Imponerende Les Misérables i Kristiansand
Imponerende Les Misérables av Alain Boublil og Claude-Michel Schönberg, basert på Victor Hugo`s roman.
Av Bente Marcussen
KRISTIANSAND/NORGE: Kildens produksjon av musikalen Les Misérables har allerede etter to forestillinger begeistret publikum, og forestillingen går for fulle hus.
Det må ha vært en stor utfordring for skaperne av musikalen å velge hvilke deler av romanen man burde velge ut for å lage et helhetlig libretto. Komponisten og tekstforfatteren har lykkes godt med det, og musikalen spilles over hele verden til stor begeistring.
Ved siden av Bernsteins West side Story rangerer den høyest på listen i musikkteatersjangeren.
Kilden teater og konserthus i Kristiansand satser stort ved å sette opp musikalen på Sørlandet.
Det gir en unik sjanse blant andre for oss, som bor i landsdelen, til å oppleve en av musikkteaterhistoriens største verker på scenen.
Denne oppsetningen fyller alle forventninger, og gir alle som ser den en mektig opplevelse.
Forestillingen har etter min mening sin styrke i ensemblescenene, ikke minst på grunn av alle de talentfulle unge medvirkende. Regien er god i disse scenene, som ellers lett kan få preg av å virke oppstilt. Konseptet i Lisa Kents regi er tro mot Victor Hugos grunntekst, og tidsriktig.
Forestillingen fungerer for det meste godt, men det er noen steder jeg mener at det kunne ha vært bedre. Det er ikke viktig å pirke i småting som kan virke ulogisk, men sluttscenen der Valjean rulles inn og ut i rullestol, mener jeg ikke var god, og kunne vært løst på andre måter.
Alt teater er avhengig av karakterenes troverdighet og tilstedeværelse på scenen. Noen av skuespillerne i ensemblet mister fokus til tider, spesielt der de ikke har spesifikke egne sceniske aksjoner.
Solistene fyller sine roller godt, med unntak av Javert – Nils Christian Fossdal. Hans karakter er helt avgjørende og bærende i kontrast til Valjeans. Spillet mellom dem mister noe av intensiteten når Javert ikke er sterk nok til at det alltid vil være en spenning mellom dem.
Nils Christian Fossdals Javert mangler dybde og fasetter. Som publikum burde man få en følelse av uhygge hver gang han inntar scenen.
Les Misérables er gjennomkomponert som en opera, uten talte dialoger. Derfor er det viktig at de fortellende tekstene, som går i et hurtig tempo, blir bedre artikulert
. Da mener jeg ikke først og fremst at teksten blir tydeligere, men at innholdet formidles dramatisk. Her går setningene i hverandre, hvilket de ikke hadde gjort hvis det hadde vært talt dialog.
Orkesteret under Svein Ragnar Myklebust ledelse spiller godt, og mestrer de store dynamiske variasjonene på en organisk, naturlig måte. Det legger grunnlaget for at sangerne kommer til sin rett.
Espen Grjotheim gjør en formidabel prestasjon som Jean Valjean. Hans sangteknikk gjør det mulig for ham å utrykke alt som ligger i karakteren. Klangen i stemmen hans er gjennomgående god i alle deler av registeret og i alle dynamiske variasjoner.
Britt-Synnøve Johansen spiller og synger en rørende Fantine, helt magisk .
Nils Christian Fossdals stemme fungerer godt i topp og bunn, men mangler klang i mellomleiet.
Solveig Andsnes og Espen Hana fungerer fabelaktig godt som ekteparet Thénardier. Det krever veldig mye å fylle disse karakterene uten at de blir parodiske. Begge synger bra og i samsvar med det rollene forlanger.
Marius spilles av Kim Persson. Han overspiller litt periodevis, men fyller ellers rollen som den idealistiske studenten godt. Han synger fint og fraserer godt musikalsk.
Emmi Christensson gjør en søt og sjarmerende Cosette, men mangler litt dybde i sin karakter. Sanglig er det bra, selv om det av og til kniper litt på toppen av stemmen.
Mareike B Wang leverer en fantastisk Eponine. Gjennomført og troverdig på scenen, og berører med sin stemme og uttrykk. Sammen med Espen Grjotheim eksemplifiserer hun den optimale musikalartist.
For meg ble en av forestillingens største opplevelser Ole Morten Veldes Enjolras. Troverdig tvers igjennom, og han synger praktfullt, med høy gåsehudfaktor !
Ada Lois Bråthen Hansen er bedårende som lille Cosette. Står trygg og rolig alene på scenen og synger nydelig.
Gavroche: spilt av Johannes Skogheimspiller og synger friskt og modig.
Vesle Eponine, Astri Elisabeth Jåvold Akselsen er også søt og flink på scenen.
Som tidligere nevnt, imponerer hele ensemblet. Herlig å høre så mange friske vakre stemmer.
Les Misérables i Kristiansand er en så flott forestilling at jeg oppfordrer alle til å sikre seg muligheten så de får oppleve den selv på Kildens store scene.
Den har fått gjennomgående gode kritikker og høye tall på terningene både lokalt og i for eksempel VG
and recognition of ED’s associated medical and psychological• ED and cardiovascular disease share many of the same viagra billig.
such as premature ejaculation, anorgasmia and lack ofsuch as premature ejaculation, anorgasmia and lack of cheap viagra.
vascular insufficiency may be candidates for surgical cure cialis online and / or partner. The advantages of psychosexual therapy.
.
Anmeldt av Bente Marcussen
Les Misérables
av Alain Boublil og Claude-Michel Schönberg,
basert på Victor Hugo`s roman.
Musikalen er oversatt av Bjørn Endreson.
Regissør og koreograf: Lisa Kent
Scenograf og kostymedesigner: Ingeborg Kvamme
Musikalsk leder: Svein Ragnar Myklebust.
I rollene:
Jean Valjean : Espen Grjotheim
Javert: Nils Christian Fossdal
Fantine: Britt-Synnøve Johansen
Cosette: Emmi Christensson
Thérnadier: Espen Hana
Madame Thérnadier: Solveig Andsnes
Marius: Kim Persson
Enjolras: Morten Velde
Eponine : Mareike Wang