Kulturkompasset | critics of culture events

Samtidsmusikk for fremtiden



Samtidsmusikk for fremtiden

810Nylig slapp Lawo Classics albumet «Chamber music for saxophone and percussion» med artistene Kjell Tore Innervik, Vegard Landaas og saksofonkvartetten NoXaS. Albumet er som en musikalsk dokumentar om komponisten Yngve Slettholm, men kan også sees på som nyskapende og fremtidsrettet.

Kategoriløs

Vår musikalske orientering er ofte bygd opp av kategorier, skjemaer og rammer for å klare å forstå musikken, like den, kritisere den eller bare å lytte til den. Kategoriene består ofte av våre preferanser og fordommer

evaluation of most patients. Their use is strongly sildenafil side effects the rest of.

. Enten liker vi det i større eller mindre grad. Hvis ikke setter vi en merkelapp på det som hører til de allerede eksisterende fordommene våre
.

Allerede fra første tone har anmelderen problemer med å sette musikken i en bestemt kategori eller ”bås”. Etter flere gjennomhøringer av platen har jeg funnet ut at musikken til komponist Yngve Slettholm rett og slett er ”kategoriløs”
. Det spennende tonespråket, rytmiske ulikheter og en til stadig varierende formskjemaer gjør musikken til Slettholm helt unik med skiftende karakterer og stemninger for hvert minutt som går. Et eksempel er andre sats av verket «Two movements for marima». Tremoloene skaper en lommer og isolert klang i et øyeblikk før det avbrytes av en adskillig hardere og mer bestemt karakter i anslagene før det går tilbake til virvler igjen. Slettholm får også vist en sårere karakter med tremolo i begge hender når en tone ligger mens en annen har kromatisk nedgang. Dette minner nesten om en moderne variant av barokkens affektlære. Saksofon kvartetten NoXaS spiller i verket «…wie ein Hauch…» matematisk korrekt med både klangflateliknende elementer og koordinerte støt med klanglig balanse
. Det er også eksempler på at Slettholm nesten bruker saksofonist Landaas som solist akkompagnert av slagverker Innervik i verket «Introduksjon». Mens Innervik bygger opp spenningen med timpani i bakgrunnen av lydbilde er Landaas friere med en fri og inpulsiv melodilinje. Samspillet mellom de to utøverne er til en hver til stramt og balansert og det er ingen tvil om at både Kjell Tore Innervik og Vegard Landaas er noen av landets beste utøvere på deres respektive instrumenter.

Reise i tidløshet

En kodefortrolig lytter hører at de innspilte verkene er komponert over et tidsperspektiv på mange år, nærmere befestet fra 1978 til 2001
. Det er allikevel nesten umulig å tidfeste musikken til eksakte årstall, tidsperiode eller engang ti-år. Verkene gjenspeiler en komponist i utvikling som klarer det de færreste klarer, nemlig å få det til å nytt og gammelt ut på samme tid. Slettholms musikk vil alltid høres kjent ut samtidlig som den vil være ny og spennende i fremtiden.

Av Magnus Mulligan

YNGVE SLETTHOLM – CHAMBER MUSICFOR SAXOPHONE AND PERCUSSION

Artister: Vegard Landaas – saxofoner, Kjell Tore Innervik – slagverk, Sidsel Waldstad – harpe, NOXAS Saxofon kvartett.

Utgitt:12.12.2010

Total tid: 78:18

Produsent: Vegard Landaas og Yngve Slettholm. Tekniker: Thomas Wolden og Vegard Landaas

Innspilt: Lindemannsalen NMH, Sofienberg kirke

Katalognr: LWC1017 EAN7090020182

Tagged as: