Kulturkompasset | critics of culture events

And the winner is LISE DAVIDSEN


“And the winner is LISE DAVIDSEN”

Lise Davidsen Photo Marius Nyheim Kristoffersen 21.8.2015

Lise Davidsen Photo Marius Nyheim Kristoffersen 21.8.2015

Dette var nesten dronning Sonjas ord, da hun presenterte vinneren av sin egen sangkonkurranse. Queen Sonjas Interational Song Competition på Operaen fredag 21. August 2015.

Omtalt av Henning Høholt, fotos

OSLO/NORGE: Ikke uventet var det norske Lise Davidsen som gikk av med seiren i år. Etter at hun tidligere i sommer har vunnet både i Belvedere konkurransen, som i år be arrangert i Amsterdam og i Operalia konkurrensen, – Placido Domingos konkurranse, som for første gang ble avholdt i Covent i London var der et favorit stempel på Lise Davidsen.

Lise Davidsen lykkelig for 1. prisen i Dronning Sonjas Internationale Sang Konkurraense i Oslo, 21.8.2015. Foto Henning Høholt

Lise Davidsen lykkelig for 1. prisen i Dronning Sonjas Internationale Sang Konkurraense i Oslo, 21.8.2015. Foto Henning Høholt

For oss, som har hatt gleden av å oppleve henne ved flere anledninger, nyligen, da hun var med og innviet Kirsten Flagstad salen i Hamar Kulturhus i fjor, og hørt henne i den innledende runden, hvor hun sang Amelias arie, “Morrò, ma prima….” fra første akt av Giuseppe Verdis Maskeballet, som hun også fremførte i kveldens første avdeling, da visste vi at hun er en sterk kandidat, og på nytt, med sitt avsluttningsnummer i Sonja konkurransen “Dich Teure Halle” fra Richard Wagners opera Tannhäuser, da kriblet det i magen på noen og enhver, og vi kunne føle at dette var på rett vei. Og ganske riktig Lise Davidsen vandt første prisen. Som er på 40.000 Euro. Vell i tillegg så hadde hun allerede i forbindelse med semifinalen fått overrakt Griegprisen, og på kveldens fest forestilling fikk hun også Ingrid Bjoners stipend på kr. 75.000 til beste norske deltager i konkurransen.

Elsa Dreisig, 2 pris vinner,  Foto: Marius Nyheim Kristoffersen

Elsa Dreisig, 2 pris vinner, Foto: Marius Nyheim Kristoffersen

På en flott andre plass opplevet vi den (halvt danske) unge franske sopran Elsa Dreisig (24 år), som briljerte stort i sin innledende arie, “Qui la voce sua soave”, som er Elviras arie fra I Puritani, hvor jeg umiddlebart fikk tankerne hen på Nathalia Dessays kolerature krumspring, Videre i sin andre arie fra Carpentiers opera Louise viste en ynde og en ekthet, slik at vi trodde på henne. En flott representant for operakunsten

alpha-adrenergic blocking agent with both central and• Oral Agents cheap viagra online.

.

Finalistene 2015. Fra venstre Elsa Dreisig (2 pris), Yuriy Yurchuk (3.pris) Leon Kosavic, Lise Davidsen (1. pris), Alexey Lavrov. Foto Henning Høholt

Finalistene 2015. Fra venstre Elsa Dreisig (2 pris), Yuriy Yurchuk (3.pris) Leon Kosavic, Lise Davidsen (1. pris), Alexey Lavrov. Foto Henning Høholt

Tredje plassen erobret den unge Ukrainske bassbaryton Yuriy Yurchuk, som i sin første avdeling også hadde gledet publikum med en annen arie fra I Puritani.

Yuriy Yurchuk. 2.pris. Foto: Marius Nyheim Kristoffersen

Yuriy Yurchuk. 2.pris. Foto: Marius Nyheim Kristoffersen

I andre avdeling smelte han til med Fords strålende arie “È sogno o realtà” fra Giusepppe Verdis opera Falstaff. Meget vellykket.

Finalen på årets konkurranse viste et meget høy nivå, og på slutten av konkurransen da var stemningen i salen sydlandsk. Det kokte av begeistring.

De to siste kandidater i finalen var to baryton´er Leon Kosavic fra Kroatia, som sjarmerte publikum sesielt med sin flotte fremføring av Belcores arie fra Gaetano Donizettis L´elisir d´amore. Videre russiske Alexey Lavrov, som spesielt gjorde seg bemerket med Eugene Onegin´s arie “Vy mne pisali” fra Pjotr Tsjaikovskijs opera Eugene Onegin. Begge fikk æren av å ha gått helt frem til finalen i hard konkurranse, med ca 200, som ønsket å delta i konkurransen, hvorav 42 ble invitert til Oslo til de innledende runder.

John Helmer Fiore, 21.8. 2015. Foto Henning Høholt

John Helmer Fiore, 21.8. 2015. Foto Henning Høholt

OSLO FILHARMONISKE ORKESTER

Under ledelse av John Helmer Fiore, operaens nettopp avgåtte musikksjef, spilte Oslo Filharmoniske Orkester praktfullt, underveis et par delikate cello soli. og mange flotte detaljer fra solospillerne, ikke minst første fløytisten. Som inneldning til konserten fremførte orkestret  den fengende Candide ouverture av Leonard Bernstein, på denne måten fikk man en amerikansk komponist med på programmet, og det var bra. Som innledning til premieutdelingen gledet publikum seg ver Sergei Prokofievs march til operae De tre appelsiner. Fiore har den store erfarng og det flotte musikalske øre, som trenges til å bakke opp og lede det krevende musikalske bilde sammen med sangsolistene, videre kan han lytte, samtidig som han har erfaringen med det brede repertoare, som han kan risikere å måtte dirigere, med kort varsel, på en slik finale konsert, hvor det, så vidt jeg vet, er juryen, som bestemmer hvilke verker fra finaledeltagernes verkliste, som de ønsker fremført på finalen. Fiore vil bli savnet i Norsk operaverden.

Oslo Filharmoniske Orkester låter nå til å være på sitt aller fremste, en delikat homogenitet, vakker klang, strålende solo prestasjoner. Så vidt vi vet er orkestret på vei til Spanien på festival besøk på Festivalen i Santander, nord Spanien, hvor de under ledelse av Vasily Petrenko, med Vilde Frang som solist i Brahms violinkonsert, og Tsjaikovskijs 4. Symfoni. Emilia Temirkulovaite fra Kulturkompasset skriver kritikk fra dette gjestespillet i Santander kommende uke.

Lise Davidsen og dronning Sonja, Foto Marius Nyheim Kristoffersen

Lise Davidsen og dronning Sonja, Foto Marius Nyheim Kristoffersen

KIRSTEN FLAGSTAD PRIS?

Norges og kanskje verdens fremste dramatiske sopran i forrige århundre var norske Kirsten Flagstad, som på slutten av sitt liv ble invitert til å bli Den Norske Operas allerførste sjef i 1953. Jeg opplever det som merkverdig at ikke Norge har opprettet en Kirsten Flagstad pris, som ville bli et fornemt høydepunkt i Queen Sonjas Internationale Song Competition.

Til sammenlikning vandt Lise Davidsen, i tillegg til første prisen i Operalia konkurransen i London også Birgit Nilsson prisen, for der har man klart å få til en slik pris, som en verdig markering av denne fremragende svenske sopranen. Imidlertid opplever svært mange at Kirsten Flagstad var et enda større navn enn Birgit Nilsson. Det vil være et fornemt løft å markere Kirsten Flagstad med en egen pris i sammenheng med denne konkurransen.

HM Dronning Sonja med Lise Davidsen (1.pris) til venstre og Elsa Dreisig (2.pris) og Yuriy Yurchuk (3.pris). Foto Marius Nyheim Kristoffersen

HM Dronning Sonja med Lise Davidsen (1.pris) til venstre og Elsa Dreisig (2.pris) og Yuriy Yurchuk (3.pris). Foto Marius Nyheim Kristoffersen

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , ,