Kulturkompasset | critics of culture events

Terje Stensvold som Hollenderen i Oslo


Terje Stensvold “Inn for landing”

Terje Stensvold som Den-flyvende-hollender 2014. Foto Erik Berg

Nasjonaloperaens nye produksjon av Wagners Den flyvende hollender er både en premiere og et farvel. Terje Stensvold er en av verdens beste Wagner-sangere, og gir nå det norske opera publikummet sin avskjedssang.

Etter en lang og eventyrlig karriere har 70-åringen bestemt seg for at hans opptreden som tittelrollen i Den flyvende hollender blir hans siste i Norge. Produksjonen har premiere på Hovedscenen fredag 16. mai.

Terje Stensvolds karriere tok av etter han sluttet i Den Norske Opera etter 27 år og over 80 ulike roller. I moden alder har han sunget hovedroller ved de fleste store operascener, inkludert Royal Opera House Covent Garden, Wiener Staatsoper, La Scala i Milano og Berliner Staatsoper. Særlig er han kjent for sine Wagner-fortolkninger.

Terje Stensvold, our international bassbaryton is guesting The Norwegian National Opera in 7 performances in the titelrole as The Flying Dutchmann by Richard Wagner. Officially Stensvold tells that this is his farewell to Opera, but he lets a door stay open, eventually to appear on stage at special occassions. Premiere 16. May.  Last day 22. June. Foto: Henning Høholt, – München, summer 2013.

“– Det var med rollen som Hollenderen det hele startet, derfor kjennes det riktig å avslutte karrieren med den. Ringen er sluttet” sier Stensvold
. Men overfor Kulturkompasset legger han til:  “At selv om han nå vil “pensjonere seg”, så kan han la seg friste til å delta på et eller annet for en enkelt kveld eller to, men ikke i en stor produksjon”.

Den flyvende hollender er den eneste operaen i det klassiske repertoaret der handlingen foregår i Norge. I sentrum står en gjenganger dømt til å være på evig reise. Forbannelsen kan bare brytes dersom en kvinne gir ham sin kjærlighet. Regissør Andreas Homoki og scenograf Wolfgang Gussmann har satt handlingen til et norsk rederi på begynnelsen av 1900-tallet. Dermed spiller norsk sjøfart og forretningskultur en viktig rolle, med karikerte beskrivelser av handelsmenn og småborgerlighet. Samtidig har produksjonen et bredere perspektiv og knytter Hollenderens hvileløse forbannelse til både naturens og kolonienes hevn over den vestlige verdens maktmisbruk og grove utnyttelse.

Tenoren Henrik Engelsviken gjør sin debut som Wagner-sanger i rollen som Erik. Erika Sunnegårdh, som har hatt stor suksess blant annet ved Metropolitan Opera, synger rollen som Senta. Magne Fremmerlid og Ketil Hugaas deler rollen som Sentas far Daland. Marius Roth Christensen synger Styrmannen, mens Tone Kummervold er Sentas amme Mary

Local Therapy buy viagra Penile erection and detumescence are haemodynamic.

. De norske sjømennene og spinnerskene – som i denne produksjonen har blitt kontorister – synges av Operakoret, som består av 53 sangere fra 17 ulike nasjoner. Wagners musikalske drama spilles ut av Operaorkestret. Musikksjef og Wagner-spesialist John Helmer Fiore har den musikalske ledelsen.

Den flyvende hollender er en samproduksjon med Milanos Teatro alla Scala og Opernhaus Zürich.

 

Premiere på Hovedscenen: fredag 16. mai kl. 19.00:

http://operaen.no/Forestillinger/Den-flyvende-hollender/

 

 

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , ,