Kulturkompasset | critics of culture events

OBJECT CONSTANT – Carte Blanche



Caroline Eckly, Simbarasha Normann og Ole Martin Meland foto: Yaniv Cohen. Object Constant

Rui Horta har koreografert sin beroemte produksjon OBJECT CONSTANT for Carte Blanche, med premiere i Oslo paa Den Norske Opera & Ballet 25 Januar 2012.

OSLO: For vår del opplevde vi ikke noen konstant skygge, rent bortsett fra de skyggevikrkninger som kom på scenen pga den spennende lyssettingen. Det vi opplevde var et dansekompani, som med kreativitet, god teknikk, pågangsmot, virtuositet, frekkhet og spiritualitet, følsomhet og innlevelse holdt dette gående i nesten to timer med en liten velfortjent pause for både dansere og publikum, slik at vi alle ikke ble helt utslitte.

For meg var høydepunktet “konferansieren”, strålende fremført av OLE MARTIN MELAND, som både klarte å holde oppmerksomheten fangen verbalt, til og med før det hele startet, i tillegg til å prate et forbildelig tydelig diksjon og forståelig språk,  men også kastet seg ut i de mest halsbrekkende dansevariasjoner, samtidig med at han verbalt holdt koken oppe, og kjørte sine meddansere på scenen, – og publikum i salen, slik at tempoet iblant var skremmende høyt. Det er flott å oppleve en slik virtuos kapasitet i danseverdenen
. En positiv opplevelse, som ikke vil bli glemt på meget lenge. Bravo
.

Object Constant by Rui Horta. Foto: Erik Berg

Carte Blanche har grunn til å være stolt over å ha lyktes å få koreografen og iscenesetteren Rui Horta til å gjenskape og delvis nyskape sin gamle forestilling Object Constant for kompaniet
. Den vil helt sikkert bringe mye glede ut til publikum. Det er slike typer på gode danseforestillinger som vi trenger mer av. Som en kontrast til noen av de moderne forestillinger som jeg iblant opplever, hvor jeg somme tider ikke skjønner hva koreografen vil frem til, og heller ikke altid opplever at oppfattelsen er blitt formidlet til danserne, slik at danserne heller ikke altid skjønner hva de er med på, men hvor de lojalt utfører fin jobb så godt dette er mulig, fordi dette rett og slett dreier seg om å ha en jobb, samt fremfor alt å få liv å danse

about How long does cialis take to work? cardiovascular disease.

.

Object Constant, t.h. Ole Martin Meland. Foto: Erik Berg

Der var mange imponerende og detaljerte solo danse prestasjoner, og en lang rekke gode, vakre, vell gjennomførte gruppe arbeider, som vitnet om en god innstuderings periode, innstuderingsansvarlig er Anton Skrzypiciel, hvor man har fått dette til å henge sammen. Den spennende scenografien ga det hele gode rammebetingelser, imidlertid så skjønner jeg ikke hvorfor der står at noen har ansvaret for kostymer, Kathy Brunner, for kostymene hang ikke sammen på noen måte, dette var mye hummer og kanarie, det så ut som, “Kom i det du vil”. Heldigvis ødela det ikke forestillingen Kanskje det var meningen at dette ikke skulle henge sammen? Det er kanskje det man i dag kaller for “moderne kunst“? – Hvis ja, da kan man jo snart kalle alt for “moderne kunst”. Jeg forstå heller ikke vannfatene so danserne dukket hoderne ned i, men det var kanskje en behagelig avkjøling for danserne. Kanskje man burde tenke på det samme for orkester musikere ved krevende store symfoniske konserter også?

Musikken var meget medvirkende til at dette ble så vellykket. Komponist Koen Brandt, har laget musikken helt tilbake i 1994, men den fungerer, og den store ariasjon i uttrykk også i det musikalske virker som en stor inspirasjonskilde for hele produksjonen
.

Forestillingen har to forskjellige besetninger. På vår aften, premieren 25. Januar opplevde vi følgende briljante besetning: Edhem Jesenkovic, Timothy Bartlett, Shlomi Ruimi, Ole Martin Meland, Caroline Eckly, Guro Rimeskåtten og Jennifer Dubreuil Houthemann.

Tagged as: ,