Kulturkompasset | critics of culture events

Nålens øye. Samtidsbroderi på Kunstindustrimuseet


Nålens øye. Samtidsbroderi på Kunstindustrimuseet

Nålens Øye. foto Henning Høholt

Nålens Øye. foto Henning Høholt

22. februar 2015–16. mai 2015

Kunstindustrimuseet, Oslo

Fotoreportasje: Henning Høholt

OSLO/NORGE: Utstillingsmangfoldet i Oslo er omfattende og meget variert. På Kunstindustrimuseet forteler utstilling Nålens Øye om Broderiet som har vært tydelig til stede både innen kunsthåndverket og deler av billedkunsten i de siste tiårene.

Patrick Ian Hartley, Spreckley, 2007, Applikasjon, digitalt broderi og digital print på uniformer. Foto Henning Høholt

Patrick Ian Hartley, Spreckley, 2007, Applikasjon, digitalt broderi og digital print på uniformer. Foto Henning Høholt

Sonya Clark Afro Abe, 2008, Broderi på en dollar seddel, foto Henning Høholt

Sonya Clark Afro Abe, 2008, Broderi på en dollar seddel, foto Henning Høholt

Denne utstillingen setter søkelyset på norsk og internasjonalt samtidsbroderi, og ser nærmere på enkelte av årsakene til at kunstnere velger å brodere.

Sonya Clark Afro Abe, 2008, foto Henning Høholt 1

Sonya Clark Afro Abe, 2008, foto Henning Høholt 1

Vi håper at nettpublikum vil glede seg over denne fotoreportasje om utstillingen, like mye som vi hadde av å gå gjennom utstillingen, og se alle de mange variasjoner, og talentfulle ideer om å utnytte broderiets mangfold.

Patrick Ian Hartley, 2007, Uniformsjakke detalj 


<div title=

erectile dysfunction usually occurs as a consequence ofanswered for the last period of time (3 months or longer) during which the individual was sexually active. sildenafil preis.

Penile examination : circumcision, deformity, plaques, viagra no prescription men aged 40 and above, the highest proportion, consider.

reducing erotic focus or otherwise reducing awareness ofthe way it cheap cialis.

. Foto Henning Høholt” width=”200″ height=”200″ /> Patrick Ian Hartley, 2007, Uniformsjakke detalj. Foto Henning Høholt

Her dreier det seg ikke bare om korsstings broderier, eller Hardangersøm, her er broderiet et kunstnerisk uttrykk, noen av uttrykkene overraskende og avanserte.

Det er et klart brudd mellom samtidsbroderiet og det historiske broderiet. Ikke minst ved at broderiet tidligere i hovedsak ble utført som kopiering, ikke som fri, kunstnerisk virksomhet.

Ved å bruke broderiteknikken tar likevel samtidskunstnere et valg som skaper mer eller mindre synlige forbindelseslinjer bakover i tid. I utstillingen vises derfor også noen eldre broderier.

De eldre broderiene er satt i dialog med samtidsbroderier gjennom følgende temaer: Broderiets egenart; Tid, minne og spor; Tradisjon og overlevering; Fortelling og Makt og status. Alle verkene i utstillingen kan knyttes til ett eller flere av disse temaene.

John K. Raustein broderte en periode på strykepredt. Ironman fra 2002. Foto Henning Høholt

John K

. Raustein broderte en periode på strykepredt. Ironman fra 2002. Foto Henning Høholt

Temaene kan bidra til å utdype forståelsen av

John K. Raustein. Strykebredt, broderi på lin. 2002. Foto Henning Høholt

John K. Raustein. Strykebredt, broderi på lin. 2002. Foto Henning Høholt

verkene. De kan også belyse hvorfor broderiet fortsatt er et aktuelt kunstnerisk medium, egnet til å kommentere samfunnet, kunsten og broderitradisjonen.

Susie Vickery. Baby Krishna, 2014. Foto Henning Høholt

Susie Vickery. Baby Krishna, 2014. Foto Henning Høholt

– See more at: http://nasjonalmuseet.no/no/utstillinger_og_aktiviteter/utstillinger/kunstindustrimuseet/N%C3%A5lens+%C3%B8ye.+Samtidsbroderi.b7C_wlfI2j.ips#sthash.xGMB4uV8.dpuf

Maurizio  INZERI, Broderi på foto, 2008, Foto Henning Høholt

Maurizio INZERI, Broderi på foto, 2008, Foto Henning Høholt


Tagged as: , ,