Kulturkompasset | critics of culture events

Marita Sølberg fikk Tom Wilhelmsen prisen



 Her gratuleres hun av operasjef Paul Curran og øvrige medarbeidere bak scenen. Foto: Erik Berg

Her gratuleres hun av operasjef Paul Curran og øvrige medarbeidere bak scenen. Foto: Erik Berg

OSLO: Sopranen Marita Sølberg ble etter endt premiere på Tryllefløyten 1. september overrasket med nyheten om at hun får en av Norges største kulturstipender, Tom Wilhelmsens Stiftelses opera- og ballettpris på en halv million kroner. Marita Sølberg synger rollen som Pamina i Paul Currans nye versjon av Mozarts opera Tryllefløyten.


Juryen la til grunn Marita Sølbergs fantastisk vakre stemme som de mener fortsatt har store utviklingsmuligheter, hennes engasjement som solist i Norge med alle de store orkestrene, og ikke minst hennes internasjonale erfaring fra operahus i Tyskland, Danmark, Russland, Spania, Nederland, USA og Israel.

Marita Sølberg. Foto: Erik Berg

Marita Sølberg
. Foto: Erik Berg

Juryen la også vekt på at hun var den første norske vinneren av Dronning Sonjas internasjonale Musikkonkurranse (2001), og at hun er en verdig ambassadør for Norge.

Det er Tom Wilhelmsens stiftelse som deler ut prisen

ED must also be distinguished from other sexual disorders generic cialis • Penile Doppler Ultrasonography.

. Den ble opprettet i 2009 og gikk i fjor til ballettdanseren Silas Kjølmoen Henriksen som nå danser ved toppkompaniet Nederlands Dans Theater. Prisen skal anvendes til faglig videreutvikling for personer som har sitt virke knyttet til opera eller ballett i Norge, og som allerede har gjort en fremragende kunstnerisk eller administrativ innsats.

Med sine inspirerende og generøse pristildelinger markerer Tom Wilhelmsens Stiftelse klart på hvor høyt kvalitetsnivå de ønsker å honorere store talenter i det  norske kulturliv. Dette er tiltrengt og meget velkommen. Vi gratulerer Marita Sølberg med den flotte prisen, og Tom Wilhelmsens Stiftelse med anda et godt valg av prismottaker.

Juryen har bestått av Wilhelm Wilhelmsen, Helen Juell, Asbjørn Larsen, Ellen Kjellberg fra Kunsthøgskolen i Oslo, og Tom Remlov og Anne Gjevang fra Den Norske Opera & Ballett.