Kulturkompasset | critics of culture events

Vigelands konsertene er igang


Vigelands konsertene er igang

Rødt, hvitt og blått: fra  venstre Birgitte Christensen, John Lidal, og Ole Jørgen Kristiansen etter Vigelands Konserternes Åpningskonsert 2017. Foto Henning Høholt

Rødt, hvitt og blått: fra venstre Birgitte Christensen, John Lidal, og Ole Jørgen Kristiansen etter Vigelands Konserternes Åpningskonsert 2017
. Foto Henning Høholt

Av Henning Høholt, tekst og fotos
.

OSLO/NORGE: Først ute søndag 18.juni kl. 14 var stjerner fra Den Norske Opera. Sopranen Birgitte Christensen og barytonen Ole Jørgen Kristiansen akkompagnert av pianisten John Lidal som gledet publikum med en prelerad av sanger, arier og duetter av blant annet Grieg, Nyström, Mozart, Dvorak og Gershwin.

Med glimt i øyet introduserte de to sangerne sine respektive partier, Ole Jørgen Kristiansen startet rammende med “Eit Syn” og refererte enang han hadde vært på et helsesenter med konsert, og hadde innledet med at han skulle starte med en sang av Edvard Grieg, hvorpå en av beboerne umiddelbart svarte: “Grieg, ja, da går jeg”

to occur on a consistent or recurrent basis in order to How long does cialis last? include the fasting blood glucose and lipid profile and.

.  Denne ble fulgt godt opp med Johan Selmers sang om Tollekniven hvor det i teksten er setningen “Jeg er fra Norge og jeg er go”. Etter denne slagferdige innledningen presenterte og kontrasterte i forhold til Ole Jørgen Kristiansen, Birgitte Christensen tre vakre romantiske sanger av Gunnar de Frumerie, fra “Hjärtats Sanger”, “När du slutar mina ögon”, Det blir vackert d¨r du går” og “Som en Väg”. Utrolig vakker med den myke siden av Birgitte Christensens vakre, store stemmeprakt.

Derpå Carl Loewes “Odins Meeresritt”, som Kristiansen formidlet dramatisk, som handler om et møte Odin og Tor på Helgoland.

Hvorpå tiden var kommet til Johannes Brahms “Zigeunerlieder”, 8 sanger som Christensen formidlet strålende.

For de mange opera interesserte blev høydepunktene tre partier fra tre berømte  operaer av Wolfgang Amadeus Mozart, først “Non piu andrai” fra Figaros Bryllup, etterfulgt av den sjarmerende duetten mellom bruden Zerlina og forføreren Don Giovanni “La ci darem” fra Don Giovanni.

Til slutt i Mozart avdelingen Fiordiligis store sopran arie “Come Scoglio” fra Cosi van Tutte, som Birgitte Christensen fremførte til bravur.

Derpå var det Kristiansens tur til å glede oss med “Mephistos Serenade” fra Charles Gounods opera “Faust”.

Birgitte Christensen overveldet publikum med hennes flotte fremføring av Rusalkas “Sang til månen” fra Antonin Dvoraks opera “Rusalka”. Et annet av konsertens mange høydepunkt.

Nesten til slutt fikk vi et utdrag fra George Gershwins opera “Porgy and Bess”. Som jo Oslo publikum har en spesiel relasjon til for di den første Bess – Anne Brown, som rollen ble kreert for bodde på Frogner, i Oslo, mye av sitt liv. Og var et synlig midtpunkt i vårt eget kulturliv
. Fra denne opera fikk vi “I got plenty of nothing”, “My man is gone”, og duetten “Bess you is my woman now”. Enda et av konsertens høydepunkt.

Deretter avsluttet Ole Jørgen Kristiansen med publikum og Birgitte Christensen som kor og John Lidal fortsatt trofast ved flygelet hele “showvet” med Richard Rodgers populære “Oh what a beautiful morning” fra musikalen “Oklahoma“.

JOHN LIDAL

Underveis gledet vi oss meget over det meget krevende virtuose klaverspillet til John Lidal, som med sin erfaring, overblikk og musikalitet glitret i mange vanskelige virtuose partier, og understreket sin musikalitet i de nensomme akkompagnements partier, hvor det er viktig at pianisten nettopp kan lytte, og vente. Bravo.

– – – – –

Søndag 2. Juli kl. 14. Einar Steen- Nøkleberg spiller.

Da pianisten Håvard Gimse meddelte at han på grunn av en skadet finger var nødt til å avlyse førstkommende søndags konsert i Vigeland. museet , var rådene dyre.

Heldigvis var vår klaver-nestor Einar Steen- Nøkleberg ledig og søndag 2. juli kl. 14 kan vi høre ham i et program som omfatter verk av Frescobaldi, Beethoven, Strømholm og Grieg. Den vakre borggården i Vigeland-museet vil være en nydelig ramme for denne fine konserten.
Einar Steen- Nøkleberg har siden sin debut i 1970 stått i første rekke blant Norges pianister. Han er kjent som en utøver på høyeste nivå og som en særdeles fin pedgog , som har fått stor internasjonal anerkjennelse. Vi kan glede oss til denne anledningen til å høre ham i et gedigent repertoir.

– – – – – –

NORSK SKULPTUR BIENNALE i VIGELAND MUSEET:

"Amatyst" - av Anna Daniell.

“Ametyst” – av Anna Daniell.

Nettopp nå utstiller et tretti talls unge kunstnere skulpturer i Vigeland Museet, dette er et besøk værd, når man først er i museet. En liten kuriositet. I Borggårdens ene hjørne har skulptøren Anna Daniell sitt lille studio. I løpet av utstillings perioden, som løper til slutten av September, er det hennes plan å skape 15 skulpturer, alle med inspirasjon fra Oslos 15 bydeler. Dette skal det bli interessant å følge. Daniell har allered Frogner skulpturen på plass, på toppen av den har hun visuelt forvandlet en vanlig skifferstein til en vakker stor Ametyst. Denne skulpturen har fått navnet Henning, etter sigende oppkalt etter en berømt Frogner kulturpesonlighet. les gjerne Tomas Bagackas omtale fra utstillingen på http://www.kulturkompasset.com/2017/06/01/norsk-skulpturbiennale-2017-vigelands-museet-oslo/

INFO:

Billetter a kr. 220 kan kjøpes fra kl. 12 konsertdagen. Da disse konsertene er meget populære anbefaler vi publikum om å være ute i god tid for å sikre seg billett.

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,