatt var lyse stemmer sopraner forrest til venstre og tenorer lidt lenger bak, men med solofløyten forrest og konsertmesteren lidt lengere tilbake, og mørkere til høyre for dirigenten,  med bratsjer, men også med klarinetter og trompet, og de tyngste instrumenter, perkusjoner og dypeste stemmer i midten bak. En interessant oppdeling, som for meg, tett på fungerte godt. Jeg er sikker på at med NRK´s opptakk og redigeringsmuligheter, kan dette bli et interessant lydopptak. Dette burde der ha vært TV på. Det var en honnør til en av Norges store samtidskomponister fra det forrige årtusen, Luciano Berio. Bra gjennomført, meget vellykket
.

– Jeg husker først gangen jeg opplevde Det Norske Solistkoret, Det var på Elvarheim i Elverum, i 1963 (?), dette inntrykket har jeg fortsatt på nett hinden, og dette ble forsterket på nytt ved møtet med dette fremragende koret ¨, men selvsagt med nye sangere idag. – Forøvrig var de elegante, alle kvinnene i elegante lange røde kjoler, i forskjellige stoff valg, men  samme flaggrøde farge, mange med en liten sort bolero, og mennene i sort dress med sorte skjorter og rødt slips. Stilig!

ULTIMA Festivalen, åpningskonsert i Oslo Domkirke, Kringkastingsorkestret KORK og Det Norske Solistkor, dirigert av Grete Pedersen fremførte Luciano Berio´s CORO, med tekster fra mange nasjoner på mange språk. Foto Henning Høholt

Oslo Domkirke, er dessverre ikke ideelt til et slikt stort kor verk, delvis pga kirkens kors form, som sprer ut musikken på en lidt merkelig måte, men der er jo, unektelig, mye akustikk i rommet. Aller fremst, hvor jeg lykkeligvis hadde fått plassert meg, slik at jeg fikk med meg, mange flotte detaljer, strålende diksjon, tydelig visking i teksten, solo trompetens elegante detaljer, og bruk av 4 forskjellige dempere, klarinettenes god jobb samkjørt med, og iblant kontrasterende til mezzosopranerne  Syntesizer orgelet, som understreket, og iblant kontrasterte, til de øvrige instrument grupper. Personlig var jeg imponert over basstemmen som strålende og meget vakkert samkjørte med trombonen, som han var partner til.  Et flott stykke arbeide, helproft. Totalinntrykket ble ekstraordinært, og nærheten løftet verket til store høyder, imidlertid ble jeg fortalt at lengere borte fra orkestret, da ble iblant lyd opplevelsen komplisert, men mistet noen detaljer, men fikk med seg de helt store flotte sterke markeringer, og de vakre svake pianissimo, som kontraster.

I denne sammenhengen er det klart at vi i Norge har en styrke i at etablerte institusjoner, NRK. KORK og Det Norske Solistkor kan samarbeide med Ultima om å fremføre et slikt kostbart prosjekt, for en vanlig festival, kunne ikke ha klart å ta inn et så stort ensemble
.

Hvis du ikke fikk billett kan du høre hele konserten som ble tatt opp direkte på NRK P2 i går: radio.nrk.no/serie/aktuell-klassisk/MKMK20003114/10-09-2014

 

Tagged as: , , , , ,