Kulturkompasset | critics of culture events

EKSTASE – Vår Sesongens Opera høydepunkt?


Paul Hindemiths Sancta Susanna og 

Alexander von Zemlinskys En florentinsk tragedie.

Av Henning Høholt, Fotos: Erik Berg.

Sancta Susanne: tv. Lise Davidsen, sopran og Helena Zubanovich, mezzosopran. for an Den Norske Operas Orkester. Foto Erik Berg

OSLO/NORGE: Søndagskveldens opera konsertant på Operaen i Bjørvika viste seg å bli Operavårsesongens store høydepunkt så langt.
Med et vellopplagt Operaorkester under ledelse av Operaens musikksjef John Helmer Fiore med Catharina Chen som konsertmester som kveldens stabile høydepunkt fikk publikum oppleve to operaperler, i konsertversjoner, operaer, som vi kanskje aldri hadde fått oppleve, om ikke dette i første omgang var blitt presentert. Derfor var også Operaen godt fylt opp av svært mange musikk- og opera personligheter.

Sancta Susanna, fra venstre Hege Høisæter, Lise Davidsen, Helena Zubanovich, på podiet dirigenten musiksjef John Helmer Fiore. Foto Erik Berg

Imidlertid kunne disse to historiene, på grunn av de tekstlige bakgrunne sikkert ha inspirert Operaens første gjeste regissør Calixto Bieito til å lage to meget spennende og krevende korte operaer med sexuelle undertoner.
Det er bra at der er teksting på operaen, slik at vi kunne få med oss de interessante handlingene. Med god regi ville disse to små operaer sammen på grunn av de interessante historiene, og faktisk med få medvirkende sangere, kunne være like interessante, og økonomisk mulige å fremføre, som kontrast til den tradisjonelle to operasammensetningen /Bajazzo og Cavallerie Rusticana.

Paul Hindemiths Sancta Susanna er et av de 20.århudrets mest kontroversielle klassiske verker, en enakters opera om en ung nonnes første seksuelle oppvåkning foran et krusifiks.   Hvor hun synger om at hun opplever en naken nonne kollega som omfavner Jesus skulpturen på krusifikset. Tittelrollen ble sungest av Lise Davidsen, som med dette gjorde sin debut ved Den Norske Opera & Ballett.

En florentinsk tragedie 2015. Operaorkesteret med solister Foto Erik Berg

Men for en stor del av publikum var hun allerede velkjent fra sin opptreden ved innvielsen av Kirsten Flagstad Salen i Hamar nye Kulturhus sammen med Kringkastingsorkestret, dirigert av Olaf Henzold.  Hvor hun sang “Dich Teure Halle” fra Wagners Tannhäuser og duetten fra Il Trovatore av Verdi sammen med Grev Luna, som ble sunget av barytonen Ole Jørgen Kristiansen. Dermed hadde noen av oss skruet forventnigen iværet, Forventninger som Lise Davidsen innfridde til full. Den nyutdannede norske sopranen har for alvor blitt oppdaget av den internasjonale operaverdenen. Blant annet er hun booket inn til den prestisjetunge Glyndebourne-festivalen og skal synge rollen som Ortlinde i Wagners Valkyrien ved Bayerische Staatsoper til høsten.

Klementia, som er den ene nonne som advarer Susanna mot erotiske fantasier, ble flott sunget av mezzosopranene Helena Zubanovich, og den gamle nonne ble glimrende tolket av Hege Høisæter. En tjenestejente og en knekt var Susanne Schwarz og Bernhard Hoffmann.

En florentinsk tragedie 2015. fra venstre John Helmer Fiore, John Lundgren, Ann-Ber\th Solvang og Christopher Ventris
. Foto: Erik Berg

Alexander von Zemlinskys En florentinsk tragedie

Etter pausen gledet vi oss over et annet “romantisk” verk, også med seksuelle undertoner, men dog ikke så tydelig fysisk beskrevet, men hvor handlingen lå i den omfattende dramatiske tekst.

 

 

 

Fra venstre John Fiore, John Lundgren, Ann-Beth Solvang og Christopher Ventris foran Den Norske Operas Orkester. Foto Henning Høholt

Alexander von Zemlinskys En florentinsk tragedie baserer seg på Oscar Wildes tekst og beskriver gjennom intense musikalske uttrykk hva som skjer når kjøpmannen Simone finner sin kone Bianca i armene på en elegant (adelig) fremmed mann. Rollen som Simone ble fremragende sunget av den berømte svensk/danske Barytonen John Lundgren. Hans kone Bianca ble glimrende tolket av Mezzosopran Ann-Beth Solvang, og tenor Christopher Ventris var den heite, velsyngende elskeren Guido.

Verkene ble, som nevnt fremført i konsertform, uten regi. Operaorkestret ble i den storslagne og flotte musikken ledet av musikksjef John Helmer Fiore.

Et flott initiativ. Denne konserten gjentas fredag 27. Februar kl. 19. Der kan bli lange køer ved billettluken, så “Mann av huse”! – Dette er meget bra.

. Foto Henning Høholt, 21.2.2015 (1) – Kopi” src=”http://www.kulturkompasset.com/wp-content/uploads/2015/02/Den-Norske-Opera-og-Ballet-Bjørvika-Oslo.-Foto-Henning-Høholt-21.2.2015-1-Kopi-400×300.jpg” alt=”” width=”400″ height=”300″ /> Den Norske Opera og Ballet, Bjørvika, Oslo. Foto Henning Høholt, 21.2.2015


Tagged as: , , , , , , , , ,