Kulturkompasset | critics of culture events

Uforglemmelige Rigoletto i Oslo


UFORGLEMMELIGE RIGOLETTO I OSLO. Oslo den 5 oktober 2019.

av. Henning Høholt

  • Musikalsk leder Keri-Lynn Wilson
  • Regissør og scenograf Ole Anders Tandberg
  • Hertugen av Mantova Mario Chang , debut ved DNO
  • Rigoletto Yngve Søberg
  • Gilda Lina Johnson
  • Sparafucile Guenes Guerle
  • Maddalena Astrid Nordstad

 

Med stemmen til tittelrolleinnehaveren Yngve Søberg vakre og store stemme, var det en stor opplevelse der tok imot oss på lørdagens premiere på operaen Rigoletto, på Den Norske Opera den 5.Oktober 2019.

Det var en helt by opplevelse av Rigoletto som vi fikk oppleve denne gangen, hvilket jeg skal komme tilbake til.

 

Men stemmene var der og det var det viktigste, så opplevelsen var meget stor for det spendte publikum som denne gangen fylte Den Norske Opera med et sultent opera publikum, og dette ble en stor opplevelse for publikum.

Uten noen forkleinelse skal jeg fremheve kveldens tittelrolle innehaver, Yngve Søberg, der som Rigoletto gav rollen en stor og en strålende fremføring som der står meget stor respekt bak. Ikke bare kunne han med sin praktfulle stemme fylle hele operahuset med en klang og en stemmeprakt, som gav oss følelsen av at vi akkurat denne kvelden opplevde noget stort som vi lenge ville kunne huske i dette huset. En Rigoletto av format av Giuseppe Verdi.

Som sin unge datter Gilda, opplevde vi sopranen Lina Johnson, som før har sunget denne rollen. Hun synger rollen som Gilde praktfullt, med et overskudd av vakre toner, som kler henne godt og som gjør rollen til et strålende midtpunkt i operaen. Hennes meget flotte stemme hadde et absolutt høydepunkt med sin meget høye tone på slutten av duetten sammen med Rigoletto på slutten av andre akten.

Hertugen av Mantua er lagt i de beste hender hos Mario Chang, som også har sunget rollen i Frankfurt, samt er blant de helt store internasjonale tenorer som Den Norske Opera har som sine gjester. Han synger strålende og meget fyldig og er helt perfekt som Hertugen.

Som Sparafucile hørte vi Guenes Guerle, fra Tyrkiet, som fungerte godt i rollen som Sparafucile, selvom  jeg hadde foretrukket en mer fyldig stemme, i denne rollen.

I siste scene hørte vi som Maddalena, Astrid Nordstad, som er solistpraktikant ved operaen i Oslo. Hun gjorde et godt inntrykk, og synger glimrende.

 

Mans sangkoret, på 20 mann gjør en fremragende jobb, dette lyder det opera av, og det fungerer godt med mimikk og med detaljer som kler mannskoret. 

Orkestret spiller fremragende, og dets dirigent Keri Lynn Wilson dirigerte så det låt meget internasjonalt og dette var musikalsk et absolutt høydepunkt  i sesongen.   

 

Visuelt: Man hadde lagt Rigoletto til en helt ny version av denne klassikeren. En stor historie, som var plassert i skogen med et meget lille hus, hvor Rigoletto og hans  datter bor, og hvor alt foregår rundt. Og det var alt.  Mange satte stor pris på dette, og andre synes var helt malplassert. Det er klart at det hadde ikke noe med virkeligheten å gjøre. Men, vi godtok dette påfunn, lik som vi har gjort det med mange andre. Så derfor ble det OK.

 

 

   

Tagged as: , , , , , , ,