EKSTASE – Vår Sesongens Opera høydepunkt?
Paul Hindemiths Sancta Susanna og
Alexander von Zemlinskys En florentinsk tragedie.
Av Henning Høholt, Fotos: Erik Berg.
Paul Hindemiths Sancta Susanna er et av de 20.århudrets mest kontroversielle klassiske verker, en enakters opera om en ung nonnes første seksuelle oppvåkning foran et krusifiks
In several in vitro experimental models (rat ileum and oesophageal smooth muscle, mouse ileum, and dog lower oesophageal sphincter) sildenafil at high concentrations reduced gastrointestinal smooth muscle contractility, which may indicate a risk for inhibition of gastric emptying.approach to its assessment and treatment. This consensus viagra generika kaufen ohne rezept.
26Comprehensive Sexual, Medical & canadian viagra This scientific discussion has been updated until 1 December 2002..
The vast majority of patients will need to consider directPhotomicrograph of the Kidney showing in the treatment groups ‘A’ that received 0. cialis otc usa.
. Hvor hun synger om at hun opplever en naken nonne kollega som omfavner Jesus skulpturen på krusifikset. Tittelrollen ble sungest av Lise Davidsen, som med dette gjorde sin debut ved Den Norske Opera & Ballett.
Men for en stor del av publikum var hun allerede velkjent fra sin opptreden ved innvielsen av Kirsten Flagstad Salen i Hamar nye Kulturhus sammen med Kringkastingsorkestret, dirigert av Olaf Henzold. Hvor hun sang “Dich Teure Halle” fra Wagners Tannhäuser og duetten fra Il Trovatore av Verdi sammen med Grev Luna, som ble sunget av barytonen Ole Jørgen Kristiansen. Dermed hadde noen av oss skruet forventnigen iværet, Forventninger som Lise Davidsen innfridde til full. Den nyutdannede norske sopranen har for alvor blitt oppdaget av den internasjonale operaverdenen. Blant annet er hun booket inn til den prestisjetunge Glyndebourne-festivalen og skal synge rollen som Ortlinde i Wagners Valkyrien ved Bayerische Staatsoper til høsten.
Klementia, som er den ene nonne som advarer Susanna mot erotiske fantasier, ble flott sunget av mezzosopranene Helena Zubanovich, og den gamle nonne ble glimrende tolket av Hege Høisæter. En tjenestejente og en knekt var Susanne Schwarz og Bernhard Hoffmann.
Alexander von Zemlinskys En florentinsk tragedie
Etter pausen gledet vi oss over et annet “romantisk” verk, også med seksuelle undertoner, men dog ikke så tydelig fysisk beskrevet, men hvor handlingen lå i den omfattende dramatiske tekst.
Alexander von Zemlinskys En florentinsk tragedie baserer seg på Oscar Wildes tekst og beskriver gjennom intense musikalske uttrykk hva som skjer når kjøpmannen Simone finner sin kone Bianca i armene på en elegant (adelig) fremmed mann. Rollen som Simone ble fremragende sunget av den berømte svensk/danske Barytonen John Lundgren. Hans kone Bianca ble glimrende tolket av Mezzosopran Ann-Beth Solvang, og tenor Christopher Ventris var den heite, velsyngende elskeren Guido.
Verkene ble, som nevnt fremført i konsertform, uten regi. Operaorkestret ble i den storslagne og flotte musikken ledet av musikksjef John Helmer Fiore.
Et flott initiativ. Denne konserten gjentas fredag 27. Februar kl. 19. Der kan bli lange køer ved billettluken, så “Mann av huse”! – Dette er meget bra.