Institutt for Musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo i motvind
IMV i motvind
Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo er fortiden i motvindt med lite lys i sikte
. Søkere til bachelor- og masterprogrammet i musikkvitenskap synker som en stein, instituttet må kutte flere ansatte på sikt og nyansettelser har stoppet opp. IMV er per i dag Titanic som styrer mot isfjellet!
Smertefulle reformer
Instituttet har gjennom hele studieåret 2009/10 arbeidet knallhardt for å få på plass den nye
masterreformen. Resultatet av sparekniven begynner å sive frem
. Mens enkelte emner får mer
undervisning, blir antallet valgbare emner halvert fra 40 til 19
. Emneøksa som instituttleder
Svein Bjørkås har tatt i bruk har ikke mindre høvlet over studietilbudet for studenter som
ønsker å ta mastergraden ved et av Nordens største musikkvitenskaplige miljøer
. Aller
verst har det gått utover de som velger en praktisk og yrkesrettet tilnærming til mastergrad
i musikkvitenskap. Antall komposisjonsemner (satslære) er kuttet fra hele seks til ett emne
the time) Sometimestherapy or marital therapy) for individuals or couples How to use sildenafil citrate tablets.
.
I tillegg til de massive emnenedskjæringene har det blitt satt lav adgangsbegrensning på
en rekke populære emner som utøvende og hørelære. Dette er populær, men svært kostbar
undervisning instituttet nok en gang ikke har tatt seg råd til å satse på. Hvordan ledelsen har
tenkt å få opp søkertallet til masterprogrammet ved å kutte antall emner er for meg uvisst.
Den kommende bachelorreformen bringer ikke IMV lenger unna isfjellet. Det er ingen grunn
til å tro at man viser mer nåde for studentene på bachelornivå. Mange utøvende og praktiske
emner har allerede blitt faset ut, og skal vi tenke i samme baner som masterreformen kommer
studentenes valgmuligheter til å bli sterkt begrenset også på bachelorgraden. Et eksempel
på IMVs nådeløse sparekniv er eksempelvis at professor Rune Bergmann, kommende
assistentdirigent i New York Philharmonic ikke får sette opp to ensembleledelsekurs
på ti studiepoeng hver til tross for massiv etterspørsel fra studentene og et skrikende
arbeidsmarked.
Stillinger i fare
Den økonomiske situasjonen påvirker også instituttets mulighet for fornyelse. Norsk
Folkemusikksamling mister to av sine tre- og et halvt årsverk, ledige stillinger i satslære og
komposisjon blir ikke lyst ut selv om instituttet trenger arbeidskraft og nyskapning i form av
spennende og tiltrekkende emner og studier blir ikke engang vurdert.
Musikkvitenskap utkonkurrert
I kulturbransjen tiltrekkes studentene av yrkesrelaterte utdanningstilbud som forhåpentligvis
leder til en jobb etter flere år på skolebenken. Mens søknadstallene til de private høgskolene
som NISS og Staffeldtsgate går opp, synker antall søkere til offentlige utdanninger som
musikkvitenskap som steiner i et bunnløst vann. Hva de nye, private høgskolene som tilbyr
musikkutdanning er betraktelig bedre på er å utdanning i samsvar med etterspørselen i
arbeidsmarkedet. Den nevnte Høgskolen i Staffeeldsgate (HiS) har nylig opprettet Bachelor
i musikk med fokus på menighet og ledelse. De har også en 4-årig kantorutdanning hvor
studentene kan velge og vrake i valgemner som korledelse 1 og 2, musikkproduksjon, opp til
tre potensielle bi-instrumentemner, kurs i administrasjon og ledelse, arrangering, gehørtrening
med mer. Med andre ord blir offentlige musikkutdanninger som musikkvitenskap
utkonkurrert fordi potensielle studenter går til skoler med et mer yrkesrettet og spennende
emnetilbud. Hvordan man da skal ha to levedyktige programmer i musikkvitenskap uten
et tilsvarende levende emnetilbud, går over min forstand. Dette er tidspunktet for å satse
på kreftig ekspansjon fremfor å kutte i antall emner til et minimum. Jeg håper ledelsen ved
instituttet før opp øynene før det er for sent.