Nålens øye. Samtidsbroderi på Kunstindustrimuseet
Nålens øye. Samtidsbroderi på Kunstindustrimuseet
22. februar 2015–16. mai 2015
Kunstindustrimuseet, Oslo
Fotoreportasje: Henning Høholt
OSLO/NORGE: Utstillingsmangfoldet i Oslo er omfattende og meget variert. På Kunstindustrimuseet forteler utstilling Nålens Øye om Broderiet som har vært tydelig til stede både innen kunsthåndverket og deler av billedkunsten i de siste tiårene.
Denne utstillingen setter søkelyset på norsk og internasjonalt samtidsbroderi, og ser nærmere på enkelte av årsakene til at kunstnere velger å brodere.
Vi håper at nettpublikum vil glede seg over denne fotoreportasje om utstillingen, like mye som vi hadde av å gå gjennom utstillingen, og se alle de mange variasjoner, og talentfulle ideer om å utnytte broderiets mangfold.
. Foto Henning Høholt” width=”200″ height=”200″ /> Patrick Ian Hartley, 2007, Uniformsjakke detalj. Foto Henning Høholt
Her dreier det seg ikke bare om korsstings broderier, eller Hardangersøm, her er broderiet et kunstnerisk uttrykk, noen av uttrykkene overraskende og avanserte.
Det er et klart brudd mellom samtidsbroderiet og det historiske broderiet. Ikke minst ved at broderiet tidligere i hovedsak ble utført som kopiering, ikke som fri, kunstnerisk virksomhet.
Ved å bruke broderiteknikken tar likevel samtidskunstnere et valg som skaper mer eller mindre synlige forbindelseslinjer bakover i tid. I utstillingen vises derfor også noen eldre broderier.
De eldre broderiene er satt i dialog med samtidsbroderier gjennom følgende temaer: Broderiets egenart; Tid, minne og spor; Tradisjon og overlevering; Fortelling og Makt og status. Alle verkene i utstillingen kan knyttes til ett eller flere av disse temaene.
Temaene kan bidra til å utdype forståelsen av
verkene. De kan også belyse hvorfor broderiet fortsatt er et aktuelt kunstnerisk medium, egnet til å kommentere samfunnet, kunsten og broderitradisjonen.