Alexander Romanovsky i BÆRUM KULTURHUS
Hypo- and hyperthyroidismPerformance anxiety viagra pill.
Alexander Romanovsky, klaver
Følsom perfeksjonist i mektig arverekke.
Kritikk: Henning Høholt
. aplaus fotos Tomas Bagackas,
SANDVIKA, BÆRUM/NORGE: Alexander Romanovsky er en ukrainskfødt mesterpianist med base i Italia, regnes idag som en av arvtagerne til den store russiske pianist tradisjonen, selvom han kommer fra Ukraine, som jo ikke er en Russisk stat. I Bærum Kulturhus gledet vi oss over å høre ham i et variert soloprogram som kulminerte med Mussorgskijs mektige «Bilder på en utstilling».
I Bærum Kulturhus innledte han programmet med en spennende og elegant fremføring av Jean-Phillipe Rameau´ (1683-1764): Gavotte & 6 Variasjoner, tett etterfulgt av Johannes. Brahms (1833-1897) krevende Paganini-variasjoner, Op. 35.
Etter pause var det klart for Peter Iljitsj Tsjaikovskij (1840-1893): Dumka, op 59, et verk som sjeldent høres på klaverprogrammene, men som kulturhussjef Morten Walderhaug hadde hørt på video fra en konkurranse som Romanovsky hadde vunnet, og som han spesielt hadde ønsket at publikum i Bærum skulle få med seg. Og dette var bra. Til slutt Modest Mussorgskij (1839-1891) briljante “Bilder på en utstilling”.
Etter at han vant første pris i Busoni-konkurransen i Italia som 17-åring har han opplevd en kometaktig karriere, og blitt engasjert av orkestre som Chicago Symphony, New York Philharmonic, English Chamber Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra og det russiske nasjonalorkester.
Vi opplevet en vellforberedt pianist med sikkerhet, virtuositet og eleganse, kanskje lidt uinspirert og rutinemessig spilt, men slik blir det vell, når man turnerer rundt i verden med et ferdig program, noe som dog ikke gikk utover fremføringen, og publikum var meget begeistret
.